spotrebiteľ

Spotrebiteľ je súčasť a zároveň posledný článok obchodného reťazca. Je to osoba, ktorá tovar alebo služby spotrebúva, respektíve ho nepredáva ďalej. Spravidla je spotrebiteľ najslabší článok, respektíve slabšou stranou obchodného vzťahu.

6 vecí, ktoré môžu (aj) pre vás urobiť združenia na ochranu spotrebiteľa

Článok | Barbora Magočová | 24. 2. 2023

+6

Práva spotrebiteľov sa každým rokom posilňujú. V sporoch s podnikateľmi už nemusia ťahať za kratší koniec. U slovenských zákazníkov však stále pretrváva slabé povedomie o možnostiach, ktoré právny poriadok ponúka. Ak na problém nestačíte sami, môže pomôcť niektoré zo spotrebiteľských združení. Kedy sa na ne môžete obrátiť?

Dôchodky od januára 2023: Čo všetko sa pre seniorov mení a kto si prilepší?

Článok | Redakcia | 3. 1. 2023

+27

S novým rokom prichádzajú viaceré zmeny v oblasti dôchodkov. V tomto článku nájdete prehľad všetkých súm, podmienok a noviniek, ktoré čakajú dôchodcov na Slovensku v roku 2023 a neskôr.

Výživné pre plnoleté deti v roku 2023: Kedy už netreba platiť?

Článok | Barbora Magočová | 30. 12. 2022

+3

Dokedy majú deti právo na to, aby ste ich finančne podporovali? Ide o otázku, ktorú si aktuálne v súvislosti so stúpajúcimi životnými nákladmi kladie nemálo rodičov. V minulosti dospelé deti skôr prispievali do rodinného rozpočtu, dnes z neho neraz ukrajujú viac než ich mladší súrodenci - a to najmä vtedy, keď sa rozhodnú pre štúdium na vysokej škole. Ako sa zohľadňuje, že popri štúdiu majú možnosť brigády? Odpovede nájdete v našom článku.

Ako stúpnu platy a odvody od 1. 1. 2023

Článok | Redakcia | 6. 10. 2022

+3

Zamestnanci, ktorí zarábajú minimálnu mzdu, si od nového roka prilepšia. Táto zmena však nebude mať vplyv iba na váš príjem, ale ovplyvní aj odvody. Ako narastie minimálna mzda od 1. 1. 2023 a čo to bude znamenať v praxi?

11 používaných ustanovení spotrebiteľských zmlúv, ktoré sú neplatné

Článok | Barbora Magočová | 21. 7. 2021

+2

Niektoré dojednania zakazuje priamo zákon, neprijateľnosť iných vyslovili až súdy. Aké záväzky nemusíte ako spotrebiteľ voči obchodníkovi plniť napriek podpísanej zmluve?

Osobné dáta a GDPR. Koľko ľudí je ochotných poskytovať svoje údaje?

Článok | Roland Regely | 11. 11. 2020

+4

So zdieľaním dát súhlasí až 61% Európanov, v USA to bolo dokonca 62% a v Rusku až 70%. Spotrebitelia majú podľa všetkého najmenšie obavy z poskytovania nákupných rozhodnutí alebo odovzdávania informácií o preferenciách týkajúcich sa značiek a produktov.

Ako získať pri nakupovaní v e-shope väčšiu zľavu

Článok | Redakcia | 10. 9. 2020

+4

Počuli ste niekedy o cashbacku? Poznáte niektorý z cashbackových portálov? Nie? Potom je náš článok určený práve vám. Vďaka tejto službe môžete z vašich nákupov dostať nemalé čiastky naspäť. Prečítajte si, ako na to.

Potraviny začiatkom roka prudko zdraželi. Môže za to aj nový odvod pre reťazce

Článok | Roland Regely | 28. 3. 2019

+5

Ceny ovocia, zeleniny či obilnín začiatkom roka prudšie rástli. Ide aj o bežnú sezónnosť, avšak aj nový odvod pre reťazce priniesol najvyššie zdražovanie za posledných 15 rokov.

Bitcoiny, kryptomeny a ich budúcnosť v roku 2019

Článok | Roland Regely | 5. 3. 2019

+6

Čo čaká virtuálne meny v blízkej budúcnosti? Odborníci sa zhodujú, že pôjde opäť o turbulentný rok. Vznikajú stále nové meny a napríklad bitcoin má aj napriek veľkému úpadku ešte stále omnoho vyššiu hodnotu ako pred rokmi.

Odvod pre obchodné reťazce: čo prinesie slovenským spotrebiteľom

Článok | Roland Regely | 14. 12. 2018

0

Po reguláciách pre banky, podniky a poisťovne vstúpi čoskoro do platnosti aj osobitný odvod pre obchodné reťazce. Kto ho v skutočnosti zaplatí?

Čo by nemalo chýbať v poistení domácnosti?

Článok | Marek Mittaš | 5. 12. 2018

+2

Poistenie domácnosti má mnoho Slovákov ako súčasť poistenia domova. No často ani nevedia, či ho neplatia zbytočne a v mnohých prípadoch ani nevyužijú to, na čo majú nárok.

Ako reklamovať alebo vrátiť vianočný darček

Článok | Roland Regely | 24. 1. 2018

+5

Pokazil sa? Nesedí vám? Prečítajte si ako a kedy je možné vrátiť darček, ktorý ste dostali na Vianoce.

Dobrá správa. Európska únia bude bojovať s nepoctivymi e-shopmi

Článok | Roland Regely | 30. 11. 2017

0

Európsky parlament schválil novú legislatívu, ktorej cieľom je zvýšiť ochranu spotrebiteľov pred podvodmi pri nákupoch cez internet a rýchlejšie odhaliť nepoctivých predajcov.

Kedy a za akých podmienok možno vrátiť tovar z e-shopu

Článok | Roland Regely | 29. 11. 2017

0

Ako spotrebiteľ máte právo odstúpiť od zmluvy pri kúpe tovaru cez e-shop takmer vo väčšine prípadov.

Zmluva o pôzičke: čo všetko by mala obsahovať

Článok | Roland Regely | 10. 11. 2017

0

Pokiaľ všetko ide podľa plánu, tak sa o zmluvu o pôžičke starať nemusíte. Požičiate si peniaze a potom ich niekoľko mesiacov či rokov splácate. Drvivá väčšina ľudí si uvedomí dôležitosť zmluvy až v momente, keď nastanú problémy.

Niektorým domácnostiam od januára zdražela voda, na vine sú vodomery

Článok | Roland Regely | 6. 2. 2017

0

Vodárenské spoločnosti vydali od nového roka cenníky, v ktorých po novom zaviedli dvojzložkovú cenu vodného a stočného pre svojich odberateľov.

Ako sa vyhnúť problematickým reklamáciám

Článok | Barbora Hodasová | 11. 5. 2015

0

Nečakaná návšteva obchodnej inšpekcie môže nemilo prekvapiť. Čítajte, ako sa vyhnúť sankciám za nesprávne riešenie reklamácií.

Ako zrušiť objednávku služby cez internet, ktorá už bola zaplatená?

Článok | Miroslava Hrášková | 24. 4. 2012

0

Ak nemáte jasno vo svojich daniach, či sa chcete poradiť v oblasti práva, investovania a či financovania bývania, neváhajte sa opýtať. Radi vám poradíme!

Poškodzovať spotrebiteľa sa nevypláca!

Článok | Viliam Poništ | 31. 1. 2012

0

Ochrana spotrebiteľa je jednou zo základných priorít Európskej úniea táto skutočnosť sa premieta aj v Slovenskej republike. Spotrebiteľa jechránený v mnohých predpisoch, no len málo sa vie, že ho chráni ajtrestné právo.

Povinnosti podnikateľa spojené so zriadením prevádzkarne

Článok | Viliam Poništ | 10. 11. 2011

0

Aj keď je prevádzkareň zväčša vnímaná ako miesto podnikania, netreba sitieto dva pojmy zamieňať. Pri jej zriadení treba mať vždy na pamätiniekoľko základných povinností, ktorými sa dá predísť sankciám.

Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Článok | Miriam Tinková | 7. 12. 2010

0

Prečo čoraz viac firiem využíva sociálne média k podnikaniu? A aké boli doteraz zaznamenané výsledky? Premýšľate takisto so zaradením sociálnych médií v rámci stratégie marketingu?

41. týždeň: Ekonomika v Q4: Preradenie na nižší stupeň

Článok | Saxo Bank | 11. 10. 2010

0

Leto bolo v USA drsné, pretože väčšina správ signalizovala spomalenie ekonomického rastu. A to také, že sa náhle znova vynorili neslávne scenáre dvojitého poklesu a poslali riziko ku dnu. Riziko sa však od tej doby po zverejnení niekoľkých dobrých ukazovateľov spamätalo, čo zdanlivo vylúčilo možnosť dvojitého dna.

40: týždeň: Výhľad Saxo Bank pre 4. štvrťrok 2010: Západné ekonomiky čaká nový studený front

Článok | Saxo Bank | 5. 10. 2010

0

Saxo Bank vo svojom ekonomickom výhľade na 4. štvrťrok 2010 uznáva rastúci optimizmus v predošlých mesiacoch vzhľadom k silnej výsledkovej sezóne, ale stav americkej ekonomiky tieto výsledky stále zatieňuje.

K čomu slúži Solus a prečo vzniká register neplatičov?

Článok | Miriam Tinková | 17. 3. 2010

0

Solus je združenie právnických osôb, ktoré zhromažďuje negatívne informácie. Negatívne informácie z toho dôvodu, že informuje o neschopnosti klienta platiť svoje platobné záväzky.

Americké auta spotrebitelia nechcú

Článok | Roman Dvořák | 8. 6. 2009

0

Automobilový priemysel sa po sektore nehnuteľností radí k druhému pilieru americkej ekonomiky. Zamestnáva pár miliónov obyvateľov USA a podieľa sa asi tromi percentami na HDP. Ani to však nie je dôvod, aby naďalej existoval v podobe niekoľkých nekonkurencieschopných automobiliek, ktorých problémy trvajú omnoho dlhšie než samotná kríza.

Výpočet čistej mzdy 2023

Rozšírená verzia kalkulačky

Ďalšie kalkulačky