Kupujú Slováci výrobky podľa reklám? Rozhoduje skôr cena produktu

Roland Regely | rubrika: Článok | 10. 7. 2018
Celebrita v reklame upúta len dve percentá ľudí, cena však skoro polovicu
Kupujú Slováci výrobky podľa reklám? Rozhoduje skôr cena produktu

Zdroj: Shutterstock

Slováci pri nakupovaní ani zďaleka nedajú na reklamu tak, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Len necelá pätina ľudí tvrdí, že si niečo kúpi práve na základe reklamy. Na druhej strane ale väčšina priznáva, že pokiaľ je reklama dobrá, zlepšuje to ich vnímanie o danom výrobku alebo firme. Na otázku, čo ich v reklame zaujalo, najviac Slovákov odpovedá, že cena a potom značka. Naopak, najmenej záujmu u ľudí vzbudzuje prítomnosť nejakej celebrity.

Vo všeobecnosti si Slováci vyberajú nejaký tovar alebo službu predovšetkým na základe ich ceny, potom rozhodujú predchádzajúce skúsenosti a odporúčania. Reklama je v tomto rebríčku až na siedmom mieste. Tvrdí to reprezentatívny prieskum spoločnosti Home Credit.

Každý desiaty Slovák reklamu ignoruje

Dnešná realita je taká, že reklama je neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Či už v médiách, na sociálnych sieťach, v obchodoch, na uliciach, v autobusoch, dokonca aj na úradoch sa stretávame s nejakou formou reklamy. Tá samozrejme ovplyvňuje aj spotrebiteľské správanie sa ľudí, či už si to uvedomujú alebo nie. Prieskum ukázal, že Slováci si vplyv reklamy na svoje nákupné preferencie až tak nepriznávajú. Len dve percentá ľudí uviedli, že sa často rozhodujú pri nakupovaní práve podľa reklám. Ďalších štrnásť percent si pod vplyvom reklamy niečo kúpi občas.

„Vyše polovica respondentov sa vyjadrila, že si na základe reklamy nič nekúpi, ale pokiaľ je reklama dobrá, zlepšuje to ich vnímanie o danej firme alebo jej výrobkoch. Ďalšia pätina ľudí tvrdí, že ich reklama vôbec neovplyvňuje a že sa podľa nej nerozhodujú. Každý desiaty Slovák dokonca reklamu úplne ignoruje,“ komentuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Mohlo by vás zaujímať:

Podľa čoho sa rozhodujeme pri nákupe? Najviac dáme na rady známych

Keď reklama nie je to najdôležitejšie pre to, aby sme si vybrali  konkrétny výrobok či službu, čo je teda pre Slovákov rozhodujúce? Prieskum ukázal, že je to najčastejšie cena, ktorou argumentovali až dve tretiny respondentov. Ďalším veľmi podstatným kritériom, ktoré zaváži u viac ako polovice ľudí, je osobná skúsenosť a tretím v poradí je odporúčanie od niekoho iného. Približne tretina ľudí berie do úvahy aj recenzie a diskusie na internete. Rozhodovanie sa pre nejaký tovar alebo firmu podľa reklamy skončilo až na siedmom mieste v poradí.

„Samotná deklarovaná najnižšia cena výrobku alebo služby nemusí pre človeka znamenať, že v konečnom dôsledku naozaj zaplatí najmenej peňazí. Napríklad pomerne lacný nekvalitný televízor sa môže pokaziť hneď po uplynutí jeho záručnej doby a čakajú vás tak okamžite ďalšie výdavky. Alebo trebárs pri výbere finančných produktov je dobré brať do úvahy mimo ich základnej ceny a úrokových sadzieb aj ďalšie položky, ako sú výška sankcií, nutnosť poistenia a podobne. V reklame na nejaký finančný produkt totiž často býva uvedená len jeho základná cena za ideálnych podmienok. Pri výbere preto treba zvažovať všetky kritériá a je vhodné si podrobne preštudovať čo najviac informácií o danej finančnej službe,“  pripomína Jaroslav Ondrušek.

Pri rozhodovaní sa pre finančný produkt sa Slováci najviac spoliehajú na odporúčania od priateľov či kolegov, pričom ľahostajné im nie sú ani rady finančných poradcov. Reklamu ako informačný zdroj tu berie do úvahy len 7 percent opýtaných. 

Na reklame Slovákov najviac upútala cena

To, že cena je pri nakupovaní u Slovákov top kritériom, potvrdili aj v odpovedi na otázku - čo ich najviac upútalo na reklame? Práve cenu totiž uviedla skoro až polovica opýtaných. Značka bola zaujímavá pre takmer tretinu ľudí. „Každý desiaty opýtaný zase ocenil vtipné alebo originálne spracovanie reklamy. Je zaujímavé, že celebrita v reklame nie je pre Slovákov ani zďaleka  rozhodujúcim faktorom, ktorý by ich mal presvedčiť na kúpu výrobku alebo služby. Celebrita jednoducho upútala len dve percentá respondentov,“  hovorí J. Ondrušek. 

Keď už reklama na niekoho zaberá, je to predovšetkým prostredníctvom televíznych obrazoviek. Aspoň tak to vníma väčšina Slovákov. Šiesti z desiatich sa vyjadrili, že najviac ich ovplyvňuje reklama v televízii. Viac ako polovica spomenula internet a približne štvrtina sociálne siete. Bilbordy a letáky, podobne ako aj reklama v tlači ovplyvňuje zhodne po 13 percent Slovákov. Najmenej zrejme účinkuje reklama po telefóne, ktorá podľa vyjadrení ľudí, ovplyvní len 3 percentá z nich.    

Prieskum sa realizoval od 18. do 24. mája 2018 metódou CAWI, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 400 respondentov, vo veku 18 – 60 rokov.   

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

2. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

1. mája odštartoval na Slovensku projekt „právo na prvé zamestnanie“. Podľa ministra práce sa doňho zapojilo už viac ako 137 firiem.

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

30. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

Minister ako jednu z možností predstavil takzvané retailové dlhopisy. Čo to znamená?

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

26. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

Ceruzky, peňaženky, kabelky, kozmetika, kneličky, ale aj autá a lietadlo Eva air. Hello Kitty prináša svetu japonskú tradíciu Kawaii už 50 rokov na každom predmete, na aký si človek... celý článok

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

25. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

Sú to peniaze, ktoré aj tak väčšinou končia v USA, vyhlásil premiér. V najbližších rokoch čaká Slovensko „mobilizácia“ finančných prostriedkov. Naznačuje nielen využitie vkladov, ale... celý článok

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

22. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

Trináste dôchodky predstavujú pre štát náklad takmer 830 miliónov eur. Štát na to ale nemá peniaze. Skončíme ako Grécko, budú nás musieť zachraňovať, varuje analytik Ivan Bošňák.