Reklamácia tovaru krok za krokom: 6 užitočných tipov z praxe

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 26. 10. 2021 | 1 komentár
Reklamácie môžu byť stresujúce. Nenechajte sa napáliť a čítajte, na čom môžete pri ich vybavovaní trvať; prinášame aj odpovede na nejasnosti, ktoré nastanú, ak obchod nerieši reklamáciu „predpisovo“.
Reklamácia tovaru krok za krokom: 6 užitočných tipov z praxe

Zdroj: Shutterstock

Reklamáciou tovaru uplatňujete nároky z jeho vád. Najjednoduchšie ju vybavíte tak, že sa dostavíte k obchodníkovi a opíšete mu nedostatky tovaru, ktoré chcete reklamovať. Pracovník poverený na vybavovanie reklamácií si spravidla vyžiada pokladničný blok; ak ho nemáte, môže sa stať, že reklamáciu odmietne prijať.

1. tip:

Obchodu by ste mali preukázať 2 skutočnosti. Prvou je, že tovar bol zakúpený v ňom, druhou je dátum kúpy. Obchodník však nemá právo za účelom potvrdenia uvedených skutočností vyžadovať práve pokladničný blok.

Hoci je pravdou, že ak ho máte, je to z hľadiska prípadného sporu pre vás výhodnejšie. Kúpu však môžete preukázať aj inými prostriedkami alebo ich vzájomnou kombináciou.

Využiteľný je napr. záručný list, niekedy pomôže aj výpis z účtu (ak ste platili kartou) v kombinácii s čestným vyhlásením inej osoby či so svedeckou výpoveďou.

2. tip:

Odbiť sa nenechajte ani inými požiadavkami obchodníkov nad rámec zákona. Obchod nemôže vyžadovať originálny obal výrobku či predlžovať reklamačný proces požiadavkou, aby ste prišli, až keď bude k dispozícii osoba oprávnená vybaviť reklamáciu – táto totiž musí byť počas prevádzkovej doby v prevádzkarni vždy.

3. tip:

Ak obchodník z akéhokoľvek dôvodu odmietne prijať tovar na reklamáciu, môžete jeho vady reklamovať aj tak, že mu tovar zašlete spolu s písomným uplatnením nárokov z vád. Od doručenia zásielky následne plynie 30 dní na vybavenie reklamácie.

Po uplatnení reklamácie je obchodník povinný poučiť vás o nárokoch, ktoré z titulu vád tovaru máte. V rámci poučenia by vám mal oznámiť, že

a) ak bude vada tovaru odstrániteľná, môžete žiadať:

  • jej bezplatné a riadne odstránenie, ku ktorému musí dôjsť bez zbytočného odkladu,
  • výmenu veci alebo jej súčasti, ak tým obchodníkovi nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady,
  • výmenu veci alebo vrátenie peňazí v dôsledku odstúpenia od zmluvy, ak pôjde o opätovné vyskytnutie odstrániteľnej vady po oprave alebo väčší počet vád, ktoré bránia riadnemu užívaniu veci.

Ak vám to nespôsobí závažné ťažkosti, môže obchodník vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za tovar bez vád.

b) ak bude vada tovaru neodstrániteľná, platí, že:

  • pri vade, ktorá bráni tomu, aby sa tovar mohol užívať ako vec, ktorá je bez vady, máte právo na jeho výmenu alebo môžete odstúpiť od zmluvy (a požadovať vrátenie zaplatenej ceny),
  • pri iných, než vyššie uvedených neodstrániteľných vadách môžete žiadať primeranú zľavu z kúpnej ceny.

O uplatnení reklamácie vám musí obchod vydať potvrdenie.

Určenie spôsobu vybavenia reklamácie

Po poučení obchodníka vyberiete uplatňovaný nárok. Na základe vášho výberu musí obchod určiť, akým spôsobom bude reklamácia vybavená. Reklamačné konanie môže byť zo zákona ukončené nasledovne:

  • odovzdaním opraveného tovaru,
  • výmenou tovaru,
  • vrátením kúpnej ceny tovaru,
  • vyplatením primeranej zľavy z ceny tovaru,
  • písomnou výzvou na prevzatie plnenia,
  • odôvodneným zamietnutím reklamácie.

Spôsob vybavenia reklamácie musí obchodník určiť ihneď. Len v zložitých prípadoch tak môže urobiť do 3 dní od jej uplatnenia a len v naozaj odôvodnených situáciách, najmä ak treba stav výrobku zložitým spôsobom technicky zhodnotiť, vám môže spôsob vybavenia reklamácie oznámiť až do 30 dní.

Ak ste tovar reklamovali do 12 mesiacov od kúpy, môže obchod reklamáciu zamietnuť len na základe odborného posúdenia. Náklady na posúdenie od vás v tomto prípade nemôže vyžadovať. Kópia posúdenia vám musí byť aj poskytnutá, a to najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie.

Vybavenie reklamácie

Reklamácia sa má vybaviť ihneď po určení spôsobu jej vybavenia. Len v odôvodnených prípadoch ju možno vybaviť aj neskôr, najneskôr však vždy do 30 dní od jej uplatnenia. Ak obchod reklamovaný tovar prevezme až po uplatnení reklamácie, lehoty na jej vybavenie začnú plynúť odo dňa prevzatia tovaru; najneskôr však od chvíle, keď obchodník znemožní alebo zabráni prevzatiu tovaru.

4. tip:

Lehota sa začína dňom, ktorý nasleduje až deň po uplatnení reklamácie. Obchod vám musí o vybavení reklamácie vydať písomný doklad. Pokiaľ reklamáciu vybaví jej zamietnutím.

Zároveň ide o reklamáciu, ktorá bola realizovaná až po 12 mesiacoch od kúpy, musí byť v doklade o zamietnutí uvedené, komu môžete tovar zaslať na odborné posúdenie vy sami.

Ak tovar zašlete osobe označenej obchodníkom, znáša tento náklady na posúdenie bez ohľadu na jeho výsledok (môžete si ale vybrať aj iného odborníka). Počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie.

V prípade, že z posúdenia vyjde najavo, že za vadu tovaru je zodpovedný predávajúci, môžete pristúpiť k opakovanej reklamácii. Túto už obchod nemôže zamietnuť. Do 14 dní odo dňa uplatnenia opakovanej reklamácie vám navyše musí uhradiť všetky náklady, ktoré ste na odborné posúdenie vynaložili.

Ak reklamácia nie je vybavená v 30-dňovej lehote, máte právo od zmluvy odstúpiť (a žiadať vrátenie kúpnej ceny) alebo požadovať výmenu tovaru za nový.

5. tip:

Nároky spojené so zmeškaním lehoty pre vybavenie reklamácie vznikajú, len ak vada bola naozaj reklamovaná oprávnene. Pokiaľ však znehodnotenie nemá povahu vady, právo na odstúpenie či výmenu tovaru za nový v dôsledku uplynutia lehoty automaticky nevzniká (rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, sp.zn. 3Cdo/220/2017).

Ak obchodník urobí pri vybavovaní reklamácie chybu (nevydá požadované doklady, nedodrží zákonné lehoty), môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá mu udelí sankciu. Oprávnené nároky z reklamovaných vád však SOI nevymôže – tie musíte uplatniť na súde.

6. tip:

Podanie žaloby dôkladne zvážte. Keby sa ukázalo, že k poškodeniu tovaru došlo v dôsledku jeho nesprávneho používania (najmä v rozpore s informáciami o spôsobe použitia a údržby), nebude žalobe vyhovené a riskujete, že budete platiť aj súdne trovy protistrany.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 1 komentárov

Toto ste už čítali?

Slováci míňajú na dovolenky menej než vlani. Poradíme, ako ušetriť ešte viac

13. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci míňajú na dovolenky menej než vlani. Poradíme, ako ušetriť ešte viac

Slováci tento rok plánujú letnú dovolenku vo väčšom počte než za posledných desať rokov. Podľa prieskumu agentúry Focus pre spoločnosť PARTNERS sa na dovolenku chystá až 58 percent... celý článok

SOI odhalila najčastejšie chyby voči spotrebiteľom; v roku 2025 plánuje tieto kontroly

6. 6. 2025 | Barbora Magočová

SOI odhalila najčastejšie chyby voči spotrebiteľom; v roku 2025 plánuje tieto kontroly

Na čo by sa mali podnikatelia v roku 2025 poriadne pripraviť, ak sa chcú vyhnúť mastnej pokute alebo iným sankciám zo strany SOI? A v čom by naopak mali byť obozretní spotrebitelia,... celý článok

Super správa pre seniorov, lístky na vlak už nebudú potrebovať. Platí to v týchto prípadoch

4. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Super správa pre seniorov, lístky na vlak už nebudú potrebovať. Platí to v týchto prípadoch

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prichádza so zjednodušením pravidiel pre starších cestujúcich, čím im uľahčí cestovanie. Seniori už nebudú potrebovať bezplatný lístok na osobné... celý článok

Zahraničná dovolenka s dieťaťom: kedy treba súhlas druhého rodiča?

2. 6. 2025 | Barbora Magočová

Zahraničná dovolenka s dieťaťom: kedy treba súhlas druhého rodiča?

Vzťahy medzi bývalými partnermi bývajú zložité; neraz na to doplácajú aj spoločné deti. Ak sa obávate, že vám váš „ex“ zhatí plány na zahraničnú dovolenku s vaším potomkom, máme dobré... celý článok

10 tipov, ako neprísť o peniaze na dovolenke: pozor na „latte efekt“ aj bankomaty

30. 5. 2025 | Redakcia

10 tipov, ako neprísť o peniaze na dovolenke: pozor na „latte efekt“ aj bankomaty

Dovolenka by mala byť časom oddychu a relaxu, ale pre mnohých sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru plnú nečakaných výdavkov. Či už ide o nevýhodné výmenné kurzy, skryté poplatky alebo... celý článok