V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 18. 8. 2016
V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.
V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Zdroj: Shutterstock

Od vzniku kancelárie sa na bankového ombudsmana obrátilo už takmer 14 a pól tisíca ľudí v snahe domôcť sa svojich práv.

Kancelária bankového ombudsmana na čele s Evou Černou reaguje na podnety klientov bánk už od roku 2007. Za tú dobu bolo prešetrených  2 630 podnetov. 

V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo  1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.

„V týchto prípadoch nešlo vždy len o zadosťučinenie, na ktoré mali klienti nárok, ale banka v snahe o zachovanie korektných vzťahov často urobila ústretové kroky v prospech klienta napriek tomu, že nebolo preukázané jej pochybenie.“, uvádza Eva  Černá, banková ombudsmanka, vo výročnej správe.

Hlavné dôvody na podanie podnetu bankovej ombudsmanke

Ombudsmanka ďalej popisuje hlavné dôvody sťažností.  Jedná sa predovšetkým o problém so splácaním úverov: „Ide napríklad o zdedené úvery po zosnulom manželovi (manželke), stratu zamestnania, druhotnú platobnú neschopnosť, závažné zdravotné problémy, či iné životné situácie. Následne v dôsledku platobnej neschopnosti klienta dochádza k spoplatneniu  úveru, vymáhaniu pohľadávky, alebo vyhláseniu dražba a k problémom s tým spojenými.“

Podnety alebo námietky podľa produktov:

Podnety na bankového ombudsmana sa týkajú všetkých bankových produktov. Najviac sa však klienti sťažujú na úvery, najmenej na investičné služby a investičné poradenstvo.

Počet vybavených podnetov podľa bankových produktov ukazuje nasledujúca tabuľka.

Tabuľka: Počet podnetov ukončených v roku 2015 podľa produktov

Bankový produkt Počet podnetov Podiel na celkovom
objeme podnetov
Úvery
hypotekárne, spotrebné, povolené a nepovolené prečerpanie
185 68 %
Bežné účty,
termínované vklady, vkladné knižky
48 14 %
Platobný styk
a operácie s platobnými kartami
47 12 %
Iné (stavebné sporenie, sprostredkovanie poistenia, ochrana osobných údajov, a podobne) 9 4 %
Investičné služby a investičné poradenstvo 7 2 %
Zdroj: Výročná správa o činnosti bankového ombudsmana za rok 2015

Z prešetrovaných podnetov boli niektoré vybavené v prospech klienta, niektoré boli postúpené, niektoré odložené a výsledkom prešetrenia niektorých podnetov bolo odporučenie na súd.

V roku 2015 odporučila kancelária ombudsmana v 5 prípadov, aby sa podávatelia podnetu obrátili na súd. Ich spor mal výlučne právnu povahu a ombudsman v rámci zmierlivého konania nedokázal spor klienta s bankou urovnať.

V 13 prípadoch ombudsmanka postúpila podnety banke, pretože sa jednalo o reklamácie, ktoré mali byť najskôr doručené banke klienta a nie na kanceláriu bankového ombudsmana.

Až 94 podnetov dopadlo v prospech klienta. Tu bolo jednak zistené pochybenie banky a tiež sa tu radia prípady, kedy banka v záujme zachovania korektných vzťahov vyšla klientovy v ústrety aj keď nebolo zistené pochybenie banky. V prospech klienta ta dopadla takmer tretina vybavených podnetov.

Až 74 prípadov predstavuje nepreukázanené pochybenie banky. Sú to podnety, kedy sa pochybenie banky nepodarila preukázať ale ani úplne vylúčiť.

Približne 100 podnetov muselo byť odloženených. Dôvody sú rôzne. Niekedy sa podnet netýkal osoby, ktorá ho podala a neobsahoval písomný súhlas so spracovaním osobných údajov, prípadne ďalšie náležitosti podnetu.

Niektoré podnety už prejednával súd, alebo už súd vo veci rozhodol. Neboli spresnené alebo dodané ďalšie dokumenty k podnetu aj napriek výzve omdusmana a iné. 

Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

17. 7. 2025 | Redakcia

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

Slovenská sporiteľňa vyzýva svojich klientov na dôležitú aktualizáciu osobných údajov, ktorá je nevyhnutná pre prístup k bankovým službám. V súlade s novým zákonom proti praniu špinavých... celý článok

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok