Uvoľnenie trhu STK a EK prináša riziká. Trh môžu zaplaviť nespôsobilé autá

Roland Regely | rubrika: Článok | 13. 4. 2017
Ak prejde novela zákona s cieľom deregulácie trhu so stanicami STK môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Myslí si to Národná asociácia staníc technickej kontroly.
Uvoľnenie trhu STK a EK prináša riziká. Trh môžu zaplaviť nespôsobilé autá

Zdroj: Shutterstock

Schválenie novely zákona, ktorá dereguluje trh so stanicami STK z dielne ministerstva dopravy, môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Myslí si to Národná asociácia staníc technickej kontroly (NA STK). Návrh liberalizácie vznikol narýchlo bez širšej diskusie s odbornou verejnosťou a úplne ignoruje zahraničné skúsenosti.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR plánuje uvoľniť trh technických a emisných kontrol vozidiel, ktorej výsledkom má byť vyšší počet poskytovateľov STK. Pritom už dnes nie je zo strany štátu dostatočne zabezpečená kontrola nad niektorými prevádzkovateľmi STK a na cesty sa dostávajú aj autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé. Navyše zákon nereflektuje ani najnovšie trendy v digitalizácii štátu. Napríklad v Lotyšsku sa na STK skúma aj to, či má motorista uhradené všetky poplatky za auto, ako sú dane, pokuty a iné záväzky voči štátu. Cieľom nového zákona, podľa NA-STK, by mala byť najmä bezpečnosť na cestách a dôraz na dodržiavanie zákonov.

"Neustále sa stretávame s nesprávnym vnímaním kontrol v očiach verejnosti. Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale naopak zastrešiť posúdenie stavu vozidla nezávislou autoritou v záujme bezpečnosti, resp. nízkej nehodovosti. Nekontrolovaným rastom ďalších staníc STK môže utrpieť bezpečnosť cestnej premávky a vzniká riziko, že po cestách bude jazdiť ešte viac áut, ktoré by za žiadnych okolností kontrolou prejsť nemali," myslí si Miroslav Kobrtek, predseda NA STK.

Štátni úradníci konajú nejednotne

Zástupcovia prevádzkovateľov staníc poukazujú na nebezpečný precedens v protichodnosti aktivít štátnych úradníkov. "Nespochybniteľne práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Zároveň ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať protichodný efekt," poukazuje Kobrtek.

Novela zákona je v súčasnosti v príprave a po prebehnutí medzirezortného pripomienkového konania ju bude schvaľovať vláda. "Veríme, že zvíťazí zdravý rozum a zavážia aj skúsenosti zo zahraničia. Veľmi dobrou inšpiráciou by bol český model, kde sa parlament nestotožnil s navrhovanou liberalizáciou a do novely zákona schválil možnosť manažovať počet kontrolných staníc STK podľa viacerých relevantných parametrov," ilustruje Kobrtek.

Slabá vyťaženosť liniek

Na Slovensku je v súčasnej dobe v prevádzke samostatných 140 staníc STK. Keďže tie boli podľa údajov za rok 2015 boli vyťažené len na 46%, vláda rieši neexistujúci problém zlej dostupnosti služieb pre motoristov.

Na cesty sa môžu dostať nespôsobilé autá 

Podľa navrhovaných zmien budú niektoré kategórie vozidiel pristupovať k technickej kontrole po dlhšom čase ako dnes, alebo ju nebudú musieť absolvovať vôbec. "Aj tieto kroky povedú k situácii, že existujúce stanice STK budú mať podstatne menej práce. Áno, na Slovensku sa aj teraz vyskytnú prípady nedostatočnej kapacity liniek STK. Vtedy je však možné pristúpiť k lokálnemu navýšeniu počtu liniek," navrhuje Kobrtek.

"Návrh vôbec neberie do úvahy postranné dopady ako potenciálne vyššia nehodovosť, zásahy záchranných zložiek a s tým spojené zvýšené náklady na hospitalizácie a celkovo zdravotníctvo," dodáva Kobrtek. Dnes vykonáva kontrolu nad prevádzkami STK tím troch pracovníkov. Na 140 staníc STK je to nedostatočné číslo. Tí navyše nie sú odborníkmi na automobilovú problematiku. Novela počíta so zvýšením na osem pracovníkov, čo i tak nezaručí kvalitné vykonanie dozoru. Navyše dozorné kontroly by mali prebiehať systematicky, nie len podľa dostupného kamerového systému.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok