Prídete o kvalitný tovar alebo peniaze. Pozor na falošné e-shopy

Redakcia | rubrika: Článok | 3. 12. 2021
Už minuloročná predvianočná sezóna priniesla výrazný nárast záujmu spotrebiteľov nakupovať on-line. Hoci takto pred rokom ešte neplatil lockdown, pokračoval trend častejšieho nakupovania na diaľku.
Prídete o kvalitný tovar alebo peniaze. Pozor na falošné e-shopy

Zdroj: Shutterstock

Tento rok, v čase, keď je väčšina kamenných prevádzok zatvorená, sa predpokladá ešte väčší nápor na on-line predaj. Odborníci v tejto súvislosti apelujú na ľudí, aby v domnienke časovej tiesne či snahy ušetriť nenaleteli podvodníkom. Pri nedostatočnej pozornosti sa môžu stretnúť nedodaním tovaru, jeho zlou kvalitou, ale aj prerobiť, ak naletia podvodníkovi cieliacemu na údaje o platobnej karte.

„Môžeme potvrdiť, že práve predvianočné obdobie je tým, kedy počet reklamácii transakcií platobnými kartami práve pre nedostatok pozornosti stúpa o desiatky percent,“ uvádza v tejto súvislosti hovorkyňa ČSOB poisťovne Anna Jamborová. Platba kartami na internete je totiž pohodlná, rýchla a bezpečná aj v prípade, ak klientovi objednaný a zaplatený tovar či služba nedorazia vďaka garantovanej službe.

Existuje totiž služba chargeback, garantovaná kartovou spoločnosťou, kedy oklamaný klient dostane svoje peniaze späť. Štandardne si zákazník alebo zákazníčka prostredníctvom svojho bezpečného mobilného zariadenia otvorí webstránku alebo aplikáciu e-shopu. Vyberie si tovar, spôsob jeho dopravy a platby a s kvalitou objednaného tovaru a službami daného e-shopu je zákazník väčšinou spokojný.

 

Kartu treba hneď zablokovať

Na druhej strane, práve v predvianočnom období, spojenom často s menšou pozornosťou, pribúdajú scenáre, ktoré sú menej ideálne. Keď klienti riešia to, že tovar, za ktorý zaplatili vopred, nedorazil alebo boli ich údaje o platobnej karte zneužité.

„Nie je ničím výnimočným, že sa hackeri snažia falošnými webstránkami napodobniť legitímne e-shopy, s cieľom získať buď peniaze a tovar nedodať alebo získať od spotrebiteľa citlivé údaje o platobnej karte,“ dodáva A. Jamborová.  V obidvoch prípadoch je nevyhnutné kontaktovať svoju banku, zablokovať platobnú kartu a spísať reklamáciu.

Ako odhaliť podvod alebo falošný e-shop?

V prípade e-shopu sa nestačí spoliehať iba na grafiku a formát webstránky, pretože hackeri ich dokážu jednoducho skopírovať. Treba si všímať v prvom rade riadok s adresou webstránky, či je legitímna a neobsahuje napríklad pozmenené údaje. Či sa začína reťazcom https://, čo znamená, že údaje vymieňané medzi klientom a e-shopom sú pre hackera, ktorý by ich chcel odchytiť, nečitateľné.

Obzvlášť opatrní by mali byť spotrebitelia v prípade, ak sa chystajú nakupovať kliknutím na odkaz v e-maile alebo správe, či na sociálnych médiách. Ani inzercia e-shopu na sociálnej sieti nie je zárukou, že ide o legitímny obchod.

Link si preto treba dôkladne skontrolovať a navštíviť webovú stránku priamym zadaním adresy do prehliadača. Pretože prostredníctvom prelinkov podvodník vie svoju obeť jednoduchšie naviesť na podvodný e-shop alebo pri kliknutí na link inštalovať  do zariadenia škodlivý softvér.

Pozor na overovanie platby

„Pri platbe kartou je tiež veľmi dôležité si vždy pred potvrdením transakcie SMS kódom, biometriou alebo jedinečným overovacím kódom z mobilnej aplikácie banky, skontrolovať popis platby, ktorú overujete a hlavne sumu, menu a názov obchodníka. Evidujeme totiž prípady, kedy klienti potvrdili obchodníkovi-podvodníkovi rádovo vyššiu sumu, ako pôvodne chceli,“ uvádza príklad z praxe A. Jamborová.

Banka sa stretáva aj s prípadmi, keď si klient alebo klientka neskoro uvedomili, že naleteli podvodníkovi a žiadajú banku o stornovanie už autorizovanej platby kartou. Banka ale nemôže takúto platbu stornovať a podľa zákona je povinná riadne autorizovanú transakciu dokončiť a zúčtovať. Klient preto musí požiadať o vrátenie platby priamo obchodníka.

V prípade, ak sa mu to nepodarí, môže podať reklamáciu v banke. Už potvrdená platba sa nedá zastaviť ani rýchlym zablokovaním karty, avšak rýchla blokácia karty ochráni pred jej ďalším zneužitím.

Ako nakupovať bezpečne:

  • Preferujte webstránky e-shopov začínajúce sa https://.
  • Ak si sťahujete do zariadenia aplikáciu e-shopu, inštalujte si ju iba z oficiálnych zdrojov ako je Google Play, App Store, Huawei AppGallery a podobne.
  • Nenakupujte na neznámych WiFi sieťach. Použite radšej bezpečné VPN pripojenie alebo mobilné pripojenie.
  • Dávajte si pozor na phishingové odkazy a prílohy (napr. ponuka zľavových kupónov, nereálne vysoké ponuky zliav a súťaží na sociálnych sieťach a pod.).
  • Po ukončení nákupu sa vždy odhláste zo svojho zákazníckeho účtu.
  • Neklikajte na odkazy s až príliš dobre znejúcou ponukou, ktoré vám boli poslané napríklad cez WhatsApp, Messenger, či Instagram. A je pritom jedno, či ide o neznámeho odosielateľa, Vášho priateľa alebo organizátora nejakého podujatia. Riskujete, že zaplatíte za tovar, ktorý Vám nedorazí či zneužitie údajov o platobnej karte.
  • Žiada e-shop od Vás ďalšie informácie ako napríklad informácie o bankovom účte, dokladoch totožnosti alebo heslách z iných aplikácií? S najväčšou pravdepodobnosťou nie ste na legitímnom e-shope.

Anketa

Ako ste riešili reklamáciu?

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

e-shop, podvod, predajňa, reklamácia

Toto ste už čítali?

Bolt spúšťa v Bratislave úplne novú službu

9. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Bolt spúšťa v Bratislave úplne novú službu

Bolt, technologická platforma známa svojimi inovatívnymi riešeniami, rozširuje svoje služby v Bratislave o novinku Bolt Send. Táto služba umožňuje rýchle a jednoduché doručovanie menších... celý článok

Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

8. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

Európania menia svoje nákupné zvyky. Na dovolenky či vianočné darčeky myslia v naozaj veľkom predstihu. Zmenili sa však aj každodenné nákupné zvyky. Do potravín, do fitka či za krásou... celý článok

Nečakaný výdavok na dieťa: môžete od „ex“ chcieť, aby vám naň prispel nad rámec výživného?

7. 10. 2024 | Barbora Magočová

Nečakaný výdavok na dieťa: môžete od „ex“ chcieť, aby vám naň prispel nad rámec výživného?

Nečakané výdavky na dieťa môžu byť pre rodičov výzvou, najmä ak druhý rodič tvrdí, že by mali byť pokryté z výživného. Aké sú možnosti vymôcť podiel na týchto výdavkoch od druhého rodiča?... celý článok

Ťažké správy pre vodičov: U susedov zdražujú diaľničnú známku

2. 10. 2024 | Redakcia | 2 komentáre

Ťažké správy pre vodičov: U susedov zdražujú diaľničnú známku

Cena diaľničnej známky v Česku sa zvýši. Ministerstvo dopravy ČR uvádza, že hlavným dôvodom zvýšenia cien je zavedenie automatickej valorizácie.

Potrebujete na väčšie výdavky súhlas manžela? V týchto prípadoch áno

27. 9. 2024 | Barbora Magočová

Potrebujete na väčšie výdavky súhlas manžela? V týchto prípadoch áno

Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov (BSM) je často vnímané ako záruka rovnosti v manželskom majetku, no nedávne rozhodnutie Najvyššieho súdu ukazuje, že pravidlá nie sú také jednoznačné.... celý článok