V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 18. 8. 2016
V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.
V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Zdroj: Shutterstock

Od vzniku kancelárie sa na bankového ombudsmana obrátilo už takmer 14 a pól tisíca ľudí v snahe domôcť sa svojich práv.

Kancelária bankového ombudsmana na čele s Evou Černou reaguje na podnety klientov bánk už od roku 2007. Za tú dobu bolo prešetrených  2 630 podnetov. 

V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo  1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.

„V týchto prípadoch nešlo vždy len o zadosťučinenie, na ktoré mali klienti nárok, ale banka v snahe o zachovanie korektných vzťahov často urobila ústretové kroky v prospech klienta napriek tomu, že nebolo preukázané jej pochybenie.“, uvádza Eva  Černá, banková ombudsmanka, vo výročnej správe.

Hlavné dôvody na podanie podnetu bankovej ombudsmanke

Ombudsmanka ďalej popisuje hlavné dôvody sťažností.  Jedná sa predovšetkým o problém so splácaním úverov: „Ide napríklad o zdedené úvery po zosnulom manželovi (manželke), stratu zamestnania, druhotnú platobnú neschopnosť, závažné zdravotné problémy, či iné životné situácie. Následne v dôsledku platobnej neschopnosti klienta dochádza k spoplatneniu  úveru, vymáhaniu pohľadávky, alebo vyhláseniu dražba a k problémom s tým spojenými.“

Podnety alebo námietky podľa produktov:

Podnety na bankového ombudsmana sa týkajú všetkých bankových produktov. Najviac sa však klienti sťažujú na úvery, najmenej na investičné služby a investičné poradenstvo.

Počet vybavených podnetov podľa bankových produktov ukazuje nasledujúca tabuľka.

Tabuľka: Počet podnetov ukončených v roku 2015 podľa produktov

Bankový produkt Počet podnetov Podiel na celkovom
objeme podnetov
Úvery
hypotekárne, spotrebné, povolené a nepovolené prečerpanie
185 68 %
Bežné účty,
termínované vklady, vkladné knižky
48 14 %
Platobný styk
a operácie s platobnými kartami
47 12 %
Iné (stavebné sporenie, sprostredkovanie poistenia, ochrana osobných údajov, a podobne) 9 4 %
Investičné služby a investičné poradenstvo 7 2 %
Zdroj: Výročná správa o činnosti bankového ombudsmana za rok 2015

Z prešetrovaných podnetov boli niektoré vybavené v prospech klienta, niektoré boli postúpené, niektoré odložené a výsledkom prešetrenia niektorých podnetov bolo odporučenie na súd.

V roku 2015 odporučila kancelária ombudsmana v 5 prípadov, aby sa podávatelia podnetu obrátili na súd. Ich spor mal výlučne právnu povahu a ombudsman v rámci zmierlivého konania nedokázal spor klienta s bankou urovnať.

V 13 prípadoch ombudsmanka postúpila podnety banke, pretože sa jednalo o reklamácie, ktoré mali byť najskôr doručené banke klienta a nie na kanceláriu bankového ombudsmana.

Až 94 podnetov dopadlo v prospech klienta. Tu bolo jednak zistené pochybenie banky a tiež sa tu radia prípady, kedy banka v záujme zachovania korektných vzťahov vyšla klientovy v ústrety aj keď nebolo zistené pochybenie banky. V prospech klienta ta dopadla takmer tretina vybavených podnetov.

Až 74 prípadov predstavuje nepreukázanené pochybenie banky. Sú to podnety, kedy sa pochybenie banky nepodarila preukázať ale ani úplne vylúčiť.

Približne 100 podnetov muselo byť odloženených. Dôvody sú rôzne. Niekedy sa podnet netýkal osoby, ktorá ho podala a neobsahoval písomný súhlas so spracovaním osobných údajov, prípadne ďalšie náležitosti podnetu.

Niektoré podnety už prejednával súd, alebo už súd vo veci rozhodol. Neboli spresnené alebo dodané ďalšie dokumenty k podnetu aj napriek výzve omdusmana a iné. 

Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

28. 10. 2025 | Redakcia

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

Zaujíma vás, kde aktuálne najlepšie zhodnotíte svoje úspory? Prinášame prehľad najvýhodnejších sporiacich účtov a termínovaných vkladov na Slovensku podľa októbrového rebríčka 2025.... celý článok

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

27. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

Platiť kartou alebo mobilom by malo byť samozrejmosťou a už v budúcom roku to bude aj zákonom stanovená povinnosť. Mnohí Slováci sa boja, že prídu o možnosť platiť hotovosťou a obchodníci... celý článok

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

23. 10. 2025 | Redakcia

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

Revolut prekročil pol milióna používateľov na Slovensku, stal sa najsťahovanejšou finančnou aplikáciou a mení sa na denný účet pre domácnosti.

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

15. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

Prima banka musí zaplatiť 500-tisíc eur za opakované porušovanie zákona o ochrane spotrebiteľa. NBS jej vytkla zavádzajúcu reklamu na sporiace účty, ktorú už predtým zakázala. Ide o... celý článok

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

7. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

Slováci síce stále platia hotovosťou, no jej význam rýchlo klesá – prieskum Payments Europe 2025 ukázal, že hotovosť využíva až 93 % spotrebiteľov, no väčšina obchodníkov aj zákazníkov... celý článok