Čo robiť, ak som poslal peniaze na zlý účet

Roland Regely | rubrika: Článok | 25. 9. 2018
Ak klient pošle omylom peniaze na cudzí účet, závisí od príjemcu, či ich vráti. Banka síce nemusí, ale spravidla vyjde klientovi v ústrety a hľadá spôsob, ako peniaze dostať na správny účet
Čo robiť, ak som poslal peniaze na zlý účet

Zdroj: Shutterstock

Pri zadávaní údajov do internetbankingu platí jednoduché pravidlo. Stačí malá nepozornosť a máte "zarobené na problém". Keď totiž pošlete peniaze na nesprávny, alebo neexistujúci účet, môžete sa pri ich vrátení spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo na prípadné vymáhanie súdnou cestou.

 

Uistite sa, či platba skutočne odišla na zlý učet

Skontrolujte, či údaje platby boli skutočne zadané chybne. Pokiaľ sa platba nevrátila späť na Váš účet, znamená to pravdepodobne, že platba bola na nesprávny účet pripísaná.

Pokiaľ platbu nájdete v zozname plánovaných platieb, prípadne v stave čakania na vykonanie, nebola ešte vykonaná. V takom prípade môžete platbu zrušiť cez internet banking kliknutím na tlačidlo „Zrušiť“ v riadku príslušnej platby. Môžete tak vykonať aj volaním na zákaznícku linku banky. Identifikujete sa ako existujúci klient, operátorovi nahláste svoju žiadosť o zrušenie platby a je to.

Pokiaľ ale platbu vidíte vo výpise pohybov na účte a obsahuje info, že bola vykonaná, bude to obtiažnejšie. Nevzdávajte to a skúste tri dobré tipy pre rýchle zablokovanie platby.

Ako požiadať o vrátenie platby zaslanej na nesprávny účet

V súčasnosti možno požiadať o vrátenie platby tromi spôsobmi. Telefonicky prostredníctvom zákazníckej linky, elektronicky e-mailom alebo písomne.

V prípade písomnej žiadosti sa môžete zastaviť a odovzdať ju na ktorejkoľvek pobočke banky, prípadne ju zašlite poštou na korešpondenčnú adresu.

Pokiaľ máte k dispozícií, k žiadosti priložte doklad, z ktorého je zrejmé, že došlo k chybe (výpis z účtu na pravidelne sa opakujúce platby, faktúra, zmluvné ustanovenie).

Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov musí obsahovať:

  • číslo účtu neoprávneného príjemcu
  • číslo účtu odosielateľa
  • suma a mena
  • variabilný, konštantný a špecifický symbol

Banka bude platbu žiadať späť vo vašom mene

Banka vašu žiadosť odošle príjemcovi/banke príjemcu. Takáto operácia zväčša trvá jeden až dva týždne. Pokiaľ vám príjemca platbu nevráti, môžu vám byť v zmysle Zákona o bankách poskytnuté údaje potrebné na identifikáciu príjemcu platby a následne môžete začať vymáhať škodu, ktorá vám vznikla. 

Pred poskytnutím identifikačných údajov o príjemcovi platby je klient povinný písomne vyhlásiť, že v dôsledku chyby pri vykonávaní platobného alebo zúčtovacieho styku utrpel majetkovú ujmu, ktorá spočíva v prevode a pripísaní jemu patriacich alebo ním spravovaných peňažných prostriedkov na účet klienta, a na vymáhanie takto vzniknutého bezdôvodného obohatenia sú nevyhnutné údaje na identifikáciu tohto klienta a údaje o jeho účte, na ktorý boli pripísané peňažné prostriedky v dôsledku chyby.

Je potrebné si uvedomiť aj to, že banka len sprostredkováva doručenie žiadosti neoprávnenému príjemcovi a nenesie zodpovednosť za jej vyriešenie.

Koľko sa platí za žiadosť

Za takéto spracovanie požiadavky si banky pýtajú poplatok. V rámci Slovenska, resp. v prípade domáceho prevodu SEPA je to zväčša 10 eur a v prípade cezhraničného prevodu 15 až 20 eur – ideálne je pozrieť si aktuálny cenník banky.

Odporúčame: Platenie on-line bude čoraz jednoduchšie, čoskoro budeme môcť platiť za tovary a služby bezkontaktne aj hodinkami.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com

Anketa

Už sa Vám stalo, že ste poslali peniaze na zlý účet?

Čo znamená skratka RPMN?

Ako funguje kontokorentný úver?

Čo je to akontácia?

Čo je to životné minimum?

Chcete banke predčasne splatiť úver vo výške 10 000 €. Banka si účtuje poplatok za predčasné splatenie 5 %. Akú sumu budete potrebovať na predčasné splatenie úveru?

Čo znamená pojem poistná suma?

Čo je to deflácia?

Ako funguje termínovaný vklad?

Aký typ podielových investičných fondov je najmenej rizikový?

Kto je poistník?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

banka, peniaze, platba on-line

Toto ste už čítali?

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

18. 11. 2025 | Miroslav Homola

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

Bezhotovostné platby sú rýchle a pohodlné, no odborníci pripomínajú, že nemusia fungovať vždy. Stačí výpadok siete, kyberútok či technická chyba a mnohí ľudia zostanú bez možnosti zaplatiť.... celý článok

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

3. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

Slovenská sporiteľňa chce motivovať svojich klientov k prechodu na digitálne peňaženky a virtuálne karty, ktoré ponúkajú vyššiu bezpečnosť, komfort pri platbách aj možnosť získať účet... celý článok

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

28. 10. 2025 | Redakcia

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

Zaujíma vás, kde aktuálne najlepšie zhodnotíte svoje úspory? Prinášame prehľad najvýhodnejších sporiacich účtov a termínovaných vkladov na Slovensku podľa októbrového rebríčka 2025.... celý článok

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

27. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

Platiť kartou alebo mobilom by malo byť samozrejmosťou a už v budúcom roku to bude aj zákonom stanovená povinnosť. Mnohí Slováci sa boja, že prídu o možnosť platiť hotovosťou a obchodníci... celý článok

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

23. 10. 2025 | Redakcia

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

Revolut prekročil pol milióna používateľov na Slovensku, stal sa najsťahovanejšou finančnou aplikáciou a mení sa na denný účet pre domácnosti.