Ako podať reklamáciu a na čo všetko máte právo? Prinášame kompletný postup

Roland Regely | rubrika: Článok | 13. 2. 2020
Práva a povinnosti pri reklamácii upravujú dva zákony. Občiansky zákonník a zákon o ochrane spotrebiteľa. Pred kúpou produktu si pozorne prečítajte podmienky prípadného vrátenia resp. reklamácie.
Ako podať reklamáciu a na čo všetko máte právo? Prinášame kompletný postup

Zdroj: Shutterstock

Zistili ste, že výrobok, produkt alebo služba nespĺňajú kvalitu, ktorú by mali? Na nič nečakajte a uplatnite si riadnu reklamáciu. Reklamáciu môžete podať osobne alebo poštou a mal by v nej byť zahrnutý návrh spôsobu vybavenia reklamácie - vrátenie peňazí, výmena produktu, atď.

Vybavenie takejto reklamácie nesmie podľa zákona trvať dlhšie ako 30 dní. Ak uvedená lehota nebude dodržaná, môže spotrebiteľ podať podnet na vykonanie kontroly na inšpektorát obchodnej inšpekcie podľa sídla poskytovateľa služby. K podaniu spotrebiteľ prikladá kópie dokladov (doklad o zaplatení služby, potvrdenie o uplatnení reklamácie a pod.).

Na reklamáciu myslite už pred kúpou

Možno to znie zvláštne, ale o možnosti reklamácie by ste sa mali zaujímať ešte pred zakúpením produktov a služieb.

  • Tip redakcie: ak tovar nepreberáte tovar osobne na predajni, máte automaticky právo ho bez udania dôvodu do 7 dní vrátiť. To platí najmä na nákupy cez internet, teleshopping, doručenie kuriérom či podomový predaj.

Ak kupujete výrobok osobne, uistite sa, že nie je poškodený a má všetky náležité vlastnosti. Ak nespĺňa to, čo predávajúci sľuboval napríklad v reklame, vypýtajte si iný kus, prípadne iný typ.

 

Odložte si pokladničný blok a záručný list

Ak kúpa prebehla podľa predstáv a vy si odnášate domov nový produkt, nezabudnite na všetky potrebné doklady. Aj keď Zákon o ochrane spotrebiteľa síce zákazníkovi neprikazuje uchovať pokladničný blok, výrazne to však zrýchľuje a zjednodušuje proces reklamácie. Pokladničný blok si teda určite uschovajte, predídete mnohým komplikáciám. 

Ak ste neobdržali záručný list k produktu, pýtajte si ho. Na požiadanie je predajca povinný svojmu zákazníkovi vystaviť záručný list. Ten by mal obsahovať tieto náležitosti:

  • Meno, priezvisko alebo obchodné meno
  • Názov predávajúceho, jeho sídlo alebo miesto podnikania
  • Obsah záruky, jej rozsah a podmienky
  • Dĺžka záručnej doby
  • Údaje potrebné na uplatenenie záruky

Dôležité je dodať, že ak záručný list obsahuje aj zoznam servisných opravovní, reklamáciu môžete uplatniť aj na týchto miestach a nemusíte nutne chodiť naspäť do predajne, kde ste výrobok či produkt kupovali.

Reklamačný postup v skratke

  1. Ak objavíte chybu alebo nezrovnalosť na výrobku, produkte, službe, reklamujte ho v predajni, kde ste ho zakúpili, prípadne na servisných miestach uvedených na záručnom liste
  2. Predajca musí mať vyhradené oddelenie alebo pracovníka povereného reklamačným procesom
  3. Ak výrobok reklamujete menej ako 6 mesiacov od zakúpenia, je vada vnímaná tak, že existovala už v čase predaja. Preto je pre zamietnutie reklamácie na predajcovi, aby dokázal, že vina nie je na jeho strane. Vtedy prichádza na rad odborný znalecký posudok.
  4. Poverený pracovník je v prípade reklamácie povinný spísať so zákazníkom reklamačný protokol. Jedno vyhotovenie dostane zákazník, jedno si nechá predajca.
  5. Poverený pracovník zvyčajne nevie rozhodnúť o reklamácii ihneď, často je potrebné odborné posúdenie chyby. Na vybavenie reklamácie aj s posúdením je zákonom stanovená lehota maximálne 30 dní. Ak po mesiaci nedostanete vyrozumenie, máte ako spotrebiteľ rovnaké práva, ako keby išlo o vadu, ktorú nie je možné odstrániť.
  6. Pri neodstrániteľnej vade, ktorá znemožňuje normálne fungovanie výrobku, vzniká spotrebiteľovi nárok na výmenu tovaru, prípadne možnosť odstúpiť od zmluvy (vrátenie peňazí).
  7. Ak pracovníci zistia, že ide o odstrániteľnú vadu, ktorá sa však opakuje (minimálne 2-krát) alebo má produkt väčšie množstvo vád, má kupujúci rovnaké právo ako v prípade neodstrániteľnej vady.

Dôležitá rada na záver

Predajca nemá právo preniesť náklady spojené s reklamáciou na zákazníka.

Záruka a na čo všetko pri nej máte nárok

Záruky stanovuje na Slovensku zákon. Sú priamo určené podľa toho, aký typ tovaru kupujete. Ak kupujete potraviny bez uvedeného dátumu spotreby, záruka je 8 dní. Krmivo pre zvieratá napríklad 3 až 6 týždňov.

Pri spotrebnom tovare platí zákonom stanovená záručná lehota minimálne 24 mesiacov, teda 2 roky. 

Sú však produkty, na ktoré sa dvojročná záruka nevzťahuje. Napríklad batérie podliehajú rýchlejšiemu opotrebeniu, výrobcovia na ne preto uvádzajú záruku pol roka. Aj to je jeden z prípadov, kedy je potrebné pred kúpou preštudovať záručný list. Výnimky sú v ňom totiž presne popísané. Ak nie je inak uvedené v záručnom liste, platí aj na batérie záruka 24 mesiacov.

Predajca vám z vlastnej iniciatívy môže ponúknuť dlhšiu záručnú dobu ako zákonom stanovené 2 roky. Tu si však už treba dať pozor na podmienky predajcu. Môže vás požiadať, aby ste predložili zariadenie v originálnom obale a pod.

Záruka sa vzťahuje aj na zľavnené produkty, či produkty kúpené vo výpredaji. Výnimkou sú tie produkty, ktoré ste kúpili lacnejšie kvôli nejakej vade – na tieto vady sa záruka nevzťahuje.

Je tiež dôležité vedieť, že záručná doba sa predlžuje o dobu reklamácie. Ak vám po reklamácii predajca úspešne vymení tovar, začína plynúť nová záručná doba od začiatku.

Anketa

Ako ste riešili reklamáciu?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

31. 7. 2025 | Redakcia

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

Slovensko bude musieť prepracovať zákony o hotovostných platbách, aby boli v súlade s právom Európskej únie. Ústavné právo na platbu v hotovosti, schválené v roku 2023, naráža na kompetencie... celý článok

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

28. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

Plán vlády zrušiť voľný deň na 17. november, Deň boja za slobodu a demokraciu, naráža na nesúhlas väčšiny Slovákov. Podľa prieskumu ResSolution Group až 60 % ľudí s týmto krokom nesúhlasí,... celý článok

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

22. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

Chudoba na Slovensku postihuje čoraz viac ľudí, najmä v zaostalých regiónoch a v rodinách s deťmi. Zistite, ako sa vyvíja trend chudoby v porovnaní s Európou, čo ju spôsobuje, ktoré... celý článok

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

16. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

Od marca 2026 budete môcť zaplatiť kartou, mobilom alebo QR kódom aj v malých obchodoch či službách – nový zákon o evidencii tržieb prináša povinnosť prijímať bezhotovostné platby pri... celý článok

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

15. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

V júni sa na Slovensku inflácia opäť vyšplhala na úroveň, akú sme tu nevideli už rok a pol, dosahujúc medziročnú hodnotu 4,3 %. Tento nárast prekonal všetky mesačné hodnoty od decembra... celý článok