Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým
2. 5. 2024 | Ivana Sladkovská
1. mája odštartoval na Slovensku projekt „právo na prvé zamestnanie“. Podľa ministra práce sa doňho zapojilo už viac ako 137 firiem.
Zdroj: Shutterstock
Z neplatenia povinného zmluvného poistenia si u nás vodiči ťažkú hlavu nerobia. Ročne takto jazdí asi 160-tisíc áut, pričom zhruba 65-tisíc dlhodobo. Sú medzi nimi dokonca i kamióny.
Znížiť ich počet sa štátu vôbec nedarí, čím poisťovne každý rok prichádzajú o milióny eur. Pokuty za jazdenie bez povinného poistenia sú v porovnaní s niektorými krajinami v zahraničí príliš nízke a úrady, ktoré by tieto prípady mali preverovať, na to nemajú dostatok ľudí.
Majiteľ auta, ktorý nemá zaplatenú zákonnú poistku, porušuje zákon, za čo mu hrozí pokuta až do výšky 3 233 eur.
Ak však spôsobí nehodu, bude musieť uhradiť všetky škody na zdraví i majetku zo svojho vlastného vrecka, čo už sú sumy podstatne vyššie. Základná sankcia za neuzatvorené povinné zmluvné poistenie sa môže pohybovať od 16,60 až po 3 223 eur. Jej presnú výšku určuje obvodný úrad podľa toho, aká poistka mala byť v skutočnosti zaplatená a ako dlho poistné nebolo zaplatené.
Ak však majiteľ nepoisteného automobilu spôsobí pri nehode škodu, tá sa uhradí z poistného garančného fondu, ktorý si od neho následne celú sumu vymáha. V tejto položke sú však už zarátané škody na majetku, zdraví, ušlý zisk, náklady na pohreb či výdaje na právnikov a súdne trovy.
Šokujúce preto je, že podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov až 6 percent našich motoristov nemá uzatvorené povinné zmluvné poistenie. "Pre porovnanie vo Švédsku je to len 0,2 %, v Rakúsku 0,5 % vodičov a lepšie sú na tom i v susednom Česku, kde jazdia bez poistky približne 3 percentá majiteľov áut," potvrdil Fekete. Na Slovensku zatiaľ stále chýba prísnejší postih neplatičov.
Kým v roku 2008 na Slovensku jazdilo asi 60-tisíc až 80-tisíc áut bez poistky, čo zodpovedalo približne 3,7 percentám všetkých registrovaných vozidiel, pred piatimi rokmi to bolo už 130- až 150-tisíc a dnes ich je už zhruba 160-tisíc, teda okolo šesť percent z celkového počtu.
Na to, aby sa neplatenie poistného za auto podarilo úspešne potlačiť, by však boli potrebné väčšie zmeny. Chyba je totiž už v samotnom systéme. Príklady zo zahraničia ukazujú, že účinnou zbraňou proti neplatičom povinného poistenia sú vyššie pokuty. Osvedčili sa v škandinávskych krajinách aj v Českej republike, kde ich zaviedli už pred ôsmimi rokmi. V Rakúsku zase kontrolu zverili policajtom, takže je oveľa dôkladnejšia.
V štátoch, kde systém funguje ako má, je výskyt áut bez poistenia pomerne nízky. Napríklad vo Švajčiarsku jazdí nepoistených len 0,2 percent registrovaných vozidiel a v Nemecku asi 0,4 percenta, zatiaľ čo u nás je to spomínaných šesť percent a na Ukrajine dokonca 40.
Problém je, že u nás môže aj prichytený neplatič ďalej jazdiť bez poistenia. Ak mu na to príde okresný úrad alebo policajti, vyrubia mu pokutu, no nesledujú, či sa dá skutočne poistiť.
V Nemecku to funguje lepšie. Keď niekto poruší túto povinnosť, okamžite nasleduje postih. Ak tam napríklad takého vodiča zastaví policajná hliadka, hneď mu odoberie evidenčné číslo.
Investujte so Saxo lacnejšie
Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.
Daňové priznanie v predĺženom termine online
Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.
Dní | Hodín | Minút | Sekúnd |
Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.
Najnovšie články
Rozšírená verzia kalkulačky
Ďalšie kalkulačky
Ponuky práce
Najčítanejšie články