Platná technická kontrola chýba množstvu áut, štátny register je neprehľadný

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 9. 2017
Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut.
Platná technická kontrola chýba množstvu áut, štátny register je neprehľadný

Zdroj: Shutterstock

Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom. Súčasná sieť staníc STK by pritom kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov. Vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK.

STK údajne nemá až 130-tisíc áut

Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. "Pre ilustráciu, hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %," spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.

Dôvodov, pre ktoré sa motoristi napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov, môže byť viacero. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. "Rovnako môže ísť o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Prirodzene, početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju prosto nestíhajú," vyratúva možné príčiny odborník P. Panis.

Znižovanie pokút odborníci vítajú

Národná asociácia STK hodnotí pozitívne aktuálny trend, ktorý nastolilo ministerstvo dopravy - znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu.

Štát zároveň ešte v roku 2016 spustil takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. "Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred," dodáva zástupca NA STK P. Panis.

Register by bolo treba upratať

Motorista v súčasnosti vôbec nemusí tušiť, že mal povinnosť vozidlo "odregistrovať" po likvidácii, prípadne zostane situácia s vozidlom nedoriešená po jeho úmrtí. "Register by bolo potrebné dôkladne vyselektovať, aby bolo zrejmé, kto naďalej disponuje vozidlom a môže s ním skutočne jazdiť po cestných komunikáciách bez toho, aby mal platnú TK/EK. Takíto motoristi môžu ohrozovať bezpečnosť cestnej premávky, zo strany ministerstva dopravy by preto bolo potrebné tejto situácii venovať pozornosť," ozrejmuje Národná asociácia STK.

Liberalizácia STK ako hrozba pre slovenské cesty

Ešte výraznejším rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je pripravovaná deregulácia siete staníc STK, o ktorej budú na jeseň hlasovať poslanci NR SR. Pripravovaná novela z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá má uvoľniť licencie so stanicami STK, by v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách.

Národna asociácia STK uvádza, že práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa podľa nej dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Zároveň ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať protichodný efekt.

Inšpirácia v Čechách

NA STK píše aj o tom, že chce byť konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel. Zástupcovia asociácie preto predstavili vlastnú sériu riešení, pričom pri rozširovaní siete staníc STK navrhujú sa inšpirovať predovšetkým českým modelom.

Liberalizácia je trvalé rozhodnutie, ktoré je z pohľadu možných dôsledkov nezvratné. Napríklad v susednej Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok