V tomto článku sa pozrime na to, kedy a prečo môže Google penalizovať váš web či webové stránky. Nemusíte sa však báť. S pomocou odborníkov na online marketing z weblauncher.sk sa pozrieme aj na spôsoby, ako sa týmto sankciám vyhnúť.
Poslaním Google je poskytovať používateľom najlepšie, najrelevantnejšie a najdôveryhodnejšie výsledky. Penalizácie sú spôsobom, ako bojovať proti spamu a manipulatívnym SEO praktikám, podporovať férovosť a zabezpečiť, aby sa stránky s originálnym a kvalitným obsahom umiestňovali vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Zároveň sú spôsobom, ako udržiavať dôveru, aby sa používatelia aj naďalej spoliehali na Google, pokiaľ ide o presné a spoľahlivé informácie.
Penalizácie od Googlu tiež majú za cieľ podporovať osvedčené postupy a “tlačiť” na správcov webu, aby vytvárali užitočné webové stránky zamerané na používateľa namiesto manipulácie so systémom.
Google penalizácie sú vlastne sankcie, ktoré Google uplatňuje, ak webová stránka porušuje jeho pravidlá v Search Essential (predtým Webmaster Guidelines), a teda základných zásadách vyhľadávania.
Tieto penalizácie môžu byť vo forme výrazného zníženia hodnotenia stránky vo vyhľadávaní alebo dokonca úplného odstránenia stránky z výsledkov vyhľadávania.
Typy Google penalizácií
Obsah a správanie, ktoré porušuje pravidlá, zisťuje Google prostredníctvom automatizovaných systémov a v prípade potreby aj ľudskou kontrolou. Sankcie od Google sa teda rozdeľujú na dva hlavné typy – algoritmické a manuálne penalizácie.
Pozrime sa na ne bližšie.
Algoritmické penalizácie
Nejde o priame penalizácie, ale skôr o výsledok aktualizácií algoritmov Google. Tieto sankcie sa uplatňujú po tom, čo sa konkrétne stránky dočkajú veľkých aktualizácií algoritmov.
Medzi známe algoritmy spoločnosti Google, ktoré znížili umiestnenie webových stránok patrí napríklad Panda, ktorá bol spustená v roku 2011 a znížila umiestnenie webových stránok s duplicitným obsahom. Ovplyvnila tiež stránky so spamovým obsahom a nadbytkom kľúčových slov. Aktualizácia Penguin zas znížila umiestnenie stránok s neprirodzenými a nekvalitnými odkazmi z odkazových fariem (link farms). Aktualizácia Helpful Content Update v roku 2022 bola navrhnutá tak, aby používateľom boli poskytované relevantné a užitočné informácie. Posúva tak vyššie stránky, ktoré uspokojujú potreby používateľov a znižuje pozíciu stránok, ktorých SEO optimalizácia sa obmedzila na praktiky len kvôli umiestneniu vo vyhľadávačoch.
Manuálne penalizácie
K manuálnym penalizáciám dochádza vtedy, keď člen tímu spoločnosti Google manuálne skontroluje stránku a zistí, že jej online marketing porušuje pravidlá. Google má totiž špecializovaný tím, ktorý manuálne kontroluje stránky a ukladá manuálne sankcie, ak daná stránka porušuje pokyny v Search Essentials. Manuálne penalizácie sa môžu týkať celého webu alebo iba konkrétnych stránok.
Potom správcovia webu alebo stránok, ktorým boli udelené penalizácie, musia implementovať opravy a odoslať žiadosť o prehodnotenie.
5 najčastejších Google penalizácií
Neprirodzené alebo spamové spätné odkazy
Spätné odkazy sú dôležitým faktorom hodnotenia. No nie všetky odkazy sú rovnaké. Google penalizuje webové stránky, ktoré sa snažia manipulovať s ich SEO optimalizáciou a hodnotením vo výsledkoch vyhľadávania tým, že vytvárajú alebo nakupujú veľké množstvo nekvalitných, irelevantných alebo spamových spätných odkazov (backlinks).
Čo odporúča weblaucnher.sk: Zamerajte na získavanie spätných odkazov radšej tým, že budete publikovať kvalitný a zdieľateľný obsah. Pravidelne kontrolujte svoj profil spätných odkazov. To môžete urobiť pomocou nástrojov ako Google Search Console, Ahrefs alebo SEMrush.
Nekvalitný obsah
Obsah, ktorý poskytuje používateľom malú alebo žiadnu skutočnú hodnotu, je často penalizovaný. Môže ísť o automaticky generované články, vstupné stránky alebo stránky plné kľúčových slov, ale bez zmysluplných informácií. Tieto stránky existujú skôr na manipuláciu s výsledkami vyhľadávania, než na pomoc používateľom.
Čo odporúča weblaucnher.sk: Je dôležité vytvárať obsah, ktorý bude zameraný na používateľa, bude prinášať hodnotu a užitočné informácie. Určite sa vyhnite duplicitnému obsahu a optimalizujte pre zámer používateľa a nie len pre kľúčové slová.
Prepĺňanie kľúčovými slovami
Preplňovanie kľúčovými slovami nastáva, keď webová stránka neprirodzene opakuje kľúčové slová v nádeji, že zlepší svoje umiestnenie vo vyhľadávaní. Podobne sa využíva aj skrytý text (ako biely text na bielom pozadí) na vkladanie ďalších kľúčových slov. Obe praktiky sú v rozpore s pokynmi spoločnosti Google, pretože zhoršujú používateľský zážitok.
Čo odporúča weblauncher.sk: Kľúčové slová používajte prirodzene a v kontexte. Predovšetkým píšte najprv pre ľudí, nielen pre vyhľadávače.
Duplicitný obsah
Penalizáciám sú vystavené aj webové stránky, ktoré kopírujú alebo scrapingujú obsah z iných stránok bez pridania jedinečnej hodnoty. Google uprednostňuje originálny obsah, takže stránky, ktoré majú duplicitný obsah, môžu mať znížené hodnotenie alebo úplne vylúčené z výsledkov vyhľadávania.
Čo odporúča weblauncher.sk: Vytvárajte originálny obsah a pridávajte doň vaše jedinečné postrehy či skúsenosti. Na spracovanie duplicitných URL adries používajte kanonické značky.
Spam generovaný používateľmi
Ak na vašej stránke umožňujete príspevky používateľov, ako komentáre na blogu, fóra alebo hosťovské príspevky, spameri to môžu zneužiť a zverejňovať irelevantné odkazy, reklamy či škodlivý obsah. Aj keď ste spam priamo nevytvorili, Google vás stále považuje za zodpovedných za jeho moderovanie.
Čo odporúča weblaucnher.sk: Pred publikovaním skontrolujte všetky komentáre a príspevky na fóre. Na zníženie počtu spamových robotov použite CAPTCHA alebo prihlasovacie systémy a môžete pridať atribúty “nofollow” k odkazom generovaným používateľmi.