Poslal som peniaze na zlý účet. Čo s tým môžem urobiť?

Roland Regely | rubrika: Článok | 6. 5. 2021
Niekto pri platení svojich účtov cez internetbanking kontroluje každé číslo dva-tri razy, niekto len v rýchlosti zadá údaje a odošle peniaze bez predchádzajúcej kontroly. Tak či onak sa vám môže stať, že pri posielaní peňazí spravíte chybu. Poradíme vám, čo v takom prípade môžete robiť.
Poslal som peniaze na zlý účet. Čo s tým môžem urobiť?

Zdroj: Shutterstock

Pri zadávaní údajov do internetbankingu platí jednoduché pravidlo. Stačí malá nepozornosť a máte "zarobené na problém". Keď totiž pošlete peniaze na nesprávny, alebo neexistujúci účet, môžete sa pri ich vrátení spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo na prípadné vymáhanie súdnou cestou.

Tri dobré rady pre rýchle zablokovanie platby

Ak už ste zaslali svoje peniaze cez internetbanking na nesprávny účet, môžete ešte skúsiť stornovať túto platbu priamo v systéme internetbankingu. Platí to ale len pre niektoré banky. Ak totiž odošlete platbu na účet v rovnakej banke, peniaze odídu z vášho účtu takmer okamžite.

Druhou radou, ktorá vám môže zachrániť peniaze a ich spätné vybavovanie je zavolať bezodkladne do vašej banky. Ak ste poslali peniaze do inej banky, máte celkom slušnú šancu, že neodídu. Takéto platby sa totiž spravidla robia raz denne a zadaný príkaz len čaká na odoslanie v banke. Ideálne ak tieto peniaze odošlete cez víkend, sviatok alebo s oneskoreným dátumom splatnosti. Banky takúto platbu väčšinou vedia bez problémov zablokovať, ale môžu si za ňu účtovať poplatok.

Ak už peniaze odišli na nesprávny účet, môžete mať veľký problém ich získať naspať. Súhlas totiž musí dať človek, ktorý peniaze na svoj účet dostal. Ak sa s ním budete vedieť spojiť a dá vám súhlas, banka môže túto platbu stornovať. V prípade, že takýto súhlas nezískate, budete musieť o peniaze požiadať súdnou cestou. A to aj v takej situácii, ak dotyčný už nežije alebo s vami nekomunikuje. Tu treba zvážiť aj to, o akú sumu ide. Pretože ak sa jedná o sumu dosahujúcu pár eur, vedzte, že súdne poplatky vás vyjdu omnoho drahšie a napokon nemáte stopercentnú istotu, že ich aj získate naspäť.

 

peniaze odoslané na zlý účet - ako postupovať?

Zdroj: Shutterstock

Ten najlepší možný prípad omylu

V každom prípade, väčšina zle zadaných platieb sa vráti späť s tým, že platobný príkaz bol zrušený. Je to preto, že aj keď ste nesprávne zadali číslo účtu, banka takúto kombináciu nepozná a vyhodnotí ju ako chybnú a preto peniaze napokon dostanete naspäť. V takomto prípade nemusíte robiť nič, peniaze sa o pár dní sami vrátia na váš účet. Zväčša do dvoch dní aj s chybnou hláškou, že číslo účtu neexistuje.

Ako požiadať o vrátenie peňazí - pri odoslaní na nesprávny účet?

Ak už platba prebehla a peniaze odišli na reálny účet (ale nesprávny), môžete podať žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov. Tlačivo dostanete buď v banke, alebo ho nájdete na webovej stránke finančnej inštitúcie. Po vyplnení ho zašlite alebo odneste priamo do banky, čím začnete proces vrátenia peňazí od neoprávneného príjemcu.

Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov musí obsahovať:

  • číslo účtu neoprávneného príjemcu
  • číslo účtu odosielateľa
  • suma a mena
  • variabilný, konštantný a špecifický symbol

Banka žiadosť doručí a nasledujúci priebeh už závisí od príjemcu. Peniaze môže vrátiť alebo jednoducho nemusí komunikovať vôbec. Ak vám peniaze nevráti, môžete podať žalobu o vydanie bezdôvodného obohatenia.

Prax hovorí, že len ojedinelé prípady končia na súde. Väčšina príjemcov po začatí žaloby peniaze okamžite pošle naspäť.

Anketa

Myslíte, si že v budúcnosti prestaneme používať hotovosť?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+6
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok

Dovolenka sa vám môže predražiť až o 70 eur úplne zbytočne

8. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Dovolenka sa vám môže predražiť až o 70 eur úplne zbytočne

Správnym nastavením platieb v zahraničí môže štvorčlenná rodina počas týždňovej dovolenky ušetriť 50 až 70 eur – stačí vedieť, kedy použiť kartu, hotovosť a ako sa vyhnúť zbytočným... celý článok

Bankové prevody čaká novinka od EÚ, omyly pri posielaní peňazí by sa mali znížiť

18. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Bankové prevody čaká novinka od EÚ, omyly pri posielaní peňazí by sa mali znížiť

Od októbra 2025 vstupujú do platnosti nové pravidlá pre bankové prevody v rámci eurozóny. Vďaka nim banky automaticky overia, či meno alebo názov príjemcu zodpovedá zadanému IBAN-u.... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2024

3. 3. 2025 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2024

Portál Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vyhlásil 3. ročník súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2024.

Potrebujem nový účet? A čo dvojité zdanenie? Transakčná daň je stále plná nejasností

24. 2. 2025 | Ivana Sladkovská

Potrebujem nový účet? A čo dvojité zdanenie? Transakčná daň je stále plná nejasností

Daň z finančných transakcií, ktorá má nadobudnúť účinnosť v apríli 2025, prináša so sebou množstvo nejasností a otázok. Hoci novela zákona sprísňuje pravidlá a zamedzuje obchádzaniu... celý článok