Skryté riziká v zmluvách o digitálnom plnení, ktoré by ste mali poznať!

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 29. 1. 2024
V roku 2024 by mali obchodníkom predávajúcim tovar s digitálnymi prvkami pribudnúť nové povinnosti. Ich zakotvenie od nás vyžaduje Európska únia. Parlament by ich mal prijať formou novely Občianskeho zákonníka a podľa plánu by mohli platiť už od 1. marca tohto roka. Aké výhody prinesie nová úprava spotrebiteľom?
Skryté riziká v zmluvách o digitálnom plnení, ktoré by ste mali poznať!

Zdroj: Shutterstock

Zmluva o digitálnom plnení vs. kúpna zmluva na vec s digitálnymi prvkami: ako ich rozlíšiť? 

V súvislosti so zmluvami, v rámci ktorých sa spotrebiteľovi poskytuje určité digitálne plnenie, rozlišuje navrhovaná právna úprava 2 zmluvné typy:

1) zmluvu o kúpe veci s digitálnymi prvkami, na ktorú sa majú vzťahovať ustanovenia novelizovaného Občianskeho zákonníka týkajúce sa tzv. spotrebiteľskej kúpnej zmluvy. Predmetom takejto zmluvy by mala byť primárne určitá hnuteľná vec, pričom samotné digitálne plnenie je (len) súčasťou takejto veci alebo s ňou je prepojené takým spôsobom, že jeho absencia by bránila tomu, aby vec plnila svoje funkcie (napr. rôznedruhy tzv. smart zariadení);

2) zmluvu s digitálnym plnením, ktorú s vami obchodník uzatvorí, ak vám má dodať určitý digitálny obsah alebo poskytovať digitálnu službu. Protihodnotou za takéto plnenia môže byť zaplatenie ceny (vrátane digitálne vyjadrenej hodnoty) alebo poskytnutie vašich osobných údajov (ako praktický príklad sa často udáva zriadenie účtu na sociálnej sieti a poskytnutie osobných údajov na marketingové účely). Právny režim uvedenej zmluvy je čiastočne odlišný od zmluvy o kúpe veci s digitálnymi prvkami. Zmluva s digitálnym plnením bude uzatvorená napr. vtedy, ak si budete chcieť stiahnuť spoplatnenú aplikáciu (napr. hru), bez ktorej by váš mobilný telefón bez problémov fungoval. 

Právna úprava oboch typov uvedených zmlúv je pomerne rozsiahla;  v tomto článku sa preto ďalej venujeme len pravidlám, ktoré by mali platiť pre zmluvu o kúpe veci s digitálnymi prvkami

Čo musí predávajúci plniť, ak kupujete vec s digitálnymi prvkami? 

V súvislosti s kúpou veci s digitálnymi prvkami stanovuje návrh zákona fikciu, v zmysle ktorej bude pri pochybnostiach ohľadom rozsahu plnenia poskytovaného spotrebiteľovi platiť, že predávajúci musí dodať aj digitálny obsah či poskytnúť digitálnu službu. 

Predávajúci má zodpovedať za to, aby bol tovar s digitálnymi prvkami v súlade s dohodnutými požiadavkami a všeobecnými požiadavkami, ktoré budú pomerne podrobne vymedzené v zákone. Tieto požiadavky bude musieť splniť aj digitálny obsah a digitálna služba, a to bez ohľadu na to, či ich poskytne predávajúci alebo iná osoba. 

všeobecným požiadavkám má patriť napríklad aj to, aby:

- bola vec vhodná na všetky účely, na ktoré sa vec rovnakého druhu bežne používa či

- aby bola vec dodaná v kvalite a s vlastnosťami (vrátane jej funkčnosti a kompatibility) aké sú bežné pre veci rovnakého druhu a aké môžete ako kupujúci dôvodne očakávať vzhľadom na jej povahu. 

Pre optimálnu funkčnosť mnohých tovarov s digitálnymi prvkami sa v praxi vyžadujú pravidelné aktualizácie. Nová právna úprava preto vymedzuje aj to, v akom rozsahu bude predávajúci povinný tieto aktualizácie poskytovať. Predávajúci by mal v každom prípade:

- zabezpečiť, aby sa k vám dostala informácia o dostupných aktualizáciách (vrátane bezpečnostných) a zároveň

dodať tie aktualizácie, ktoré sú potrebné na zachovanie súladu tovaru so všetkými dohodnutými a všeobecnými požiadavkami (v tomto prípade teda nemá ísť o aktualizácie, ktoré by mali inovatívnu povahu – poskytovanie takýchto nadštandardných aktualizácii by ste si už mali s predávajúcim osobitne dojednať). 

Doba, počas ktorej bude predávajúci musieť plniť povinnosti súvisiace s aktualizáciami, sa líši podľa toho, či sa digitálny obsah alebo služba súvisiaca s tovarom poskytuje jednorazovo alebo po určitú dohodnutú dobu. 

Pri jednorazovom poskytnutí digitálneho obsahu alebo digitálnej služby musí predávajúci zabezpečiť plnenie vyššie uvedených povinností ohľadom aktualizácií aspoň po dobu, počas ktorej môžete ako kupujúci dôvodne očakávať, že predaná vec bude spĺňať dohodnuté a všeobecné požiadavky, a to s prihliadnutím na jej druh a účel a tiež pri zohľadnení digitálnych prvkov a povahy a okolností uzavretia zmluvy. 

V prípade, že sa majú digitálny obsah či služba dodávať nepretržite po určitú dobu, musí si predávajúci uvedené povinnosti plniť počas celej dohodnutej doby – najmenej však 2 roky od dodania veci s digitálnymi prvkami. 

V akom rozsahu zodpovedá predávajúci za vady veci s digitálnymi prvkami? 

Podľa novej úpravy má predávajúci zodpovedať za akúkoľvek vadu, ktorú bude mať tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od okamihu dodania. Ak sa v rámci dvoch rokov od dodania vada prejaví, bude zároveň platiť vyvrátiteľná domnienka, že tovar mal túto vadu už v čase jeho dodania. Bude teda na predávajúcom, aby v prípadnom súdnom spore dokázal, že tovar uvedenú vadu v dobe dodania nemal. Právna domnienka sa neuplatní, ak by to bolo nezlúčiteľné s povahou tovaru alebo vady. 

V prípade kúpy veci s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa majú digitálny obsah či služba poskytovať nepretržite v priebehu dohodnutej doby je však zodpovednosť stanovená odlišne; pokrýva všetky vady digitálneho obsahu či služby, ktoré sa prejavia či vyskytnú počas celej dohodnutej doby, najmenej ale počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami. V prípade sporu teda bude musieť predávajúci preukázať, že digitálny obsah alebo službu poskytoval bez vád počas celej dohodnutej doby. 

Za vady spôsobené nesprávnou inštaláciou digitálneho obsahu alebo služby bude obchodník zodpovedať, ak:

- bude inštalácia súčasťou kúpnej zmluvy a predávajúci ju vykoná na svoju zodpovednosť,

- budete inštaláciu podľa dohody vykonávať vy a k jej nesprávnemu výkonu dôjde kvôli nedostatkom či chybám inštalačného návodu poskytnutého predávajúcim alebo dodávateľom digitálneho obsahu či služby. 

Predávajúci nebude zodpovedný za vady veci s digitálnymi prvkami, ktoré boli spôsobené výlučne nenainštalovaním aktualizácií potrebných na zachovanie súladu tovaru s dohodnutými a všeobecnými požiadavkami (vrátane bezpečnostných), a to v primeranej lehote po ich dodaní. Táto výluka zo zodpovednosti sa však uplatní len za predpokladu, ak:

- vás obchodník upovedomil o dostupnosti aktualizácie a zároveň aj o následkoch jej nenainštalovania,

- nenainštalovanie alebo vami realizovaná nesprávna inštalácia aktualizácie neboli spôsobené nedostatkami v poskytnutom návode na inštaláciu.

 

Anketa

Využívate zmluvy o digitálnom plnení?

Test osobnosti

Na akú profesiu sa hodíte?

  • Priradíme vás k jednému z 16 osobnostných typov
  • Detailne popíšeme váš typ osobnosti
  • Vybereme povolania, pre ktoré sa hodíte

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

peniaze, spotrebiteľ, zmluva

Toto ste už čítali?

Podnikatelia pozor: toto SOI vytýka najčastejšie! Aké pokuty reálne hrozia?

17. 10. 2025 | Barbora Magočová

Podnikatelia pozor: toto SOI vytýka najčastejšie! Aké pokuty reálne hrozia?

Máte nočné mory z nečakanej kontroly zo SOI? Nie ste sami. Slovenská obchodná inšpekcia je neúnavná; s návštevou inšpektorov by mal počítať každý, kto predáva tovar či poskytuje služby... celý článok

Meníte konateľa s.r.o.? Vyhnite sa chybám! Návod v 4 krokoch pre roky 2025 a 2026

16. 10. 2025 | Barbora Magočová

Meníte konateľa s.r.o.? Vyhnite sa chybám! Návod v 4 krokoch pre roky 2025 a 2026

Potrebujete vymeniť konateľa s.r.o.? Ak chcete mať istotu, že na nič dôležité nezabudnete, ste na správnom mieste. Aké dokumenty potrebujete a ktoré úkony budete musieť zvládnuť, aby... celý článok

Ako zrušiť alebo pozastaviť živnosť: návod a povinnosti

15. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Ako zrušiť alebo pozastaviť živnosť: návod a povinnosti

Ukončenie alebo pozastavenie živnosti je dôležitý krok, ktorý so sebou prináša viacero administratívnych povinností. Zistite, aké sú možnosti, čo treba vybaviť na úradoch, aké lehoty... celý článok

Transakčnej dani sa už „šekovou fintou“ nevyhnete. Pošta ju zarezala

13. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčnej dani sa už „šekovou fintou“ nevyhnete. Pošta ju zarezala

Slovenská pošta od októbra výrazne obmedzila možnosť platiť poštové poukazy platobnou kartou, čo ovplyvní tisíce podnikateľov. Nový limit 1 000 eur na jednu transakciu znižuje úspory,... celý článok

Mihálova finta na nové mikroodvody: Legálny spôsob, ako ich neplatiť

13. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Mihálova finta na nové mikroodvody: Legálny spôsob, ako ich neplatiť

Jozef Mihál radí, ako pri malých príjmoch ušetriť na odvodoch legálnym spôsobom cez pozastavenie živnosti či autorské zmluvy. Existuje totiž legálny spôsob, ako platiť nižšie alebo... celý článok