Čo robiť, ak som poslal peniaze na zlý účet

Roland Regely | rubrika: Článok | 25. 9. 2018
Ak klient pošle omylom peniaze na cudzí účet, závisí od príjemcu, či ich vráti. Banka síce nemusí, ale spravidla vyjde klientovi v ústrety a hľadá spôsob, ako peniaze dostať na správny účet
Čo robiť, ak som poslal peniaze na zlý účet

Zdroj: Shutterstock

Pri zadávaní údajov do internetbankingu platí jednoduché pravidlo. Stačí malá nepozornosť a máte "zarobené na problém". Keď totiž pošlete peniaze na nesprávny, alebo neexistujúci účet, môžete sa pri ich vrátení spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo na prípadné vymáhanie súdnou cestou.

 

Uistite sa, či platba skutočne odišla na zlý učet

Skontrolujte, či údaje platby boli skutočne zadané chybne. Pokiaľ sa platba nevrátila späť na Váš účet, znamená to pravdepodobne, že platba bola na nesprávny účet pripísaná.

Pokiaľ platbu nájdete v zozname plánovaných platieb, prípadne v stave čakania na vykonanie, nebola ešte vykonaná. V takom prípade môžete platbu zrušiť cez internet banking kliknutím na tlačidlo „Zrušiť“ v riadku príslušnej platby. Môžete tak vykonať aj volaním na zákaznícku linku banky. Identifikujete sa ako existujúci klient, operátorovi nahláste svoju žiadosť o zrušenie platby a je to.

Pokiaľ ale platbu vidíte vo výpise pohybov na účte a obsahuje info, že bola vykonaná, bude to obtiažnejšie. Nevzdávajte to a skúste tri dobré tipy pre rýchle zablokovanie platby.

Ako požiadať o vrátenie platby zaslanej na nesprávny účet

V súčasnosti možno požiadať o vrátenie platby tromi spôsobmi. Telefonicky prostredníctvom zákazníckej linky, elektronicky e-mailom alebo písomne.

V prípade písomnej žiadosti sa môžete zastaviť a odovzdať ju na ktorejkoľvek pobočke banky, prípadne ju zašlite poštou na korešpondenčnú adresu.

Pokiaľ máte k dispozícií, k žiadosti priložte doklad, z ktorého je zrejmé, že došlo k chybe (výpis z účtu na pravidelne sa opakujúce platby, faktúra, zmluvné ustanovenie).

Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov musí obsahovať:

  • číslo účtu neoprávneného príjemcu
  • číslo účtu odosielateľa
  • suma a mena
  • variabilný, konštantný a špecifický symbol

Banka bude platbu žiadať späť vo vašom mene

Banka vašu žiadosť odošle príjemcovi/banke príjemcu. Takáto operácia zväčša trvá jeden až dva týždne. Pokiaľ vám príjemca platbu nevráti, môžu vám byť v zmysle Zákona o bankách poskytnuté údaje potrebné na identifikáciu príjemcu platby a následne môžete začať vymáhať škodu, ktorá vám vznikla. 

Pred poskytnutím identifikačných údajov o príjemcovi platby je klient povinný písomne vyhlásiť, že v dôsledku chyby pri vykonávaní platobného alebo zúčtovacieho styku utrpel majetkovú ujmu, ktorá spočíva v prevode a pripísaní jemu patriacich alebo ním spravovaných peňažných prostriedkov na účet klienta, a na vymáhanie takto vzniknutého bezdôvodného obohatenia sú nevyhnutné údaje na identifikáciu tohto klienta a údaje o jeho účte, na ktorý boli pripísané peňažné prostriedky v dôsledku chyby.

Je potrebné si uvedomiť aj to, že banka len sprostredkováva doručenie žiadosti neoprávnenému príjemcovi a nenesie zodpovednosť za jej vyriešenie.

Koľko sa platí za žiadosť

Za takéto spracovanie požiadavky si banky pýtajú poplatok. V rámci Slovenska, resp. v prípade domáceho prevodu SEPA je to zväčša 10 eur a v prípade cezhraničného prevodu 15 až 20 eur – ideálne je pozrieť si aktuálny cenník banky.

Odporúčame: Platenie on-line bude čoraz jednoduchšie, čoskoro budeme môcť platiť za tovary a služby bezkontaktne aj hodinkami.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com

Anketa

Už sa Vám stalo, že ste poslali peniaze na zlý účet?

Čo znamená skratka RPMN?

Ako funguje kontokorentný úver?

Čo je to akontácia?

Čo je to životné minimum?

Chcete banke predčasne splatiť úver vo výške 10 000 €. Banka si účtuje poplatok za predčasné splatenie 5 %. Akú sumu budete potrebovať na predčasné splatenie úveru?

Čo znamená pojem poistná suma?

Čo je to deflácia?

Ako funguje termínovaný vklad?

Aký typ podielových investičných fondov je najmenej rizikový?

Kto je poistník?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

banka, peniaze, platba on-line

Toto ste už čítali?

Zmena banky za 5 minút? Po novom už netreba chodiť do pobočky

7. 8. 2025 | Miroslav Homola

Zmena banky za 5 minút? Po novom už netreba chodiť do pobočky

Klienti niektorých bánk môžu po novom presunúť svoj platobný účet na pár klikov v internetbankingu bez jedinej návštevy pobočky. Umožnila to zmena zákona, ktorá platí od júla tohto... celý článok

Veľká slovenská banka bude mať odstávku: Urobte si zásoby cashu

7. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka bude mať odstávku: Urobte si zásoby cashu

Slovenská sporiteľňa ohlásila, že bude mať výpadok. V noci z 8. na 9. augusta 2025 čaká klientov plánovaná odstávka viacerých bankových služieb vrátane Georgea, platieb kartou či bankomatov.... celý článok

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok