Ako reklamovať chybný tovar? Nezahadzujte bločky ani záručný list, obal netreba (návod)

Roland Regely | rubrika: Článok | 18. 12. 2019
Ak výrobok nemá také vlastnosti, ako výrobca sľubuje alebo má výrobné chyby a nedostatky, máte právo ho vrátiť.
Ako reklamovať chybný tovar? Nezahadzujte bločky ani záručný list, obal netreba (návod)

Zdroj: Shutterstock

Spotrebiteľ má právo na kúpu tovaru a služieb v bezchybnom stave. Ak bol spotrebiteľovi dodaný tovar alebo služba s chybami, môže si toto právo uplatniť v rámci reklamačného konania.

Predávajúci zodpovedá za kvalitu

Ako kupujúci máte nárok dostať tovar či výrobok v bezchybnej kvalite. To znamená, že musí mať také vlastnosti, ktoré sú určené v zmluve, prípadne garantované predávajúcim alebo sľúbené v reklame. Okrem toho musí byť výrobok dodaný v stanovenom množstve, miere alebo hmotnosti a musí zodpovedať svojmu účelu. 

Vrátiť môžete po prevzatí alebo v záručnej dobe 

Ak výrobok vyššie spomenuté náležitosti nemá, môže byť reklamovaný. Za výrobok zodpovedá predávajúci, takže ak má vadu, môže byť vrátený až do 6 mesiacov. Až do polroka od zakúpenia sa to totiž považuje za tzv. vadu pri prevzatí. Vady, ktoré sa objavia po tejto dobe už sa považujú za vady v záručnej lehote - tá je v drvivej väčšine produktov na Slovensku 2 roky od zakúpenia (48 mesiacov). V druhom prípade si však treba dať pozor na to, že niektoré vady mohli vzniknúť opotrebením a výrobca túto skutočnosť musí posúdiť.

Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode vyznačená dlhšia doba (určená výrobcom), predávajúci ju nesmie krátiť.

Dvojročná záručná lehota sa týka najmä spotrebného tovaru zakúpeného spotrebiteľom. Preto ak kupujete výrobok na firmu, tento vzťah sa už riadi obchodným zákonníkom, ktorý neobsahuje zákonnú záruku. Predajca ju však môže poskytovať na základe zmluvy alebo jednostranného vyhlásenia. Ak idete kupovať spotrebiče, ale materiál s vyššou nákupnou cenou, preverte si tieto skutočnosti na webstránke predajcu.

Záručná doba začína plynúť od prevzatia tovaru. Ak dôjde k jeho reklamácii, plynutie záručnej doby sa zastavuje až do vybavenia reklamácie.

 

Návod ako reklamovať tovar

Foto: Shutterstock

Zistil som vadu na výrobku, čo teraz?

Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie, možné alebo u poverenej osoby. Napríklad pri skupinových zájazdoch musí byť v mieste zájazdu prítomná po celý čas poverená osoba oprávnená vybavovať reklamácie.

Máte právo, aby sa vec pred vami prekontrolovala alebo predviedla jej činnosť. Požiadajte o rozbalenie a kontrolu tovaru najneskôr pri platení, predajca tak nemusí urobiť automaticky. Keď kupujete tovar cez internet, produkt okamžite po prevzatí skontrolujte.

Produkt nemusí byť vrátený v pôvodnom obale. Zákon dokonca neustanovuje ani to, akým dokladom sa preukazuje, že výrobok bol u predávajúceho skutočne zakúpený. Najlepšie je samozrejme predložiť originál dokladu o kúpe alebo záručný list. Ak nejde o výrobok, ktorého užívanie je všeobecne známe, musí obsahovať návod v slovenskom jazyku.

Požadovať môžete opravu, výmenu, vrátenie kúpnej ceny a vyplatenie primeranej zľavy z ceny. V odôvodnených prípadoch (ak je reklamácia neoprávnená, alebo je výrobok poškodený zavineným kupujúceho) môže predajca reklamáciu zamietnuť a vyzvať vás na prevzatie výrobku. 

Koľko môže trvať reklamačné konanie?

Podľa zákona musí predávajúci reklamáciu vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní. Ak si produkt alebo služba vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu, predajca má čas najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Ak uplynie 30 dní a predajca nevybavil vašu reklamáciu, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť a požadovať vrátenie peňazí alebo má právo na výmenu výrobku za nový.

Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia (náklady znáša výlučne predávajúci).

Nezabudnite, že k reklamácii je predajca povinný vydať vám písomné potvrdenie. 

Kedy možno žiadať vrátenie peňazí za výrobok

Ak ide o chybu, ktorá sa dá odstrániť, môžete požadovať odstránenie chyby a predajca tak musí urobiť bezplatne a za krátky čas, prípadne vymeniť produkt za nový. 

Ak ide o chybu, ktorá sa nedá odstrániť a produkt nemožno ďalej užívať, v tomto prípade môžete žiadať výmenu veci alebo môžete od kúpnej zmluvy odstúpiť a požadovať vrátenie peňazí. 

Ak má výrobok chybu, ktorá sa nedá odstrániť, ale dá pouužívať, môžete zaň požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny.

Anketa

Ako ste riešili reklamáciu?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

31. 7. 2025 | Redakcia

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

Slovensko bude musieť prepracovať zákony o hotovostných platbách, aby boli v súlade s právom Európskej únie. Ústavné právo na platbu v hotovosti, schválené v roku 2023, naráža na kompetencie... celý článok

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

28. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

Plán vlády zrušiť voľný deň na 17. november, Deň boja za slobodu a demokraciu, naráža na nesúhlas väčšiny Slovákov. Podľa prieskumu ResSolution Group až 60 % ľudí s týmto krokom nesúhlasí,... celý článok

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

22. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

Chudoba na Slovensku postihuje čoraz viac ľudí, najmä v zaostalých regiónoch a v rodinách s deťmi. Zistite, ako sa vyvíja trend chudoby v porovnaní s Európou, čo ju spôsobuje, ktoré... celý článok

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

16. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

Od marca 2026 budete môcť zaplatiť kartou, mobilom alebo QR kódom aj v malých obchodoch či službách – nový zákon o evidencii tržieb prináša povinnosť prijímať bezhotovostné platby pri... celý článok

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

15. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

V júni sa na Slovensku inflácia opäť vyšplhala na úroveň, akú sme tu nevideli už rok a pol, dosahujúc medziročnú hodnotu 4,3 %. Tento nárast prekonal všetky mesačné hodnoty od decembra... celý článok