Doprava a logistika vchádza do revolúcie. Vymenia definitívne ľudí stroje?

Redakcia | rubrika: Článok | 28. 9. 2021
Odborníci z oblasti dopravy a logistiky čoraz častejšie skloňujú pojem priemyselná revolúcia a diskutujú o zmenách, ktoré toto odvetvie čakajú. Vývoj nových technológií a umelej inteligencie výrazne mení všetky zaužívané pravidlá a postupy, ktorým sa bude musieť každý hráč na trhu skôr či neskôr prispôsobiť. Čo všetko môže zamiešať karty?
Doprava a logistika vchádza do revolúcie. Vymenia definitívne ľudí stroje?

Zdroj: Shutterstock

Situácia v doprave a logistike dnes pripomína tlakový hrniec, ktorý každú chvíľu vybuchne. Z vonku vyzerá situácia pokojne. Na cestách jazdia prevažne autá so spaľovacím motorom, cestuje sa dopravnými lietadlami nezriedka starými desiatky rokov a železnice, obzvlášť na Slovensku, nateraz nedokážu svojou úrovňou plnohodnotne splniť nároky 21. storočia.

Aj keď to tak nevyzerá, zmena tu už je, vystupuje na povrch. Vo veľkej miere ju podnietila aj celosvetová pandémia, keďže sa ukázalo, že digitalizácia nie len urýchľuje a uľahčuje pracovné procesy, ale aj pomáha pri bezpečnosti v kritických situáciách, kde je potrebné chrániť zdravie zamestnancov.

To, čo teda zatiaľ nie je jednoznačné zjavné, môže byť onedlho každodennou realitou a budú sa ňou musieť vysporiadať všetci. Od zamestnávateľov, po zamestnancov.

 

Vymenia definitívne ľudí stroje?

Nie náhodou sa na všetkých odborných konferenciách hovorí nielen o štvrtej priemyselnej revolúcii, teda koncepte Priemyslu 4.0, ale tiež o Doprave 4.0 alebo Logistike 4.0. Napríklad v skladových prevádzkach sa uplatňuje čoraz častejšie automatizácia a v množstve prípadov už k vyššej efektivite prispieva i práca robotov.

V nákladných prepravách sa pomocou pokročilých softvérových nástrojov optimalizujú trasy a tiež vyťaženosť vozidiel, k čomu sa už niekedy využíva aj umelá inteligencia. Dokazujú to aj minuloročné prieskumy, z ktorých vychádza, že až takmer polovica respondentov ju vo svojich firmách už využíva. A niet sa prečo čudovať.

Práve inteligentné systémy napomáhajú logistickým spoločnostiam uľahčiť komunikáciu s operátorom, ušetriť palivo aj financie, a prispieť tak k znižovaniu emisií, čo je zaujímavé aj z environmentálneho hľadiska.

Príkladom takéhoto softvéru je EVA od spoločnosti Eurowag. Tento systém integruje jednotný nástroj na platenie mýta, pomáha vodičom, poskytuje živé mapy, uľahčuje plánovanie trás či chráni pred krádežou paliva. Pomocou takýto systémov vedia spoločnosti znížiť náklady za palivo až o 20 %.

Všetko potrebuje obsluhu a údržbu

Nové trendy v logistike súvisiace s digitalizáciou teda napovedajú tomu, že počet nízko kvalifikovaných pracovníkov by mal ubúdať. Nemusí to však byť celkom pravda. Nové technológie priniesli doteraz nevídané možnosti, ktoré si v konečnom dôsledku aj tak vyžadujú človeka.

K monitorovaniu prepravy na ceste alebo železnici napríklad slúžia rôzne kamerové čidlá, senzory i ďalšie zariadenia, ktoré umožňujú sledovať zásielku od jej vyexpedovania z distribučného centra až po doručenie zákazníkovi, či už je ním firma alebo fyzická osoba.

Zabezpečujú kontrolu, či sa s nákladom správne zaobchádza, či je potrebné v prípade špecifických zásielok dodržaný príslušný teplotný režim, či nie je tovar vystavený mechanickým vplyvom alebo nadmernej vlhkosti.

„Všetky tieto systémy však potrebujú obsluhu a údržbu, čo znamená, že v konečnom dôsledku by nemuselo dôjsť k prepúšťaniu. Firmy však budú musieť počítať s výraznou rekvalifikáciou svojich pracovníkov a celoživotné vzdelávanie sa stane novým fenoménom novej doby,“ hodnotí Marc Trollet, výkonný riaditeľ logistických riešení a optimalizácie flotily zo spoločnosti Eurowag.

Vodiči, poznáte platooning?

Frekventovanou témou sú vo verejnej debate aj v médiách autonómne vozidlá. Je všeobecne známy predpoklad, že tovary a osoby sa budú o pár rokov prepravovať bez vodiča. V tomto ohľade zostáva doriešiť ešte celý rad výziev.

Aj keď potrebné technológie už dnes existujú, stále zostáva nedoriešený celý rad legislatívnych a svojím spôsobom aj etických otázok. Ide napríklad o zodpovednosť za prípadnú nehodu a podobne.

A pritom už teraz disponujú nové vozidlá vyrábané v špičkových automobilkách niektorými prvkami autonómneho riadenia, ktoré vodičom uľahčujú jazdu a zvyšujú bezpečnosť cestnej premávky.

Na prepravu nákladov po ceste je jednou z inšpiratívnych vízií tzv. platooning. Digitálne prepojené konvoje autonómnych kamiónov, napr. na elektrický pohon, môžu celú oblasť logistiky a dopravy významne posunúť.

Platooning už testovali

A nejde o vzdialenú „hudbu budúcnosti!“. Platooning už na nemeckých diaľniciach úspešne testovali niektoré lokálne spoločnosti. Takéto výrazne inovatívne projekty nachádzajú aj politickú podporu.

Napríklad nemecký spolkový minister dopravy a digitálnej infraštruktúry Andreas Scheuer, povedal že plne podporuje zavádzanie technológií, akou je platooning, do bežnej premávky. Cieľom by malo byť, aby procesy boli ešte bezpečnejšie, efektívnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.

Je zrejmé, že pre firmy, ktoré poskytujú prepravné a logistické služby, aj pre tie, ktoré ich využívajú, bude nutná oveľa väčšia otvorenosť voči zmenám. Tieto sa týkajú nielen technológií, ale aj procesov a ľudskej práce.

Všetci sa budú musieť naladiť sa na vlnu inovácií, pretože držať krok s najnovším vývojom neznamená už dnes v logistike a doprave výraznú konkurenčnú výhodu, ale skôr nutnosť.

Anketa

Aký dopravný prostriedok používate najčastejšie?

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

automobil, clo, ekonomický cyklus

Toto ste už čítali?

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

30. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

Aktuálne údaje z vládneho materiálu ukazujú, že Slovensko na pomoci Ukrajine nielenže nestráca, ale v konečnom dôsledku profituje. Preplácanie výdavkov z európskych zdrojov a rastúce... celý článok

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

28. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravuje zásadnú zmenu, ktorá ovplyvní všetkých účastníkov trestných konaní. Od 1. mája 2025 sa paušálne sumy trov trestného konania... celý článok

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

27. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

Transkčná daň sa rušiť nebude, ale môže sa vylepšiť. Slováci budú musieť strpieť 'dalšiu konsolidáciu. Premiér Robert Fico a minister financií Ladislav Kamenický na tlačovej besede... celý článok

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

25. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

Zo zhruba stovky bankoviek, ktoré boli vlani novo vydané, vybrali členovia Medzinárodnej spoločnosti pre bankovky dvadsaťjeden najlepších. Pozrite si, ktoré z nich sa stali Svetovou... celý článok

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

25. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

Slovensko sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, keď sa nachádza medzi krajinami s najvyššími deficitmi a rýchlo rastúcim verejným dlhom. Analytici z Dát bez pátosu označujú túto situáciu... celý článok