Prišli sme, aby sme zostali. Ešte len uvidíme, koľko nás bude stáť konsolidácia, hovorí finančná riaditeľka Lidla

Ivana Sladkovská | rubrika: Rozhovor | 28. 11. 2025
Lidl podľa vlastnej socioekonomickej štúdie priniesol v roku 2024 do slovenskej ekonomiky vyše 2 miliardy eur. Ako sa Lidlu podniká v čoraz ťažšom prostredí, aký dopad naň bude mať konsolidácia a čo by sa muselo stať, aby si Lidl povedal, že na Slovensku je čas to zabaliť? Prezrádza v rozhovore pre Peniaze.sk finančná riaditeľka spoločnosti Lidl Renáta Šandorová.
Prišli sme, aby sme zostali. Ešte len uvidíme, koľko nás bude stáť konsolidácia, hovorí finančná riaditeľka Lidla
Renáta Šandorová, CFO Lidl Slovenská republika.
Zdroj: Lidl

„Každé jedno euro, ktoré na Slovensku investujeme, vytvára ďalších 58 centov ekonomickej aktivity,“ hovoríRenáta Šandorová, konateľka pre rezort Finance and Corporate Functions Lidl Slovenská republika. V rozhovore vysvetľuje, ako sa z tohto multiplikačného efektu skladá viac než dvojmiliardový prínos reťazca pre slovenskú ekonomiku, ako Lidl podporuje domácich dodávateľov a zamestnanosť v regiónoch, ale aj to, ako na ich podnikanie vplývajú časté legislatívne zmeny, vyššie dane a rastúce náklady na prácu.

Lidl priniesol do slovenskej ekonomiky za rok až 2 miliardy eur . Nie je to malé číslo. Povedzme si, čo tieto 2 miliardy predstavujú.

Pre mňa je to číslo, ktoré vo mne vyvoláva veľkú hrdosť aj pocit zodpovednosti. Potvrdzuje, že Lidl už dávno nie je „len“ obchodný reťazec, ale jeden z pevných pilierov slovenskej ekonomiky. Na Slovensku pôsobíme 21 rokov a plánujeme tu zostať. Náš záväzok voči krajine a jej ľuďom je dlhodobý – záleží nám na tom, aby sa Slovensku darilo. Aj preto patríme medzi významných investorov, zamestnávateľov a platcov daní.

Celkový prínos viac ako 2 miliardy eur tvoria priame, nepriame a vyvolané dopady. Priamy dopad v roku 2024 dosiahol takmer 1 miliardu eur a ide o peniaze, ktoré priamo investujeme – nákup pre konečného spotrebiteľa na Slovensku a zaplatenie DPH.

Ďalším je nepriamy dopad, ktorý predstavuje vyše 315 miliónov €. Sem patria ostatné daňové povinnosti alebo náklady na ľudský kapitál, právne a reklamné služby, spotreba energií, údržba a správa budov. Vyvolaný dopad dosiahol v roku 2024 takmer 750 miliónov €. To znamená, že každé jedno euro, ktoré na Slovensku investujeme, vytvára ďalších 58 centov ekonomickej aktivity.

Môžeme si to ukázať na príklade okresu Kežmarok.  Kým v roku 2022 sme distribuovali ekonomickú hodnotu do 69 okresov, v roku 2024 ich bolo už 77, vrátane okresov oficiálne označených ako najmenej rozvinuté (NRO). Pravidelne najvyššiu hodnotu distribuuje LIDL do okresu Kežmarok.V tomto okrese bola hodnota dodaná Lidlom 37-krát vyššia než štátna podpora. V Kežmarku sme v roku 2024 vytvorili ekonomickú hodnotu takmer 30 miliónov €, v roku 2021 to bolo 16 miliónov € a v roku 2023 to bolo 21 miliónov €.

Prečo práve Kežmarok? 

Pretože sme takmer v každom okrese a zanechávame konkrétnu ekonomickú hodnotu. V Kežmarku máme dodávateľov, zamestnávame tam ľudí a zostáva tam hodnota, ktorá výrazne prevyšuje priamu štátnu pomoc. Na príklade tohto okresu to vidíme najvýraznejšie.

Dodaná ekonomická hodnota Lidla je 37-krát vyššia ako štátna podpora. Predstavme si výrobcu jogurtov v regióne s nedostatkom práce. My mu dáme stabilnú objednávku – to je naše 1 €. Výrobca nakúpi viac mlieka od miestnych farmárov, investuje do linky od slovenskej firmy, prijme nových zamestnancov. Tí minú výplatu v lokálnych službách, od potravín až po kino. Súčet týchto aktivít je práve 58 centov.

Na porovnanie, v maloobchode je priemer tejto pridanej hodnoty okolo 36 centov. Váš vplyv je takmer o polovicu vyšší. Čím si to vysvetľujete, že je to takmer dvojnásobok? 

Sme efektívni.

Zároveň zintenzívňujeme spoluprácu so slovenskými dodávateľmi. Socioekonomická štúdia sa týka prostriedkov, ktoré generujeme a vytvárame na Slovensku. Zvyšuje sa počet slovenských dodávateľov a objem spolupráce, čo je naše strategické rozhodnutie.

Nie je už tak trendy porovnávať, ktorý reťazec má najviac slovenských výrobkov. Napriek tomu má Lidl pridanú hodnotu 58 centov oproti priemeru 36. Je to tým, že sme jednotkou na trhu, platíme najväčšie dane z príjmu, DPH, dane z nehnuteľností a ďalšie. Patríme medzi veľkých zamestnávateľov. Investujeme – otvárame predajne, rekonštruujeme, nakupujeme služby a techniku.

lidlLidl

A čo zamestnanci? Darí sa vám v konkurenčnom prostredí nízkej zamestnanosti?

Sme jedným z top zamestnávateľov na Slovensku, máme viac ako 6 500 zamestnancov. Nezamestnanosť je na úrovni 5,3 %, boj o lojálnych a motivovaných zamestnancov bude pokračovať, preto neustále valorizujeme platy. Do miezd a odmien sme za posledné tri roky investovali vyše 43 mil. €, tento rok pridávame ďalších 14 mil. €.

Zamestnancom poskytujeme benefity v hodnote okolo 800 € ročne – kredit 40 € mesačne na nákup v Lidli, príspevok do tretieho piliera, športové aktivity. Naše mzdové náklady v roku 2024 predstavovali 168 miliónov €. Žiaden zamestnanec v predajni nezarába menej ako 1 250 €, na skladoch minimálne 1 300 €.

Ako do toho celého zasiahnu konsolidačné opatrenia? Máte už predbežný odhad?

Napriek poklesu zisku mzdové náklady rástli. 43 miliónov € za tri roky, v tomto roku 14 miliónov. Počítame s navýšením rozpočtu na platy, pretože konsolidačné opatrenia – vyššie zdravotné odvody a progresívne zdanenie – to budú vyžadovať.

Fungujeme na finančnom roku, ktorý sa začína 1. marca a končí posledným februárovým dňom. Preto prepočty dopadov konsolidácie ešte prebiehajú a na jeseň spúšťame plánovací proces.

Pri prezentácii štúdie na tlačovej besede zaznelo, že Lidl uvádza slovenské výrobky na zahraničné trhy, napríklad tofu do celej Európy. Aké príklady ešte môžeme uviesť?

Spoluprácu so slovenskými dodávateľmi dlhodobo prehlbujeme. Spolupracujeme takmer s 300 domácimi producentmi, ktorým sme minulý rok zaplatili viac než 610 mil. €. Lidl pomáha slovenským výrobcom expandovať aj na zahraničné trhy. Napríklad ľudia v Španielsku môžu nájsť slovenské tofu, vo Veľkej Británii slivovicu, v Maďarsku bryndzu, vo Švédsku mäsové výrobky, v Srbsku papierenské produkty. Tofu je až v 27 krajinách.

Minulý rok export predstavoval 114 miliónov € a viac ako 80 slovenských dodávateľov sa zapojilo do exportu.

lidlLidl

Ako sa Lidlu žije v slovenskom podnikateľskom prostredí, ktoré sa zhoršuje? Má aj veľká firma ťažkosti?

Čo sa týka podnikateľského prostredia, zvyšujú sa dane aj cena práce. Už len transakčná daň v roku 2024 spôsobila náklady takmer 3 milióny €. Vďaka nášmu diskontnému nastaveniu a optimalizovaniu procesov vieme dosahovať pozitívny hospodársky výsledok.

Takže zrejme si len tak nepoviete, že je čas to zabaliť?

Náš cieľ je zostať na Slovensku. Lidl pôsobí v regiónoch, v 97 % okresov. Prišli sme sem preto, aby sme tu zostali. Dane platíme na Slovensku, v roku 2024 to bolo 294 miliónov €, celkovo 3,3 miliardy €. Preto sme aj 10-krát získali ocenenie Daňovník roka.

Slovenským domácnostiam sme priniesli výhody diskontu  – kvalitné potraviny za dostupné ceny a široký výber. Bez nás by bol výber menší a ceny pravdepodobne vyššie. Zároveň sme stabilným partnerom slovenským výrobcom, prinášame im odbyt doma aj v zahraničí a sme tiež významným zamestnávateľom v regiónoch. Naše pôsobenie má dopad aj na tretí sektor, kde podporujeme množstvo iniciatív. Inými slovami: naša prítomnosť zvyšuje dostupnosť, zamestnanosť aj kvalitu života. Sme tu pre krajinu a jej ľudí.

Prečo Lidl investuje do CSR projektov, teda stavia ihriská, nakupuje prístroje do nemocníc a podobne? Aká je za tým filozofia?

Investujeme aj do CSR projektov. Chceme byť dobrým susedom všade, kde pôsobíme. Čistíme a obnovujeme prírodu, podporujeme zdravotne znevýhodnené deti, budujeme detské ihriská a mestské parky. V potravinovej zbierke Podeľ sa a pomôž sa podarilo vyzbierať potraviny za vyše 2,7 milióna € a celkovo sme investovali viac ako 20 miliónov €. Nie je to marketing, je to dlhodobá filozofia. Najstarší projekt – výsadba stromčekov v Tatrách – má 14 rokov.Každé euro v týchto aktivitách vnímame ako investíciu do lepšej budúcnosti. 

lidlLidl

Aké má Lidl na Slovensku plány do budúcna?

Aktuálne máme 175 predajní, 3 logistické centrá a centrálu v Bratislave. V roku 2025 sme už otvorili osem nových obchodov – v Tepličke nad Váhom, Martine, Nových Zámkoch, Starej Turej, Dunajskej Lužnej, Hlohovci, Prešove a Hnúšti.

Sieť budeme ďalej rozširovať, aby sme boli bližšie k ľuďom – aj v menších mestách a obciach. Najbližšie pribudnú predajne napríklad v Bratislave, Poltári a Kútoch.

Claim „Lidl sa oplatí“ zastrešuje našu komunikáciu. Lidl sa oplatí pre krajinu, dodávateľov, zamestnancov, komunity aj zákazníkov. Priniesli sme na trh tematické týždne a diskontný predaj s menšou predajnou plochou, vďaka čomu zákazník ušetrí čas aj peniaze.

 

lidlLidl

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Bonus až 1 200 eur na dieťa? Vypočítali sme, pri akých príjmoch už klesne

25. 11. 2025 | Miroslav Homola

Bonus až 1 200 eur na dieťa? Vypočítali sme, pri akých príjmoch už klesne

Daňový bonus na dieťa si živnostníci uplatnia v daňovom priznaní, ktoré budú podávať do marca 2026. Výška bonusu sa však výrazne líši podľa veku dieťaťa, počtu detí, výšky čiastkového... celý článok

Ďalšia zmena? Štát už prehodnocuje nové odvody pre živnostníkov

21. 11. 2025 | Miroslav Homola

Ďalšia zmena? Štát už prehodnocuje nové odvody pre živnostníkov

Ministerstvo práce pripravuje úpravu zákona o sociálnom poistení, ktorá má reagovať na zmeny platné od roku 2026. Tie zásadne menia spôsob vzniku povinného poistenia pre živnostníkov... celý článok

Tisíce ľudí majú platiť odvody dvakrát a za nič. Odborníci varujú pred diskrimináciou

17. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Tisíce ľudí majú platiť odvody dvakrát a za nič. Odborníci varujú pred diskrimináciou

Od júla 2026 začne na Slovensku platiť nový tzv. mikroodvod vo výške 131,34 eura mesačne, ktorý sa dotkne aj ľudí bez reálnych príjmov z podnikania – stačí, ak majú aktívne oprávnenie... celý článok

Česká vláda chce živnostníkom znížiť odvody. Slovensko ich zvyšuje na historické maximum

13. 11. 2025 | Gabriel Pleska, Ivana Sladkovská

Česká vláda chce živnostníkom znížiť odvody. Slovensko ich zvyšuje na historické maximum

V roku 2026 sa českí podnikatelia budú musieť pripraviť na zvýšenie minimálnych preddavkov na sociálne a zdravotné poistenie, ktoré dosiahnu spolu 9 026 Kč mesačne. Tento nárast o 1... celý článok

Štát spustil test QR platieb. Platiť bez cashu bude čoskoro povinné

10. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Štát spustil test QR platieb. Platiť bez cashu bude čoskoro povinné

Finančná správa spustila pilotný projekt QR platieb, ktorý má pripraviť podnikateľov na povinné bezhotovostné platby od marca 2026. Nový systém umožní zákazníkom platiť rýchlo a jednoducho... celý článok