Vlani začali do NBS prichádzať podnety od občanov, ktorí po dvoch či troch rokoch mesačného investovania zistili, že z ich vkladov nezostalo takmer nič – väčšinu zhltli poplatky viazané na cieľovú sumu dlhodobých programov. Hoci takýchto prípadov nebolo mnoho, regulátor sa rozhodol konať a v máji 2024 spustil verejnú konzultáciu k predplateným poplatkom.
Prišlo nové usmernenie
Po množstve diskusií vyústila konzultácia do metodického usmernenia, ktoré NBS predstavila takmer presne po roku. Kľúčová zmena: klient musí začať reálne investovať hneď od prvej eurovej splátky a nesmie najprv splácať len poplatky. Podľa NBS tak dôjde k odstráneniu nepomeru medzi províziou a sumou, ktorú klient skutočne investuje.
Regulátor odolal tlaku časti sprostredkovateľov, pre ktorých sú provízie mimoriadne citlivou témou. „Osobne ma mrzí, že som počas konzultácii s trhom len sporadicky počul argumenty, ktoré by dávali na prvé miesto záujem klienta. Preto sme logicky túto úlohu museli na seba prevziať my a vyvažovať argumenty od predstaviteľov trhu,“ uviedol Peter Tkáč, riaditeľ odboru dohľadu nad kapitálovým trhom NBS na blogu centrálnej banky.
Modelový príklad z usmernenia ukazuje, že pri mesačnom vklade 100 eur a predplatenom poplatku na úrovni troch percent z cieľovej sumy na 10 rokov (12 000 €) musí investor pri optimistickom zhodnotení osem percent ročne čakať 2 roky a 8 mesiacov, kým vôbec zarobí na zaplatený poplatok 360 eur.
Poradenstvo nie je ohrozené
Usmernenie NBS preto stojí na troch pilieroch - investovanie od prvého eura, úplná transparentnosť poplatkov a voľba medzi jednorazovým poplatkom a pravidelnou starostlivosťou. NBS zdôrazňuje, že nechce diktovať cenové stropy. Agent či finančná inštitúcia si môžu účtovať poplatky v ľubovoľnej výške, ak ich vedia odôvodniť a dodržujú zásady poctivého obchodného styku. Klient však musí rozumieť celkovému vplyvu nákladov na výnos, čo vyžaduje aj európska legislatíva.
Sprostredkovatelia môžu k účtovaniu odmien pristúpiť dvoma cestami. Prvou je jednorazová investičná konzultácia, pri ktorej vopred jasne deklarujú cenu – spravidla sa pohybuje v stovkách eur. Druhou možnosťou je dohoda o dlhšej starostlivosti: počas vopred stanoveného obdobia poradca každý rok preverí, či vybraná investícia stále vyhovuje potrebám klienta. V prípade, že klient spoluprácu ukončí predčasne, mal by dostať naspäť pomernú časť poplatku, uhradenú za čas, keď už službu nečerpá. Väčšina si podľa NBS pravdepodobne zvolí prvý spôsob.
NBS tiež odmieta tvrdenia, že nové pravidlá odradia sprostredkovateľov od práce na kapitálovom trhu. Regulátor verí, že trh očistí od tých, ktorí sa zameriavajú najmä na provízie. Klienti podľa centrálnej banky musia vedieť, komu platia, koľko a aké služby za to dostanú. V Európe sa prax predplatených poplatkov v súčasnosti používa len na Slovensku a v Česku. NBS avizuje, že po vydaní usmernenia bude sledovať, ako sa mu trh prispôsobí.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.