Jazda bez zákonnej poistky? Hrozí vám mastná pokuta

Roland Regely | rubrika: Článok | 11. 10. 2017
Jazda bez PZP môže skončiť až exekúciou. I tak je na Slovensku až 150-tisíc nepoistených áut.
Jazda bez zákonnej poistky? Hrozí vám mastná pokuta

Zdroj: Shutterstock

Z neplatenia povinného zmluvného poistenia si u nás vodiči ťažkú hlavu nerobia. Ročne takto jazdí asi 160-tisíc áut, pričom zhruba 65-tisíc dlhodobo. Sú medzi nimi dokonca i kamióny.

Znížiť ich počet sa štátu vôbec nedarí, čím poisťovne každý rok prichádzajú o milióny eur. Pokuty za jazdenie bez povinného poistenia sú v porovnaní s niektorými krajinami v zahraničí príliš nízke a úrady, ktoré by tieto prípady mali preverovať, na to nemajú dostatok ľudí.

Pokuta až 3 300 eur

Majiteľ auta, ktorý nemá zaplatenú zákonnú poistku, porušuje zákon, za čo mu hrozí pokuta až do výšky 3 233 eur.

Ak však spôsobí nehodu, bude musieť uhradiť všetky škody na zdraví i majetku zo svojho vlastného vrecka, čo už sú sumy podstatne vyššie. Základná sankcia za neuzatvorené povinné zmluvné poistenie sa môže pohybovať od 16,60 až po 3 223 eur. Jej presnú výšku určuje obvodný úrad podľa toho, aká poistka mala byť v skutočnosti zaplatená a ako dlho poistné nebolo zaplatené.

Ak však majiteľ nepoisteného automobilu spôsobí pri nehode škodu, tá sa uhradí z poistného garančného fondu, ktorý si od neho následne celú sumu vymáha. V tejto položke sú však už zarátané škody na majetku, zdraví, ušlý zisk, náklady na pohreb či výdaje na právnikov a súdne trovy.

Až 6 percent motoristov nemá poistku

Šokujúce preto je, že podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov až 6 percent našich motoristov nemá uzatvorené povinné zmluvné poistenie. "Pre porovnanie vo Švédsku je to len 0,2 %, v Rakúsku 0,5 % vodičov a lepšie sú na tom i v susednom Česku, kde jazdia bez poistky približne 3 percentá majiteľov áut," potvrdil Fekete. Na Slovensku zatiaľ stále chýba prísnejší postih neplatičov.

Kým v roku 2008 na Slovensku jazdilo asi 60-tisíc až 80-tisíc áut bez poistky, čo zodpovedalo približne 3,7 percentám všetkých registrovaných vozidiel, pred piatimi rokmi to bolo už 130- až 150-tisíc a dnes ich je už zhruba 160-tisíc, teda okolo šesť percent z celkového počtu.

Čo pomohlo v cudzine

Na to, aby sa neplatenie poistného za auto podarilo úspešne potlačiť, by však boli potrebné väčšie zmeny. Chyba je totiž už v samotnom systéme. Príklady zo zahraničia ukazujú, že účinnou zbraňou proti neplatičom povinného poistenia sú vyššie pokuty. Osvedčili sa v škandinávskych krajinách aj v Českej republike, kde ich zaviedli už pred ôsmimi rokmi. V Rakúsku zase kontrolu zverili policajtom, takže je oveľa dôkladnejšia.

V štátoch, kde systém funguje ako má, je výskyt áut bez poistenia pomerne nízky. Napríklad vo Švajčiarsku jazdí nepoistených len 0,2 percent registrovaných vozidiel a v Nemecku asi 0,4 percenta, zatiaľ čo u nás je to spomínaných šesť percent a na Ukrajine dokonca 40.

Problém je, že u nás môže aj prichytený neplatič ďalej jazdiť bez poistenia. Ak mu na to príde okresný úrad alebo policajti, vyrubia mu pokutu, no nesledujú, či sa dá skutočne poistiť.

V Nemecku to funguje lepšie. Keď niekto poruší túto povinnosť, okamžite nasleduje postih. Ak tam napríklad takého vodiča zastaví policajná hliadka, hneď mu odoberie evidenčné číslo.

Rýchly návod: Čo robiť v prípade nehody

  • Najdôležitejšie je uistiť sa, že sú všetci účastníci dopravnej nehody zdravotne v poriadku. Ak nie, je potrebné poskytnúť prvú pomoc a zavolať na číslo 112.
  • V prípade, že došlo k zraneniu, spôsobená škoda presiahla 3 990 eur alebo sa účastníci nehody nevedia dohodnúť, kto ju zavinil, je potrebné kontaktovať políciu.
  • Všetci účastníci nehody vyplnia a podpíšu správu o nehode, poškodený dostanete jednu kópiu tlačiva ako potvrdenie, originál musí vinník doručiť do svojej poisťovne do 15 dní od vzniku poistnej udalosti.
  • Nasleduje obhliadka vozidla technikom poisťovne. Po likvidácii poistnej udalosti preplatí poisťovňa vinníka poistné krytie poškodenému.

 

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

1. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) vo svojom júnovom rozpočtovom semafore prináša znepokojivé správy: deficit verejnej správy na rok 2025 sa odhaduje na viac ako 7 miliárd eur,... celý článok

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

30. 6. 2025 | Redakcia

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

Minister financií Ladislav Kamenický stojí pred výzvou, ktorá môže zmeniť tvár ekonomiky krajiny. S plánovanou sumou opatrení, ktorá by mohla presiahnuť 2,3 miliardy eur, sa očakáva... celý článok

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

24. 6. 2025 | Anna Kubešková

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

Rodina je bezpečný prístav. Pocit bezpečia, ktorý nám rodina poskytuje, však môžu narušiť hádky, medzigeneračné rozpory alebo strach z neschopnosti postarať sa o chorých členov rodiny.... celý článok

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

23. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

Slovensko sa v máji 2025 opäť ocitlo na nelichotivom treťom mieste v rámci eurozóny, čo sa týka medziročného rastu cien. Harmonizovaná inflácia u nás dosiahla 4,3 %, čo je viac než... celý článok

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

20. 6. 2025 | Natália Stašíková

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

Inofest 2025 prinesie do Trnavy kľúčové diskusie o budúcnosti slovenského priemyslu, výzvach digitalizácie, umelej inteligencii a inováciách vo výrobe. Festival spojí odborníkov, firmy... celý článok