4 kroky k rýchlemu vybaveniu reklamácie spotrebného tovaru

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 12. 2. 2018
Výrobky, ktoré bežne používame sa už nevyrábajú tak kvalitne ako v minulosti. Takže ak sa vám nezapol čerstvo kúpený mobil, v chlebe bola zapečená myš alebo sa odlepil jeden z troch pásikov na značkových topánkach máte právo takýto nekvalitný tovar reklamovať.
4 kroky k rýchlemu vybaveniu reklamácie spotrebného tovaru

Zdroj: Shutterstock

Záručná doba

Na každý zakúpený tovar sa vzťahuje záručná doba. To je čas funkčnosti tovaru, za ktorý sa výrobca a predajca zaručil. Táto lehota začína plynúť hneď po kúpe výrobku, respektíve po jeho spustení do prevádzky. V prvom rade si overte záručnú dobu výrobku a jej platnosť.

Tovar môžete s čistým svedomím reklamovať aj v posledný deň záruky. Nemali by ste to však odkladať na neskôr a vybaviť to čo najskôr. Niektorí predajcovia ponúkajú aj takzvanú predĺženú záruku, za ktorú si samozrejme priplatíte.
Lehoty záruky môžu byť rôzne, v závislosti od druhu predávaného tovaru. Väčšinou je to 24 mesiacov na nový tovar a 12 mesiacov na už použitý tovar.

Záruka platí aj na výrobok, ktorý bol predávaný v zľave alebo vo výpredaji. Avšak, ak bol zlacnený pre nejakú konkrétnu chybu, na ktorú vás predajca upozornil, reklamácia sa tejto chyby nemôže týkať. Ak vám chybný výrobok pri reklamácií okamžite vymenia za nový, záručná doba začne plynúť odznova.

Tovar a potvrdenie o kúpe

Ak sa chcete úspešne domáhať svojich spotrebiteľských práv, musíte mať dôkaz o kúpe konkrétneho výrobku a samozrejme aj samotnú reklamovanú vec. Bez týchto dvoch vecí vám reklamáciu nikdy neschvália. Od reklamácie vás však nesmie odradiť ani to, že od výrobku nemáte originálny obal a pokladničný blok.

Zákon neprikazuje spotrebiteľovi nechať si od výrobku obal a dokonca ani pokladničný lístok. Ako dôkaz o tom, že ste si tovar zakúpili u predajcu postačí buď záručný list alebo bankový výpis, na ktorom je uvedená platba za kupovaný tovar. Samozrejmosťou je, že pri reklamácií donesiete aj chybný výrobok.

Ako reklamovať tovar

Zdroj: shutterstock

Kde reklamovať výrobok

Výrobok môžete reklamovať v predajni, kde vám ho predali. Avšak, je to možné urobiť aj v ktorejkoľvek predajni toho istého predajcu. Podmienkou je, že na predajni sa nachádza osoba, ktorá je prijímaním reklamácií poverená. Táto osoba bude od vás požadovať potvrdenie o kúpe, chybný tovar, a kontaktné údaje.

Do reklamačnej správy uvedie popis chyby na tovare. Následne vyhodnotí spôsob vybavenia reklamácie buď ihneď, do 3 pracovných dní alebo v zložitejších prípadoch až do 30 dní. Podľa zákona však vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Ak uplynie táto lehota, spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy, prípadne mu predajca musí výrobok vymeniť za nový.

Vybavenie reklamácie

Pod pojmom vybavenie reklamácie sa rozumie to, že vám bol odovzdaný opravený výrobok, vymenili vám ho za nový, reklamácia bola zamietnutá, prípadne vám vrátili peniaze. Ak však bola reklamácia zamietnutá, na doklade musí byť uvedený dôvod tohto rozhodnutia.

Aj proti zamietnutiu sa môžete odvolať a nechať si zhotoviť vlastný znalecký posudok na chybu výrobku. Samozrejme k takýmto ťahaniciam sa uchyľujte len v prípade, že výrobok má vyššiu cenu než samotný posudok. Rozhodne sa neoplatí rozpútať reklamačnú vojnu kvôli papučiam z výpredaja.

Ako to nespackať

O reklamačnej politike si musíte pamätať niekoľko zásadných vecí:

  • v prvom rade sa na vás vzťahujú spotrebiteľské práva
  • chybný výrobok reklamujte ihneď, neodkladajte to
  • predajca zodpovedá za kvalitu predávaného výrobku a chyby výrobku bez ohľadu na to, či o nich vedel
  • musí spotrebiteľa oboznámiť s používaním výrobku, respektíve poskytnúť návod na použitie
  • reklamačný poriadok musí byť prístupný na viditeľnom mieste
  • ak predajcu požiadate o záručný list, respektíve pokladničný doklad musí vám ho vydať
  • ak vám nejaký pochybný predajca odmietol reklamáciu prijať, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu
  • po uplynutí záručnej doby už nemáte právo na reklamáciu
  • záručnú dobu si môžete predĺžiť u samotného predajcu, ak takúto možnosť ponúka
  • ak sa na tovar stále vzťahuje záručná doba, predajca je povinný reklamáciu prijať
  • niektoré druhy výrobkov môžete vrátiť aj bez dôvodu s tým, že vám vrátia peniaze
  • reklamovať môžete aj služby a potraviny
  • tovar si môžete aj vymeniť (napríklad keď sú vám malé topánky alebo ste si kúpili o číslo väčšie tričko)

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+13
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

16. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

V roku 2026 čakajú Slovákov výrazné zmeny v podobe štátnych sviatkov. Vláda plánuje zrušiť tri dni pracovného pokoja vrátane 17. novembra, čím sa zníži počet voľných dní a ubudne aj... celý článok

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) oznámil tretí balík konsolidačných opatrení v hodnote 2,7 miliardy eur. Úsporný plán zahŕňa 22 konkrétnych krokov, ktoré majú okrem iného... celý článok

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

V pondelok 15. septembra si Slovensko pripomenie štátny sviatok Sedembolestnej Panny Márie. Tento deň je dňom pracovného pokoja, a preto budú maloobchodné prevádzky povinne zatvorené.... celý článok

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

Od 1. januára 2026 sa zamestnanci na Slovensku musia pripraviť na vyššie odvody na zdravotné poistenie – sadzba sa zvýši zo 4 % na 5 %. Hoci sa zvyšuje aj nezdaniteľná časť základu... celý článok

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

Vláda Slovákov pripraví o ďalšie 3 dni pracovného pokoja. Novinkou je však aj to, že aj počas sviatkov, ktoré so sebou deň pracovného pokoja nesú, budeme môcť nakupovať. Ruší sa totiž... celý článok