Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým
2. 5. 2024 | Ivana Sladkovská
1. mája odštartoval na Slovensku projekt „právo na prvé zamestnanie“. Podľa ministra práce sa doňho zapojilo už viac ako 137 firiem.
Zdroj: Shutterstock
Ak podpisujete zmluvu o zájazde s vidinou vychladeného koktailu na terase klimatizovanej izby s výhľadom na more, nezabudnite skontrolovať, či je uvedený štandard ubytovania výslovne garantovaný aj v jej texte.
Povinné náležitosti zmluvy upravuje zákon č. 170/2018 Z.z.; vzhľadom na najčastejšie dôvody reklamácií v jej obsahu skontrolujte najmä:
Podstatnú časť zmluvy tvorí tiež informácia o zodpovednom zástupcovi cestovnej kancelárie. Na tohto sa počas zájazdu môžete obrátiť v prípade ťažkostí, ale aj pri potrebe reklamácie vád zájazdu na mieste jeho poskytovania.
Zdroj: Shuttestock
Pri sťažnostiach na akékoľvek rozpory priebehu dovolenky s uzatvorenou zmluvou pamätajte, že cestovná kancelária sa svojej zodpovednosti voči vám nemôže zbaviť. Ak vás teda poverený pracovník kancelárie s vašimi sťažnosťami posiela za zamestnancami hotela, nenechajte sa odbiť.
Všetky chýbajúce požiadavky či závady bezodkladne oznámte buď priamo cestovnej kancelárii (telefonicky či e mailom) alebo jej poverenému zástupcovi (delegátovi). Cestovná kancelária je následne povinná v primeranej lehote vykonať nápravu buď uvedením služby do súladu so zmluvou (napr. v prípade ubytovania v izbe bez výhľadu na more zabezpečiť jej výmenu za izbu s výhľadom) alebo s vaším dôvodným očakávaním. Nie vždy je to však samozrejme možné.
V prípade, že k náprave nedôjde, mala by vám cestovná kancelária ponúknuť náhradné služby cestovného ruchu aj vtedy, ak váš návrat na miesto odchodu podľa zmluvy o zájazde nie je zabezpečený, pričom platí, že:
Pokiaľ náhradné služby nie sú porovnateľné s dohodnutými službami alebo je ponúknutá zľava neprimeraná, môžete kompenzáciu odmietnuť. V takom prípade pokračujete v užívaní vadných služieb a zároveň máte nárok na zľavu z ceny zájazdu; jej výška závisí od povahy vadného plnenia.
Ak cestovná kancelária ani nevykoná nápravu ani vám nezabezpečí žiadne náhradné služby cestovného ruchu, máte právo:
Za predpokladu, že vaša reklamácia na mieste samom nebude vyriešená vykonaním nápravy alebo prijatím ponuky náhradných služieb cestovného ruchu rovnakej alebo vyššej, než dohodnutej kvality, trvajte na vyhotovení písomného záznamu. Tento vám neskôr poslúži ako podklad pre zľavu z ceny zájazdu. Užitočné je vady aj zdokumentovať, či už prostredníctvom fotografií alebo videí; ak je to vzhľadom na okolnosti možné, nebýva na škodu zároveň vyžiadanie kontaktu od ostatných spolucestujúcich, ktorí vám neskôr môžu existenciu vád dosvedčiť.
Tip: Dovolenka na Slovensku: Koľko zaplatíte za týždeň a čo je pandemický príplatok?
Reklamáciu zájazdu môžete uplatniť do dvoch rokov od skončenia zájazdu. Ak sa zájazd vôbec neuskutočnil, počíta sa lehota odo dňa, kedy mal skončiť podľa uzatvorenej zmluvy. K reklamácii priložte vyhotovený písomný záznam a prípadne aj dokumentáciu vád (napr. fotografie). Ak cestovná kancelária nepreukáže, že ste porušenie zmluvy spôsobili vy, musí vám do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie vrátiť časť ceny zodpovedajúcu primeranej zľave.
S určením správnej výšky zľavy vám pomôžu kompenzačné tabuľky. Východiskovým štandardom je tzv. Frankfurtská tabuľka, ktorá síce nie je všeobecne záväzná, ale súdy na ňu spravidla pri rozhodovaní sporov s cestovnými kanceláriami prihliadajú. Z tabuľky vychádza ITQ kódex, ku ktorému sa hlásia aj mnohé kancelárie.
V tabuľkách možno nájsť najfrekventovanejšie problémy turistov. Za nedodržanie typu izby môžete napríklad žiadať zľavu 10 – 15 %, za chýbajúcu klimatizáciu 10 až 20 %, za poškodené vybavenie izby od 5 do 20 % a za nedodržanie dojednanej podmienky výhľadu na more 5 až 10 %.
Okrem nárokov z vád máte možnosť uplatniť aj nárok na náhradu majetkovej škody (ak vám nedodržaním zmluvy o zájazde vznikla) a tiež náhradu primeranej nemajetkovej ujmy, ak nastala v dôsledku podstatného porušenia zmluvy o zájazde. Európske súdy túto ujmu označujú aj ako „strata radosti z dovolenky“. Nárok je základom pre požadovanie peňažnej sumy, ktorá má vyrovnať sklamanie, že vaša dovolenka kvôli porušeniu povinností cestovnej kancelárie nesplnila vaše očakávania.
Investujte so Saxo lacnejšie
Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.
Daňové priznanie v predĺženom termine online
Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.
Dní | Hodín | Minút | Sekúnd |
Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.
Najnovšie články
Rozšírená verzia kalkulačky
Ďalšie kalkulačky
Ponuky práce
Najčítanejšie články