SOI pravidelne uverejňuje bezpečnostné upozornenia aj na motorové vozidlá ako nebezpečné výrobky. Ide o prípady, keď zástupcovia výrobcov oznamujú dobrovoľné opatrenia a zvolávacie akcie. Cieľom je dôsledná ochrana spotrebiteľov a odstránenie zistených rizík. Inšpekcia upozorňuje spotrebiteľov a vlastníkov vozidiel, aby vo vlastnom záujme zabezpečili opravu dotknutého vozidla.
Inšpekcia v jednotlivých výzvach uvádza aj počet vozidiel, rozmedzie dátumu výroby či dokonca VIN čísel. Vo všetkých prípadoch SOI upozorňuje, že ide o dobrovoľné opatrenia výrobcov, pri ktorých je oprava bezplatná. Spotrebiteľom odporúča, aby vo vlastnom záujme neodkladali návštevu autorizovaného servisu. Väčšina výrobcov zároveň ponúka možnosť overiť, či je vozidlo zahrnuté v akcii, prostredníctvom VIN čísla.
Vlastníci, ktorým príde doporučený list alebo ktorí si zistia, že ich vozidlo patrí do zvolávacej akcie, by mali kontaktovať autorizovaný servis a dohodnúť si termín opravy či kontroly. SOI napokon pripomína, že ak bolo vozidlo, ktorého sa zvolávacia akcia týka, medzičasom predané, pôvodný majiteľ by mal oznámiť kontakt na nového majiteľa.
Netesné vodíkové systémy zvyšujú riziko požiaru
Prvá skupina zvolávacích akcií sa týka vozidiel s vodíkovým pohonom, pri ktorých bola zistená netesnosť systému skladovania vodíka. Výzva sa tak týka vlastníkov modelu Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro. Vo výzve je presná identifikácia podľa výroby, ale na území Slovenska sa chybné kusy nevyskytujú.
Rizikom je požiar, ktorý môže vzniknúť v prípade úniku vodíka zo systému. Vodík by sa mohol v uzavretých priestoroch pod vozidlom nahromadiť a vytvoriť tak nebezpečné prostredie. Technickou poruchou je netesnosť systému skladovania vodíka, ktorá toto riziko priamo spôsobuje. Dobrovoľné opatrenie pozostáva z výmeny kompletného systému skladovania vodíka vrátane všetkých zásobníkov a z aktualizácie kalibrácie systému.
Hoci podľa zvolávacej akcie na Slovensku nie sú evidované žiadne dotknuté vozidlá s touto chybou, opatrenie je dostupné vo všetkých autorizovaných servisoch v rámci Európskej únie (EÚ). Pod každým upozornením sa však zároveň nachádza výzva, aby pôvodný majiteľ v prípade predaja vozidla oznámil kontakt na nového majiteľa.
Softvérové chyby riadiacich modulov môžu zvyšovať emisie
Druhá skupina zvolávacích akcií sa týka nesprávnej konfigurácie riadiaceho modulu karosérie, ktorá spôsobuje, že motor sa v režime štart/stop nevypne. Výrobcovia upozorňujú, že tak môže dôjsť k zvýšenému riziku nedodržania emisných predpisov. Preto pristupujú k aktualizácii softvéru. Peugeot sa v tejto súvislosti obracia na vlastníkov modelov Peugeot 508 V2 a 5008 V2. Na Slovensku má ísť o 67 vozidiel.
V prípade modelov 5008 V2 platí obdobie výroby medzi 5. septembrom 2023 a 14. októbrom 2024. Pre model 508 V2 platí obdobie výroby medzi 15. novembrom 2023 až 30. septembrom 2024. Rizikom je nedodržanie emisných predpisov v dôsledku nesprávnej konfigurácie, ktorá bráni vypnutiu motora v režime štart/stop. Riešením je aktualizácia softvéru riadiaceho modulu karosérie tak, aby systém fungoval správne a plnil regulačné požiadavky.
Podobný problém má značka DS pri modeli DS7 Crossback. Zvolávacia akcia sa vzťahuje na 42 vozidiel vyrobených v období od 10. novembra 2023 do 5. mája 2025. Rovnaký typ poruchy sa vyskytol aj pri vozidlách Opel Grandland X a Opel Mokka. Dotknuté sú štyri vozidlá na Slovensku, vyrobené medzi 5. februárom 2024 a 13. novembrom 2024 pri Grandlande X, a medzi 11. septembrom 2024 a 7. májom 2025 pri modeloch Mokka.
Do tejto skupiny patrí aj zvolávacia akcia pre Jeep Avenger. Vozidlá boli vyrobené najneskôr 24. júna 2024 a v Slovenskej republike ide o deväť kusov. Problém sa týka aj Citroënu C5 Aircross, ktorých má byť na Slovensku 42 kusov. Týka sa to tých, ktoré boli vyrobené medzi 20. septembrom 2023 a 30. aprílom 2025.
Riziko požiaru pri napájacom kábli kúrenia
Okrem softvérových chýb upozorňuje SOI aj na riziko požiaru pri modeli Opel Grandland. V Slovenskej republike ide o dvanásť vozidiel vyrobených medzi 26. júnom 2025 a 13. augustom 2025.
Druhom rizika je požiar spôsobený nedostatočným upevnením pripojenia napájacieho kábla kúrenia. Nedostatočné pripojenie môže viesť k elektrickej poruche a prehriatiu spoja. V extrémnom prípade by to mohlo vyústiť do požiaru vozidla.
Výrobca preto prijal opatrenie spočívajúce v kontrole pripojenia napájacieho kábla kúrenia. V prípade potreby sa spoj dotiahne, a ak sa zistia známky prehriatia, káblový zväzok sa vymení. Servisná sieť Opel upozorňuje vlastníkov, zvoláva ich doporučenými listami a zvolávacia akcia, spustená 4. septembra 2025, je realizovateľná vo všetkých autorizovaných servisoch Opel v rámci EÚ.
Chybné brzdové kotúče
Ďalšou rozsiahlejšou skupinou zvolávacích akcií sú prípady, v ktorých zadné brzdové kotúče nie sú v súlade so špecifikáciou. Ide o viacero značiek a modelov, pri ktorých nesprávne osadenie zadných kotúčov na náboji kolesa môže viesť k nedostatočnému kontaktu, abnormálnemu namáhaniu, vzniku prasklín a následnej strate kolesa počas jazdy. Rizikom je v týchto prípadoch priame ohrozenie bezpečnosti a riziko nehody.
Problém je to pri modeloch Fiat Scudo, Citroën Spacetourer a Citroën Jumpy, Opel Zafira a Opel Vivaro či Peugeot Traveller a Peugeot Expert. Vozidlá boli vyrobené 24. januára 2025, ale na Slovensku nie sú evidované žiadne vozidlá s touto poruchou.
Dôvodom zvolávania áut do servisov je riziko poranenia v dôsledku nesprávne osadených zadných kotúčov. Prijatým opatrením je kontrola a prípadná výmena kotúčov spolu s brzdovým obložením. Aj tu servisná sieť zvoláva zákazníkov doporučenými listami.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.