Platná technická kontrola chýba množstvu áut, štátny register je neprehľadný

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 9. 2017
Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut.
Platná technická kontrola chýba množstvu áut, štátny register je neprehľadný

Zdroj: Shutterstock

Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom. Súčasná sieť staníc STK by pritom kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov. Vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK.

STK údajne nemá až 130-tisíc áut

Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. "Pre ilustráciu, hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %," spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.

Dôvodov, pre ktoré sa motoristi napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov, môže byť viacero. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. "Rovnako môže ísť o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Prirodzene, početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju prosto nestíhajú," vyratúva možné príčiny odborník P. Panis.

Znižovanie pokút odborníci vítajú

Národná asociácia STK hodnotí pozitívne aktuálny trend, ktorý nastolilo ministerstvo dopravy - znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu.

Štát zároveň ešte v roku 2016 spustil takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. "Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred," dodáva zástupca NA STK P. Panis.

Register by bolo treba upratať

Motorista v súčasnosti vôbec nemusí tušiť, že mal povinnosť vozidlo "odregistrovať" po likvidácii, prípadne zostane situácia s vozidlom nedoriešená po jeho úmrtí. "Register by bolo potrebné dôkladne vyselektovať, aby bolo zrejmé, kto naďalej disponuje vozidlom a môže s ním skutočne jazdiť po cestných komunikáciách bez toho, aby mal platnú TK/EK. Takíto motoristi môžu ohrozovať bezpečnosť cestnej premávky, zo strany ministerstva dopravy by preto bolo potrebné tejto situácii venovať pozornosť," ozrejmuje Národná asociácia STK.

Liberalizácia STK ako hrozba pre slovenské cesty

Ešte výraznejším rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je pripravovaná deregulácia siete staníc STK, o ktorej budú na jeseň hlasovať poslanci NR SR. Pripravovaná novela z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá má uvoľniť licencie so stanicami STK, by v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách.

Národna asociácia STK uvádza, že práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa podľa nej dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Zároveň ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať protichodný efekt.

Inšpirácia v Čechách

NA STK píše aj o tom, že chce byť konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel. Zástupcovia asociácie preto predstavili vlastnú sériu riešení, pričom pri rozširovaní siete staníc STK navrhujú sa inšpirovať predovšetkým českým modelom.

Liberalizácia je trvalé rozhodnutie, ktoré je z pohľadu možných dôsledkov nezvratné. Napríklad v susednej Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

16. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

V roku 2026 čakajú Slovákov výrazné zmeny v podobe štátnych sviatkov. Vláda plánuje zrušiť tri dni pracovného pokoja vrátane 17. novembra, čím sa zníži počet voľných dní a ubudne aj... celý článok

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) oznámil tretí balík konsolidačných opatrení v hodnote 2,7 miliardy eur. Úsporný plán zahŕňa 22 konkrétnych krokov, ktoré majú okrem iného... celý článok

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

V pondelok 15. septembra si Slovensko pripomenie štátny sviatok Sedembolestnej Panny Márie. Tento deň je dňom pracovného pokoja, a preto budú maloobchodné prevádzky povinne zatvorené.... celý článok

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

Od 1. januára 2026 sa zamestnanci na Slovensku musia pripraviť na vyššie odvody na zdravotné poistenie – sadzba sa zvýši zo 4 % na 5 %. Hoci sa zvyšuje aj nezdaniteľná časť základu... celý článok

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

Vláda Slovákov pripraví o ďalšie 3 dni pracovného pokoja. Novinkou je však aj to, že aj počas sviatkov, ktoré so sebou deň pracovného pokoja nesú, budeme môcť nakupovať. Ruší sa totiž... celý článok