Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 4. 2017
V Nemecku sa bude od roku 2019 platiť za diaľnice. Výška poplatku sa odvíja od emisií a objemu motora. Ročná známka môže stáť v prepočte až 130 eur.
Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Zdroj: Shutterstock

Nemecký parlament znovu schválil upravený model mýta pre nemecké diaľnice. Pôvodná verzia z roku 2015 totiž bola kritizovaná členskými štátmi EÚ za to, že je diskriminačná pre cudzincov. Nový model sa v princípe ale príliš nelíši. Jedná sa vlastne o kompromis vyrokovaný s Európskou komisiou, ktorá "diskriminačné" mýto tiež kritizovala.

V čom bol (alebo stále je) problém?

Ide o to, že zatiaľ čo zahraniční vodiči zaplatia za používanie diaľnice rovnakú sumu ako Nemci, vodičom z Nemecka sa následne suma mýta odpočíta od poplatkov a daní, ktoré musia platiť v Nemecku kvôli registrácii a prevádzky vozidla. Vo výsledku tak pre nich bude diaľnica "zadarmo". Majitelia vozidiel s najnižšími emisiami CO2 dokonca dostanú späť viac, naopak tí s vozidlami s vyššou spotrebou menej. To je jedna z noviniek.

Vyššie diaľničné mýto sa má odlišovať práve podľa emisií CO2 a objemu motora používaného vozidla. Základná sadzba je od 2,50 eur po 25 eur za desať dní, nasleduje 7 až 50 eur za dva mesiace a ročné mýto môže stáť až 130 eur. Európski analytici polemizujú nad tým, či má rozdeľovanie poplatku podľa vypúšťaných tabuľkových emisií zmysel.

Trest pre chudobnejších motoristov

Podľa mnohých sa jedná o ďalší trest pre chudobnejších motoristov za to, že prevádzkujú staršie auto s vyššou nominálnou spotrebou paliva, akokoľvek je realita úplne iná. Napríklad pri nemeckom diaľničnom tempe (podľa prieskumu ADACu jazdia nemeckí vodiči na neobmedzených úsekoch priemerne 136 km/h) sa skutočná spotreba od tej tabuľkovej (meraná aktuálne do 120 km/h v norme NEDC) brutálne líši.

Proti je opozícia i členské štáty EÚ

Návrh na mýto kritizuje nemecká opozícia a článské štáty EÚ. Podľa opozície povedie diaľničné mýto k tomu, že sa tranzitná doprava presunie na cesty nižšieho rádu a do miest, čo spôsobí komplikácie, zvýši nehodovosť a tiež zhorší životné prostredie.

Majú na to právo

Akokoľvek nám môže občasnú cestu cez Nemecko do obľúbenej motoristickej prázdninové destinácie nutnosť kúpy diaľničné známky predražiť a skomplikovať, právo Nemcov rozhodnúť sa o tom, čo so svojimi diaľnicami urobia, treba považovať za úplne legitímne. Dokonca aj to, že ich fakticky spoplatní len pre zahraničných motoristov, by sa dalo pochopiť. Nemci si ich totiž už raz zaplatili z daní a poplatkov, zatiaľ čo zahraničný motorista dane odvádza v inej krajine do iného rozpočtu. Následné prerozdeľovanie v rámci EÚ už nezohľadňuje.

Spotreba a emisie ako výhovorka?

Odporcovia nového zákona sa pýtajú ako sa prejavuje rozdiel na diaľničnej prevádzke auta s vyššími emisiami proti tomu s nižšími. Obe zaberajú rovnako miesta. Obe majú vyššiu spotrebu, než aká je tá udávaná. A predovšetkým - obaja vodiči zaplatia skutočnú "daň zo spotreby a emisií" na čerpacej stanice v podobe povinnej spotrebnej dane z paliva.

Nemecká opozícia tvrdí, že zavedenie mýta prinúti niektorých motoristov z nižších príjmových skupín nejazdiť po diaľnici. Svoje auto s horšou homologovanou spotrebou budú prevádzkovať po cestách nižšieho rádu a v mestách. Čo sa v konečnom dôsledku neprejaví na zlepšení životného prostredia, pretože auto bude neustále akcelerovať, brzdiť a jazdiť, prípadne stať so zapnutým motorom niekde v kolóne v obci.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

16. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Sviatky v roku 2026 čaká masaker, budeme počas nich pracovať a nakupovať (prehľad)

V roku 2026 čakajú Slovákov výrazné zmeny v podobe štátnych sviatkov. Vláda plánuje zrušiť tri dni pracovného pokoja vrátane 17. novembra, čím sa zníži počet voľných dní a ubudne aj... celý článok

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Štát ide prepúšťať a zmrazí platy. Vieme, koho sa to dotkne

Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) oznámil tretí balík konsolidačných opatrení v hodnote 2,7 miliardy eur. Úsporný plán zahŕňa 22 konkrétnych krokov, ktoré majú okrem iného... celý článok

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Tieto prevádzky prežijú sviatok. Budú 15. septembra otvorené aj reštaurácie?

V pondelok 15. septembra si Slovensko pripomenie štátny sviatok Sedembolestnej Panny Márie. Tento deň je dňom pracovného pokoja, a preto budú maloobchodné prevádzky povinne zatvorené.... celý článok

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Pracujete? Zaplatíte. Koľko po novom odvediete štátu ako zamestnanec

Od 1. januára 2026 sa zamestnanci na Slovensku musia pripraviť na vyššie odvody na zdravotné poistenie – sadzba sa zvýši zo 4 % na 5 %. Hoci sa zvyšuje aj nezdaniteľná časť základu... celý článok

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci prídu o 3 dni voľna cez sviatky. Nakupovať sa bude bez obmedzení

Vláda Slovákov pripraví o ďalšie 3 dni pracovného pokoja. Novinkou je však aj to, že aj počas sviatkov, ktoré so sebou deň pracovného pokoja nesú, budeme môcť nakupovať. Ruší sa totiž... celý článok