Reklamácia dovolenky. Ako postupovať a čo možno reklamovať?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 28. 8. 2019
Hlavná dovolenková sezóna sa pomaly chýli ku koncu. Pre mnohých bolo leto časom splnených zážitkov, iným dovolenka nesplnila očakávania. V prípade nespokojnosti možno dovolenku reklamovať, ako každú inú službu.
Reklamácia dovolenky. Ako postupovať a čo možno reklamovať?

Zdroj: Shutterstock

Namiesto hundrania reklamujte

Na dovolenku sa všetci tešia, no niektorí sú po príchode na vytúžené miesto sklamaní. Mnohé cestovné kancelárie ponúkajú vyšperkované a vyretušované katalógy, no v realite nevedia zabezpečiť klientove očakávania. Mnoho turistov frfle na hotel, more, služby s odôvodením, že si to predstavovali inak. Zlá nálada nepomôže, ale reklamácia áno. A hoci vám už reklamácia dovolenky nenahradí stratený čas, môže znamenať finančnú kompenzáciu. Dovolenku najčastejšie pokazí,  ak  namiesto krásneho výhľadu dostanete izbu s malým oknom, namiesto klimatizácie je v izbe len ventilátor, prípadne je izba znečistená a podobne. To všetko sú veci na reklamáciu.  „Nebojte sa reklamovať, ak vám hotel nedodal to, čo bolo predmetom ponuky,“ hovorí  Darina  Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.

Niekedy však netreba všetko riešiť reklamáciou. Občas pomôže na namieste aj sťažnosť na recepcii.  Ak nepomôže, obráťte sa na delegáta cestovnej kancelárie. Ak nič neurobí, oslovte s reklamáciou priamo cestovnú kanceláriu.  „Klient má právo sa sťažovať a cestovná kancelária má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní,“ spresňuje Huttová.

 

Čo všetko môžete reklamovať?

Právnu úpravu dovoleniek nájdeme  v Občianskom zákonníku a v zákone č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

Ak chcete reklamovať služby, je nutné vedieť, čo môžete reklamovať. Nie všetko je totiž v kompetencii cestovnej kancelárie.  Cestovná kancelária zodpovedá objednávateľovi za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy. Preto si dobre prezrite, čo máte zmluvne garantované, pretože len to viete reklamovať, ak nedôjde k naplneniu.

Je nutné, aby v zmluve bolo uvedené presne to, čo ste si objednali a teda najmä názov hotela, úroveň hotela, miesto odletu, miesto príletu, tranzit, forma stravovania, poistenie, služby delegáta, poistenie, typ pláže, vzdialenosť od pláže a podobne. Takže ak chcete výhľad na more, musíte si ho objednať a mať ho na zmluve. Inak nebudete môcť reklamovať, ak sused dostane výhľad na more a vy na parkovisko.

Tip: Na čo všetko si dáť pozor pri nákupe leteniek

Reklamujte hneď na mieste a následne po návrate

Základný predpokladom pre úspešné uplatnenie akejkoľvek reklamácie je reklamovať službu na mieste, u delegáta cestovnej kancelárie. Reklamácia služieb musí byť vždy  písomná. Dnes už stačí využiť často aj mailovú komunikáciu. Stav s ktorým ste nepokojní zdokumentujte fotografiami. Komunikáciu je potrebné mať zaznamenanú už počas dovolenky. Následne, ak kancelária neodstráni problém pomocou delegáta, v reklamácii pokračujte po návrate domov,  najneskôr do 3 mesiacov od skončenia zájazdu. Cestovka je povinná vybaviť vašu reklamáciu štandardným spôsobom. Ak nebudú požiadavky uspokojené, následne je možné reklamovať nároky prostredníctvom súdu.

Čo robiť ak nenájdete delegáta?

V zmysle zákona musí byť pri skupinových zájazdoch vždy zabezpečený delegát alebo iná osoba, ktorá je v spojení s cestovnou kanceláriou a je schopná nepretržite riešiť reklamácie. Niekedy sa však môže stať, že osoba chýba, alebo sa nedostaví na hotel, nekomunikuje a podobne. Tak isto, ak by nešlo o skupinový zájazd, delegát nie je potrebný a vtedy automaticky s reklamáciou kontaktujete priamo pracovníkov cestovnej kancelárie. Najlepšie telefonicky a písomne e-mailom.

Je možné reklamovať aj stratu radosti z dovolenky

Sú situácie, keď vám cestovná kancelária garantuje päťhviezdičkový hotel a taký vám poskytne, ale služby sú na úrovni trojhviezdičkového. Deklaruje výhľad na more, ale ten je práve pokazený stavebnými prácami. Pláž je rovnaká ako na obrázku, avšak napríklad aktuálne zatarasená. Kancelária síce všetko splnila, ale vy nemáte radosť z dovolenky, len nenaplnené očakávania.

Právo Európskej únie už zaviedlo  pre spotrebiteľov možnosť domáhať sa pred súdom nového nároku. Náhrady za stratenú radosť z dovolenky. V Slovenskom práve by ste tento pojem hľadali márne, ale od 1. januára 2019 aj u nás začal platiť inovovaný zákon o zájazdoch, ktorý výslovne stanovuje, že cestujúci budú mať právo okrem zľavy z ceny, právo na primeranú náhradu majetkovej škody a tiež právo na primeranú nemajetkovú ujmu, ktorá vznikla v dôsledku podstatného porušenia zmluvy o zájazde, za ktorý zodpovedá cestovná kancelária .

Právo na náhradu za stratu radosti z dovolenky nevzniká objednávateľovi vždy. Podmienkou vzniku zodpovednosti cestovnej kancelárie za zníženie radosti z dovolenky je porušenie právnej povinnosti, ktorá má závažnú intenzitu, súvisí so službami a má za následok pokazenie dovolenky. To znamená, že ak dostanete tráviace problémy, alebo sa zraníte a dovolenku presedíte v izbe, reklamácia sa neuplatní. No ak máte All inclusive a máte servírované jedlá alebo jeho nedostatok, tu už dôvod na reklamáciu byť môže uplatnený.

Anketa

Kam sa chystáte na letnú dovolenku tento rok?

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

28. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

Ministerstvo práce pripravuje zásadnú novelu zákona o sociálnych podnikoch, ktorá má zamedziť zneužívaniu verejných zdrojov a posilniť skutočnú inklúziu znevýhodnených osôb na trhu... celý článok

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

Školský rok sa ešte poriadne nerozbehol, no žiakov už čaká ďalšia prestávka. Po letných prázdninách a krátkom septembrovom voľne si školáci opäť oddýchnu koncom októbra počas jesenných... celý článok

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

24. 10. 2025 | Miroslav Homola

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

Ak sa vám do rúk dostane eurová bankovka s fialovými, modrými alebo čiernymi škvrnami od atramentu, buďte opatrní. Môže ísť o peniaze pochádzajúce z lúpeže, ktoré boli znehodnotené... celý článok

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

23. 10. 2025 | Miroslav Homola

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

V noci zo soboty na nedeľu sa Slovensko vráti zo stredoeurópskeho letného času späť na stredoeurópsky čas. Znamená to, že o tretej nadránom sa ručičky hodín posunú o hodinu späť na... celý článok

Slovensko sa zabára do chudoby, za 5 rokov pribudli státisíce ľudí v núdzi

22. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovensko sa zabára do chudoby, za 5 rokov pribudli státisíce ľudí v núdzi

Chudoba na Slovensku dosiahla rekordné úrovne – podľa najnovších údajov žije takmer milión ľudí na hranici alebo pod hranicou chudoby, čo predstavuje 18,3 % populácie. Prudký nárast... celý článok