Máte spory s vašou bankou? Žiadajte o pomoc bankového ombudsmana!

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 17. 8. 2016
Ako žiadať o pomoc bankového ombudsmana, keď sa nemôžete dohodnúť so svojou bankou, sa dočítate v nasledujúcom článku.
Máte spory s vašou bankou? Žiadajte o pomoc bankového ombudsmana!

Zdroj: Shutterstock

Inštitút bankového ombudsmana zriadila po vzore Poľska a Nemecka Slovenská banková asociácia. Bankový ombudsman je nezávislý orgán. Vyhodnocuje podnety spotrebiteľov a pomáha vyriešiť spory medzi bankami a klientmi mimosúdne.

Od apríla 2016 je bankový ombudsman zapísaný do Zoznamu subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Tento zoznam vedie Ministerstvo hospodárstva.

Kto je bankový ombudsman 

Na Slovensku máme  bankovú ombudsmanku. Tento post zastáva od roku 2007 Eva Černá. Funkčné obdobie končí súčasnej bankovej ombudsmanke  v auguste 2020.  

Riešiť podnety jej pomáha tím zložený z právnikov.

Ako pomôže bankový ombudsman

Ombudsman rieši spory medzi klientom banky a bankou, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie (SBA).Na kanceláriu ombudsmana sa tak môžete obracať len so spormi voči členom SBA.

Zoznam členov SBA nájdete v našom sprievodcovi: O bankovom ombudsmanovi

Bankový ombudsman rieši spory fyzických osôb. Prešetrovať podnety malých a stredných podnikateľov môže len v prípade, ak je poskytnutie úveru podmienené otvorením si bežného účtu klienta v tej istej banke.

Aby mohol začať bankový ombudsman konať, musí klient podať podnet v slovenčine alebo v angličtine.

Eva Černá

Eva Černá,
Banková ombudsmanka


Vyštudovala strednú ekonomickú školu v Bratislave.V 90-tych rokoch pracovala ako reportérka hlavného spravodajstva TV Markíza.Neskôr dramaturgicky aj scenáristicky viedla publicistický program zameraný na problematiku ochrany občanov a spotrebiteľov – Lampáreň.

Vo volebnom období 2002-2006 bola zvolená za poslankyňu NR SR za ANO. Bola tiež členkou Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie a Stálej delegácie NR SR do Parlamentného zhromaždenia NATO. Od roku 2007 zastáva post bankovej ombudsmanky. 

Podieľala sa na vybudovaní krízového centra pre týrané ženy a deti Maják nádeje. Je členkou nadácie Markízy.V roku 2000 získala 1. miesto v ankete OTO v oblasti publicistika aocenenie Zlatá kniha za knižnú publikáciu Reportérkina spoveď.

Foto: Filmová databáze

Ako podať sťažnosť u bankového ombudsmana

Sťažnosť na bankového ombudsmana podávate až potom, čo ste sa sťažovali alebo reklamovali u svojej banky. 

Ak vám aj napriek sťažnosti na bankové služby alebo reklamácie produktu nebola poskytnutá náprava, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana.

Bankový ombudsman vám taktiež nepomôže, ak už je alebo bolo v danej veci zahájené súdne konanie, rozhodcovské alebo správne konanie.

Podnet môže klient poslať poštou alebo elektronicky na adresu kancelárie ombudsmana.

 

Z podnetu musí jasne vyplývať:

  • akej veci sa týka,
  • proti konaniu ktorej banky smeruje
  • čoho sa podávateľ podnetu domáha
  • vyjadrenie banky k podanej sťažnosti alebo reklamácii
    • ak chýba vyjadrenie banky, je nutné doložiť dôkaz, že klient banku kontaktoval a tá nerozhodla o sťažnosti ani do 3 mesiacov od kontaktovania klientom
  • vyhlásenie klienta o tom, že v tejto istej veci neprebieha súdne konanie, rozhodcovské konanie ani správne konanie a že súd, rozhodca, stály rozhodcovský súd alebo správny orgán nevydal vo veci rozhodnutie
Podrobnejšie o podávaní podnetu ako aj o inštutúte bankového ombudsmana sa dočítate v našom sprievodcovi: O bankovom ombudsmanovi

 


Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Platenie kartou cez internet bezpečnejšie: Slovenská banka sa pridáva ku Click to Pay

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Platenie kartou cez internet bezpečnejšie: Slovenská banka sa pridáva ku Click to Pay

UniCredit Bank prináša novú službu Click to Pay, ktorá umožňuje rýchle, bezpečné a pohodlné online platby bez zadávania údajov z platobnej karty. Klienti si môžu uložiť všetky svoje... celý článok

Populárna slovenská banka stopne okamžité platby

27. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Populárna slovenská banka stopne okamžité platby

Banka mBank upozorňuje na plánovanú odstávku okamžitých platieb, ktorá prebehne 30. novembra 2025 od 00:30 do 04:30. Počas tohto času nebude možné posielať ani prijímať okamžité prevody,... celý článok

Najväčšia banka chystá rozsiahlu odstávku. Karty aj bankomaty sa vypnú

21. 11. 2025 | Miroslav Homola

Najväčšia banka chystá rozsiahlu odstávku. Karty aj bankomaty sa vypnú

Slovenská sporiteľňa upozorňuje klientov na plánovanú technickú odstávku, ktorá zasiahne väčšinu bankových služieb. Od piatka večera do sobotného rána budú postupne nedostupné karty,... celý článok

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

18. 11. 2025 | Miroslav Homola

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

Bezhotovostné platby sú rýchle a pohodlné, no odborníci pripomínajú, že nemusia fungovať vždy. Stačí výpadok siete, kyberútok či technická chyba a mnohí ľudia zostanú bez možnosti zaplatiť.... celý článok

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

3. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

Slovenská sporiteľňa chce motivovať svojich klientov k prechodu na digitálne peňaženky a virtuálne karty, ktoré ponúkajú vyššiu bezpečnosť, komfort pri platbách aj možnosť získať účet... celý článok