Čo je to RPMN a prečo by nás tento údaj mal zaujímať

Roland Regely | rubrika: Článok | 28. 9. 2018
Výpočet ročnej percentuálnej miery nákladov pre spotrebiteľský úver pomôže klientovi porovnať náklady na jednotlivé úvery a vybrať si ten najvhodnejší.
Čo je to RPMN a prečo by nás tento údaj mal zaujímať

Zdroj: Shutterstock

Pri výbere pôžičky väčšinu z nás zaujíma suma, ktorú je banka ochotná poskytnúť a výška úrokovej sadzby. Oveľa viac by sme sa však mali zaujímať o RPMN. Viete, čo táto skratka znamená a prečo práve ona je pri pôžičke tým podstatným?

Dobrý sluha, ale zlý pán

RPMN (ročná percentuálna miera nákladov) je v podstate súhrnom všetkých poplatkov a úrokov, ktoré si banka či iná nebanková spoločnosť alebo inštitúcia účtuje za to, že vám poskytne pôžičku či úver. Predstavuje teda celkové náklady na úver.

Čím je splatnosť úveru dlhšia, tým je RPMN nižšie. Je to preto, lebo poplatky platené jednorazovo sa rozložia na dlhšie obdobie (v prepočte na jeden rok sú tak nižšie). RPMN je v podstate ukazovateľ hovoriaci o tom, ako sú náklady spojené s pôžičkou rozložené počas splatnosti. 

RPMN sa podobne ako aj úrok uvádza v percentách. Čím je teda nižšie RPMN, tým lacnejší úver pre vás. RPMN nie je vždy rovnaká a môžu ju ovplyvniť viaceré faktory. Napríklad aj výška poskytovaného úveru, čas, na ktorý je úver poskytnutý, výška nákladov (poplatkov a splátok, ktoré súvisia s poskytnutím úveru) a aj lehota splatnosti každej splátky.  

Zaujíma vás problematika úverov a hypoték? Odporúčame tiež nasledovné články:

Vyznať sa v RPMN nie je jednoduché

Porovnávať RPMN pri pôžičkách s cieľom vybrať si pre vás tú výhodnejšiu je správne, ale vôbec to nemusí byť jednoduché. Pôžičky totiž musia byť porovnateľné: rovnaká výška i splatnosť, uvedomiť si, či všetky majú resp. nemajú poistenie, či je pre získanie úrokovej sadzby povinnosť mať otvorený účet v banke alebo iné doplnkové služby.

Taktiež je dôležitý rovnaký dátum čerpania a splácania a tiež počet dní v roku, s ktorým banka počíta. Lebo v opačnom prípade sa porovnávajú odlišné produkty a ukazovateľ RPMN má tak nulovú vypovedaciu hodnotu. 

Čo všetko zahŕňa RPMN

Poplatky, ktoré ročná percentuálna miera nákladov zahŕňa môžeme rozdeliť do 2 kategórií:

  • jednorazové poplatky – platia sa len raz, zvyčajne hneď na začiatku, patrí sem napríklad poplatok za poskytnutie úveru či pôžičky,
  • opakujúce sa poplatky – platíte ich každý mesiac v rámci pravidelnej splátky pôžičky. Sem zaraďujeme poplatky spojené s vedením úverového účtu v danej banke alebo poplatky za poistenie schopnosti úver splácať.

Banky lákajú najmä na úrok

Niektoré finančné inštitúcie v reklamách uvádzajú relatívne nízky úrok, a k tomu ešte aj s obľubeným dodatkom „od“, čo znamená že typický žiadateľ takýto úrok nezíska. Samozrejme okrem toho, že reklamovaná výška úroku v podstate nič neznamená, ročná percentuálna miera nákladov vyjde ešte oveľa viac.

Výška úrokovej sadzby má ďaleko od skutočných nákladov vynaložených na získanie úveru. Hodnota ročnej percentuálnej miery nákladov sa môže líšiť podľa toho, kto je poskytovateľom úveru. Môže sa jednať o vysokú hodnotu nad 70 %, ale môže sa pohybovať aj niečo cez 10 % čo je typické pre úverové ponuky bankových domov.

Rekordérmi sú v tejto oblasti spoločnosti poskytujúce SMS pôžičky, kde sa ročná percentuálna miera nákladov pohybuje v rádoch desiatok tisíc percent.

Tip redakcie: Povinnosť udávať hodnotu RPMN v zmluve majú všetky finančné inštitúcie, v prípade, že tento údaj chýba, bude sa pôžička považovať za bezúročnú a vy ako poškodený spotrebiteľ budete musieť veriteľovi splácať len istinu bez úrokov a poplatkov.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com

Čo znamená skratka RPMN?

Ako funguje kontokorentný úver?

Čo je to akontácia?

Čo je to životné minimum?

Chcete banke predčasne splatiť úver vo výške 10 000 €. Banka si účtuje poplatok za predčasné splatenie 5 %. Akú sumu budete potrebovať na predčasné splatenie úveru?

Čo znamená pojem poistná suma?

Čo je to deflácia?

Ako funguje termínovaný vklad?

Aký typ podielových investičných fondov je najmenej rizikový?

Kto je poistník?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

hypotéka, RPMN, úver

Toto ste už čítali?

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

17. 7. 2025 | Redakcia

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

Slovenská sporiteľňa vyzýva svojich klientov na dôležitú aktualizáciu osobných údajov, ktorá je nevyhnutná pre prístup k bankovým službám. V súlade s novým zákonom proti praniu špinavých... celý článok

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok