4 nevýhody, o ktorých treba vedieť, ak niečo kupujete "na IČO"

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 23. 6. 2025
Ak podnikáte, možno pri nákupe niektorých vecí uvažujete, či si ich zaobstaráte ako bežný spotrebiteľ alebo ich kúpite tzv. na IČO. Nákup prostredníctvom s.r.o. či s využitím inej formy podnikania je najčastejšie realizovaný v snahe ušetriť na DPH alebo optimalizovať daň z príjmu. S akými nevýhodami pri ňom ale treba počítať?
4 nevýhody, o ktorých treba vedieť, ak niečo kupujete "na IČO"

Zdroj: Shutterstock

Práva spotrebiteľov a podnikateľských subjektov sa do značnej miery líšia. Ak nejakú transakciu dobrovoľne zrealizujete ako podnikateľ, môžete sa pripraviť o dôležité benefity. Niektoré odlišnosti však nemajú spotrebiteľa chrániť – práve tieto by ministerstvo spravodlivosti do budúcna chcelo odstrániť. Chystajú sa preto veľké zmeny Občianskeho a Obchodného zákonníka.

1. Podnikateľ nemôže vrátiť tovar kúpený cez internet bez udania dôvodu

Jednou z najväčších výhod spotrebiteľských nákupov cez e-shopy je možnosť odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu. Minimálna zákonná lehota, v ktorej si môžete kúpu rozmyslieť, je vždy aspoň 14 dní odo dňa prevzatia objednaného tovaru.

Právo na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku či mimo prevádzkových priestorov obchodníka z ľubovoľného dôvodu (alebo bez jeho udania) však má len spotrebiteľ. Ak nakupujete „na IČO“, museli by ste si toto právo osobitne a výslovne dojednať.

2. Výhodný režim zákonnej záruky môžete využiť len ako spotrebiteľ 

Ak niečo kúpite ako bežný zákazník, bude predávajúci zodpovedať za akúkoľvek vadu, ktorú ma predaný tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od uvedeného okamihu. Aj podnikateľ môže reklamovať vady zakúpeného tovaru do dvoch rokov od doby jeho dodania – v tomto prípade ale platí, že diabol sa skrýva v detailoch. 

Pokiaľ sa vada veci zakúpenej spotrebiteľom prejaví vo vyššie uvedenej lehote, bude sa automaticky predpokladať, že predávajúci je za vadu zodpovedný. Reklamáciu spotrebiteľa môže obchodník oprávnene odmietnuť len vtedy, ak preukáže, že tovar vadu v dobe dodania nemal alebo nemohol mať, pretože to je nezlučiteľné s povahou tovaru alebo vady.

V prípade, že nakupujete ako podnikateľ, je vaša pozícia pri uplatňovaní nárokov z vád oveľa ťažšia. V prvom rade nesmiete s oznámením vady predávajúcemu zbytočne otáľať. V zásade by ste o nej mali obchodníka vyrozumieť bez zbytočného odkladu po jej zistení alebo po tom, čo ste ju mohli na základe riadnej prehliadky a odskúšania tovaru zistiť. Pokiaľ vadu reklamujete neskôr, môže predávajúci pred súdom namietať, že ste ju neoznámili včas a tým pádom ste stratili právo uplatňovať si svoje nároky v súdnom konaní. 

Na súde navyše musíte (na rozdiel od spotrebiteľa) preukazovať, že dodaný tovar mal vady už v čase jeho prevzatia.

Pre úplnosť treba povedať, že vyššie uvedené nebude platiť, ak si ako podnikateľ s obchodným partnerom osobitne dohodnete tzv. záruku za akosť. Pri zmluvách uzatváraných medzi podnikateľmi sa však poskytnutie takejto záruky zvyčajne premietne aj do výšky kúpnej ceny tovaru.

Suma sumárum – ak by došlo v súvislosti s vadou tovaru na súdne konanie, budete mať ako spotrebiteľ oveľa výhodnejšie postavenie ako podnikateľ.

3. Spotrebiteľ je pred „fintami“ obchodníka chránený; podnikateľ nie

Každý obchodník chce ním ponúkaný tovar hlavne speňažiť. Niektorí sa však pri jeho propagácii alebo ponúkaní zákazníkom uchyľujú aj k nekalým praktikám, ktoré vás za určitých okolností môžu zmanipulovať k nevýhodnej kúpe.

Spotrebiteľ, ktorý bol priamo dotknutý nekalou obchodnou praktikou, má zo zákona právo:

- na bezplatnú nápravu, najmä právo na opravu produktu, výmenu produktu alebo na vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny, ak podľa povahy a okolnosti použitia nekalej obchodnej praktiky je dodatočná náprava možná, alebo

- odstúpiť od zmluvy, a to pokiaľ bola pri jej uzavretí použitá agresívna obchodná praktika alebo nekalá obchodná praktika, bez ktorej by zmluvu neuzavrel. 

Pri kúpe na IČO musíte byť pred nekalými obchodnými praktikami v strehu. Predpokladá sa totiž, že podnikateľ je dostatočne zdatný na to, aby podobné „finty“ odhalil a odolal im. 

4. Ako spotrebiteľ máte jednoduchší prístup k súdu 

Ak si ako spotrebiteľ uplatňujete nárok voči obchodníkovi, môžete žalobu podať aj na súde, ktorý je miestne príslušný podľa adresy vášho trvalého pobytu. Ako podnikateľ musíte nárok zvyčajne uplatniť na súde, ktorý je príslušný podľa sídla žalovaného. Spotrebitelia domáhajúci sa ochrany svojich spotrebiteľských práv priznaných osobitnými predpismi sú navyše oslobodení od súdnych poplatkov.

Niektoré práva a povinnosti podnikateľov a spotrebiteľov sa zrejme zjednotia 

Medzi právami a povinnosťami spotrebiteľov a podnikateľov existujú aj ďalšie rozdiely. Niektorými z nich sú napr.:

- iná dĺžka premlčacej doby (medzi podnikateľmi je základná premlčacia lehota 4 roky, pre spotrebiteľov/nepodnikateľov platí trojročná základná premlčacia doba),

- odlišné posudzovanie primeranosti dojednaných zmluvných pokút (ak vo vzťahu vystupuje spotrebiteľ, bývajú zmluvné pokuty dojednané v jeho neprospech často vyhodnotené ako neplatné, resp. ako neprijateľné zmluvné podmienky),

- iná výška zákonných úrokov z omeškania (podnikatelia platia pri oneskorení s platením peňažného dlhu vyššie zákonné úroky z omeškania ako spotrebitelia). 

Príčinou niektorých odlišností však nie je špecifické postavenie spotrebiteľa ako slabšej strany zmluvného vzťahu, ale existencia dvojakej úpravy niektorých inštitútov obsiahnutá aj v Občianskom, aj v Obchodnom zákonníku. Typickým príkladom je už vyššie spomínané premlčanie, ale tiež napríklad ručenie, započítanie záväzkov či náhrada škody. Práve tieto nedôvodné rozdiely by ale do budúcna mohli byť definitívne odstránené. 

Ministerstvo spravodlivosti totiž zverejnilo predbežnú informáciu o príprave úplne nového Občianskeho zákonníka. Tento má nielen zásadným spôsobom zmodernizovať reguláciu vzájomných vzťahov medzi súkromnými osobami, ale tiež zjednotiť niektoré duplicitne upravené inštitúty.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

-1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

DPH registrácia po novom: Prísnejšie pravidlá, nový výpočet obratu a tisícové pokuty

16. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

DPH registrácia po novom: Prísnejšie pravidlá, nový výpočet obratu a tisícové pokuty

Od januára 2025 platia pre slovenských podnikateľov prísnejšie pravidlá registrácie na daň z pridanej hodnoty. Zmenil sa spôsob výpočtu obratu a pri oneskorení hrozia výrazné sankcie.... celý článok

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

14. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

V snahe obísť traksakčnú daň sa niektorí podnikatelia vracajú k hotovostným transakciám, zatiaľ čo iní objavili staronovú možnosť: poštové poukážky. Slovenská pošta hlási zvýšený záujem... celý článok

Domácnosť ako firma: Ako si viesť účtovníctvo rodinných výdavkov a času?

1. 3. 2025 | PR článok

Domácnosť ako firma: Ako si viesť účtovníctvo rodinných výdavkov a času?

Ako nám účtovníctvo a audit môžu byť inšpiráciou aj pri riadení rodinných výdavkov a zefektívňovaní času?

Slovenské firmy budú po novom platiť štátu za existenciu. Novinka zasiahne až 200 000 subjektov

23. 1. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovenské firmy budú po novom platiť štátu za existenciu. Novinka zasiahne až 200 000 subjektov

Daňové licencie pre firmy sa vracajú, no tentokrát majú názov minimálne dane. Firmy zaplatia ročne stovky až tisícky eur len za to, že na Slovensku podnikajú a existujú. Aké budú nové... celý článok

Dať klientom firemný darček alebo im usporiadať večierok: čo je daňovo výhodnejšie?

18. 10. 2024 | Barbora Magočová

Dať klientom firemný darček alebo im usporiadať večierok: čo je daňovo výhodnejšie?

Advent je ideálnym obdobím pre budovanie dobrých vzťahov s obchodnými partnermi. Správne zvolený reklamný predmet vás môže klientom pripomínať aj celý ďalší rok; spoločná vianočná akcia... celý článok