Uvoľnenie trhu STK môže porušiť pravidlá EÚ

Roland Regely | rubrika: Článok | 9. 6. 2017
Ministerský návrh je podľa odborníkov v rozpore s cieľmi smiernice Európskej únie.
Uvoľnenie trhu STK môže porušiť pravidlá EÚ

Zdroj: Shutterstock

Pripravovaná novela z dielne ministerstva dopravy, ktorá by uvoľnila podmienky vzniku ďalších staníc STK, má trhliny a vytvára právnu neistotu. Národná asociácia STK na očividné riziká dlhodobo upozorňuje. Ministerský návrh je v rozpore s cieľmi smernice Európskej únie. Na Slovensku sa tak môže na niekoľko mesiacov nekontrolovane a nezodpovedne uvoľniť trh staníc STK.

Rozhodnutie nerešpektuje smernicu EÚ

Ministerstvo dopravy svojím návrhom liberalizácie trhu staníc technickej kontroly, ktorým chce nekontrolovateľne navýšiť ich počty, zjavne nerešpektuje platnú smernicu EÚ číslo 2014/45/EÚ hovoriacu práve o regulácii trhu staníc STK. Vzniká tak neistý precedens, ktorý môže vyústiť až do nekontrolovateľného stavu v praxi. "Ide tu o paralelný proces zavádzania dvoch rôznych noviel toho istého zákona do praxe. Ministerstvo presadzuje liberalizáciu, no zároveň však Slovensko musí prijať európsku smernicu, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou cestnej premávky kde práve sieť staníc STK má veľký dopad, tvrdia odborníci z Národnej asociácie STK (NA-STK).

Slovensko by v čase pred uplynutím lehoty na prevzatie akejkoľvek smernice EÚ nemalo prijímať zákony, ktoré by ohrozovali zámer európskych úradníkov. Už dnes je jasné, že sme nerešpektovali povinnosť prevziať spomínanú smernicu do národnej legislatívy (termín vypršal 20. mája 2017) a zároveň sa ministerstvo dopravy chystá situáciu ešte viac zhoršiť.

Neprehľadnosť v zákonoch

EÚ pritom priamo varuje pred stavom, ktorý hrozí aj u nás v prípade, že vláda presadí návrh novely v súčasnej podobe. "V niektorých členských štátoch vykonáva technické prehliadky veľký počet súkromných staníc technickej kontroly," uvádza text smernice.

"Aby bolo možné v priebehu času zaistiť vysokú kvalitu kontroly, členské štáty by mali vypracovať systém zabezpečenia kvality, ktorý by zahŕňal procesy udeľovania oprávnenia dozoru, ako aj odobratia, pozastavenia alebo zrušenia oprávnenia na vykonávanie kontroly technického stavu," ustanovuje smernica EÚ. Smernica smeruje k znižovaniu nehodovosti, ale nehovorí o liberalizácii trhu staníc STK.

O liberalizácii sa v smernici nepíše

Úlohou tejto smernice je, aby kontrola technického stavu vozidiel bola vykonaná objektívnejšie, zároveň však nie je definované akou formou siete. Z právnej analýzy vyplýva, že liberalizácia staníc STK nie je požadovanou formou zvyšovania dozoru nad stanicami a logicky je protichodnou s cieľmi smernice, ktorou je bezpečnosť.

Národná asociácia STK poukazuje na právnu neistotu, keďže podľa právnej analýzy ide o nezvyčajný a ojedinelý právny stav, keď idú dve novely proti sebe. "Tento postup ministerstva dopravy vytvára neprehľadnú situáciu v zákonoch, ktorý môže byť rizikový pre trh a bezpečnosť cestnej premávky," myslí si tajomník NA-STK Peter Hulman NA-STK tiež upozorňuje na porušenie princípu transparentnej a predvídateľnej tvorby zákonov, keďže ministerstvo avizuje zosúladenie požiadaviek v oblasti kontrol technického stavu vozidiel so smernicou.

"Práve jedným z hlavných cieľov smernice je zaistiť vysokú kvalitu kontroly služieb technickej a emisnej kontroly, čo je v rozpore s očakávanými negatívnymi dopadmi liberalizácie navrhovanej v novele zákona," uzatvára Hulman.

K nejasnej situácii okolo schválenia novely tiež prispieva stav, že zákon o liberalizácii siete staníc STK nebol schválený a konzultovaný s tripartitou. V praxi to teda znamená, že odborníci sa k novele nevyjadrili a teda vláda zrejme rokovanie s tripartitou obišla.

Partneri adresujú otvorený list premiérovi

Zástupcovia prevádzkovateľov staníc STK (NA-STK) ako aj Zväz automobilového priemyslu (ZAP), Slovenská asociácia malých a stredných podnikateľov a živnostníkov (SAMP) a Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (SNOPK) vyjadrili obavy zo zavádzania zákona do praxe a poukazujú na nebezpečný precedens v protichodnosti aktivít štátnych úradníkov. Zároveň zástupcovia inštitúcií zaslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom ho priamo žiadajú o prehodnotenie pokračovania legislatívneho konania.

"V rámci medzirezortného pripomienkového konania neboli pripomienky odborných inštitúcií akceptované a ministerstvo dopravy napriek zásadným rozporom s viacerými subjektami predkladá novelu zákona na rokovanie vlády SR. Prirodzene preto vystríhame pred hroziacimi rizikami a na problém upozorňujeme na najvyššej možnej úrovni," poukazuje Peter Hulman, tajomník NA STK.

Česi či Poliaci idú na to inak

Novela zákona o liberalizácii trhu staníc STK pritom nereflektuje na zahraničné skúsenosti z okolitých štátov ako Česko či Poľsko. "V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu," uviedol Hulman.

Tajomník asociácie Ďalej dodáva: "Asociácia STK od začiatku k celej veci pristupovala veľmi zodpovedne a konštruktívne. Okrem alternatívneho návrhu, ktorý by umožnil ministerstvu flexibilne a kontrolovane rozširovať existujúcu sieť staníc, sme ministerstvu predstavili aj zoznam konkrétnych technických opatrení zameraných na výrazne zvýšenie objektívnosti kontroly. Naďalej však platí, že z objektívnych dôvodov odmietame nekontrolovanú liberalizáciu, lebo ako ľudia z praxe si plne uvedomujeme jej priame negatívne dopady na nehodovosť."

Asociácia navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. "Optimalizovať počet staníc na mieru reálnym potrebám trhu je pozitívnou myšlienkou a NA STK sa jej nebráni, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržovať predpísané štandardy," uzavrel Hulman.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) oznámil tretí balík konsolidačných opatrení v hodnote 2,7 miliardy eur. Úsporný plán zahŕňa 22 konkrétnych krokov, ktoré majú okrem iného... celý článok

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

V pondelok 15. septembra si Slovensko pripomenie štátny sviatok Sedembolestnej Panny Márie. Tento deň je dňom pracovného pokoja, a preto budú maloobchodné prevádzky povinne zatvorené.... celý článok

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

Od 1. januára 2026 sa zamestnanci na Slovensku musia pripraviť na vyššie odvody na zdravotné poistenie – sadzba sa zvýši zo 4 % na 5 %. Hoci sa zvyšuje aj nezdaniteľná časť základu... celý článok

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

Vláda Slovákov pripraví o ďalšie 3 dni pracovného pokoja. Novinkou je však aj to, že aj počas sviatkov, ktoré so sebou deň pracovného pokoja nesú, budeme môcť nakupovať. Ruší sa totiž... celý článok

Toto sú nové konsolidačné opatrenia pre Slovensko: zmena v 13. dôchodkoch aj DPH

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Toto sú nové konsolidačné opatrenia pre Slovensko: zmena v 13. dôchodkoch aj DPH

Minister financií Ladislav Kamenický predstavil konsolidačné opatrenia. Zvýšia sa dane zo slaných a sladkých pochutín, menia sa aj 13. dôchodky.