Česká republika po boku Veľkej Británie odmietla rozpočtovú úniu

Marián Belko | rubrika: Článok | 8. 2. 2012
Premiér Nečas na poslednom summite nepripojil český podpis k paktuo rozpočtovej disciplíne. Nie je ale vylúčené, že sa Česká republikapripojí v nasledujúcich mesiacoch. Aký je teda charakter dojednaného dokumentu?
Česká republika po boku Veľkej Británie odmietla rozpočtovú úniu

Zdroj: Shutterstock

Predstavitelia členských krajín EÚ na mimoriadnom summite 30. januára dospeli po komplikovaných jednaniach k dohode o základných parametroch spolupráce v rozpočtovej oblasti, ktorá býva v médiách prezentovaná ako tzv. zmluva o rozpočtovej únií, alebo pakt o rozpočtovej disciplíne.

Text by mal byť podpísaný na zasadaní Európskej rady 1. a 2. marca. Aj keď sa v priebehu jednaní viaceré členské krajiny vyjadrovali skepticky, nakoniec sa k záverom summitu prihlásilo až 25 členov. Najväčší odpor kládla Veľká Británia, ktorá sa dlhodobo na prehlbovaní integrácie odmieta podieľať. Jej „NIE“ rozpočtovej únií sa preto predpokladalo.

Druhou krajinou, ktorá svoj podpis k záverom summitu odmietla pripojiť je Česká republika. Postoj ČR k otázkam integrácie je tradične vlažný až negatívny. Pozícia krajiny v únií a miera jej významu ale nedosahujú takej úrovne, aby sa dalo očakávať, že jej kritický prejav vyústi až k tak razantnému postoju.

Charakter dohody o rozpočtovej spolupráci

Dokument je reakciou lídrov únie na pretrvávajúcu ekonomickú krízu. Je výsledkom rozsiahlej diskusie o tom, akým spôsobom reagovať na problémy niektorých členských krajín s vysokou mierou zadlženosti. Konkrétne obrysy dohody boli preto očakávané s napätím.

Aký je teda charakter dojednaného dokumentu? V prvom rade sa formálne nebude jednať o pravú súčasť primárneho práva, tzn. dohoda nebude jednou zo zakladajúcich zmlúv, ale bude mať podobu dobrovoľnej zmluvy štátov. Dôsledky, ktoré z nej vyplývajú sú totiž pre niektoré krajiny príliš citlivé. Na druhej strane, už v samotnej dohode sa počíta s tým, že po provizórnom období 5 rokov od vstupu v platnosť by malo dôjsť k hodnoteniu jej funkčnosti a prípadnému začleneniu do štandardného právneho rámca.

Dohoda je z hľadiska svojho významu dôležitá predovšetkým pre tie členské krajiny, ktoré zaviedli jednotnú menu euro. Napriek tomu je vzhľadom k nutnosti udržania integrity únie pozitívne, že ju odobrili aj ostatné členské krajiny platiace vlastnými menami. Pre ne bude platiť iný režim. Jednotlivé ustanovenia sa na ne budú uplatňovať až v momente vstupu do eurozóny (pokiaľ sa sami dobrovoľne nerozhodnú, že buď celú dohodu, alebo jej vybrané ustanovenia začnú aplikovať skôr).

Smerom k prehĺbeniu rozpočtovej spolupráce

Z hľadiska samotného obsahu je zmluva prvým krokom ku korigovaniu schizofrénie medzi menovou a rozpočtovou politikou. Obe kategórie nástrojov by mali v ideálnom prípade tvoriť jeden celok určujúci mantinely ekonomického (a politického) diania v krajine. V momente zavedenia jednotnej meny, ale vznikol určitý nesúlad a, kedy členské štáty prišli o možnosti viesť autonómnu menovú politiku (a prestali niesť zodpovednosť, za jej konkrétnu podobu) a súčasne sú ale stále hlavnými aktérmi manipulujúcimi s fiškálnymi nástrojmi (za ktoré naopak nemôže niesť zodpovednosť inštitúcia určujúca politiku menovú).

Základným impulzom dohody je teda snaha o zlepšenie efektivity riadenia eurozóny ako takej, po tom, čo v tomto smere neuspel tzn. Pakt rastu a stability, pôvodne navrhnutý ako určitý veľmi vágny (a ako sa ukázalo, nefunkčný) presah menovej únie do rozpočtovej oblasti. Predložený návrh dohody preto kladie dôraz na zaistenie finančnej stabilitu eurozóny limitovaním možnosti vzniku nadmerného schodku verejných financií signatárskych krajín.

Čo je podstatou navrhovanej úpravy?

  • Hlavným prvkom a nástrojom nového modelu bude tzv. pravidlo vyrovnaného rozpočtu, ktoré členské krajiny zaväzuje udržiavať vyrovnané, alebo prebytkové verejné rozpočty.
  • Dôraz je kladený aj na možnosť vymáhania tohto ustanovenia. Súdny dvor bude mať v krajnom prípade právo (za stanovených podmienok) uložiť členskému štátu pokutu až do max. výšky 0,1% jeho HDP.
  • Oproti Paktu stability a rastu je konkretizovaný mechanizmus znižovania zdĺženia. Ak výška verejného dlhu presiahne 60% HDP, mali by sa daný štát snažiť o jeho znižovanie tempom 1/20 ročne.
  • Členské štáty budú mať povinnosť informovať vopred Komisiu a Radu o plánovaných emisiách dlhopisov.
  • V rozhodovacích mechanizmoch by mala byť de facto posilnená úloha Komisie, ktorá bude dohliadať na to, či v prípade niektorej členskej krajiny nedochádza k nadmernému schodku.
  • V neposlednom rade zasahuje zmluva aj do oblasti riadenia eurozóny formalizovaním platformy eurosummitov.

Čo vadí českému premiérovi?

Navrhovaná podoba textu je výsledkom niekoľko týždňov trvajúcich vyjednávaní v nadväznosti na výsledky zasadania Európskej rady z decembra minulého roku. Napriek kritickému hlasu dlhodobo zaznievajúcemu z Česka málokto predpokladal, že by ČR mohla byť okrem Veľkej Británie jedinou krajinou, ktorá novú dohodu principiálne odmietne.

  • negatívny postoj prezidenta Václava Klausa

V zásade možno identifikovať tri dôvody v pozadí českého rozhodnutia. V prvom rade Nečas kritizoval spôsob vedenia summitu, kedy podľa vlastných slov nemal dosť času na analyzovanie a zhodnotenie praktických dopadov dohody. Keďže bol text pripravovaný dlhší čas, je otázne aké významné a rozsiahle boli zmeny, ku ktorým došlo priamo behom summitu, tak aby bol tento argument relevantný.

Kritika spôsobu prijímania zahrňuje tiež pripomienku, že nemohol pristúpiť k dohode, ktorá by nebola v ČR ratifikovaná, vzhľadom k negatívnemu postoju prezidenta Klausa, ktorý sa už stihol vyjadriť, že podobný dokument nepodpíše. Zváženie tohto argumentu vyžaduje hlbšiu diskusiu českých politických elít, aká je vlastne rola prezidenta v ratifikačnom procese a či odmietavý postoj (tak ako to napr. predviedol v súvislosti s ratifikáciou Lisabonskej zmluvy) nie je na hranici jeho kompetencií.

  • fungovanie eurosummitov

Druhou závažnou výhradou, ktorú Nečas voči dohode vzniesol je spôsob úpravy fungovania eurosummitov, resp. obmedzená účasť krajín, ktoré stále nie sú členmi eurozóny (ako práve Česká republika). Premiérovi vadí, že by ČR mohla stratiť vplyv na chod únie, keďže by sa v rámci tejto platformy mali prerokovávať napríklad aj otázky širšieho ekonomického charakteru súvisiace s fungovaním celého jednotného trhu (napr. konkurencieschopnosť).Na druhej strane, podobnú kritiku vzniesol i poľský premiér Tusk a podarilo sa mu v rámci jednaní dosiahnuť kompromis.

  • žiadny prínos pre ČR

No a napokon tretím dôvodom je, že podľa premiéra zmluva obsahovo pre ČR nič nové neprináša. Česká vláda samu seba prezentuje ako vládu rozpočtovej zodpovednosti a krotenie dlhu verejných financií bolo dôležitou súčasťou volebného úspechu strán súčasnej vládnej koalície. Aktuálne údaje Eurostatu, podľa ktorých je ČR siedma najmenej zadlžená členská krajina EÚ dávajú Nečasovi za pravdu. Nie je to ale dôvod, pre ktorý by ČR mala navrhovanú dohodu aktívne zmietnuť zo stola.

V každom prípade bude zaujímavé sledovať, či sa bude kategorický postoj ČR k navrhovanej dohode pod tlakom kritiky zjemňovať (a to aj s prihliadnutím k pnutiu vo vnútri vládnej koalície). Samotný premiér Nečas sa vyjadril, že odmietnutie rozpočtovej únie nemusí byť definitívne a v budúcnosti by sa k nej ČR pridať mohla.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

30. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

Aktuálne údaje z vládneho materiálu ukazujú, že Slovensko na pomoci Ukrajine nielenže nestráca, ale v konečnom dôsledku profituje. Preplácanie výdavkov z európskych zdrojov a rastúce... celý článok

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

28. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravuje zásadnú zmenu, ktorá ovplyvní všetkých účastníkov trestných konaní. Od 1. mája 2025 sa paušálne sumy trov trestného konania... celý článok

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

27. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

Transkčná daň sa rušiť nebude, ale môže sa vylepšiť. Slováci budú musieť strpieť 'dalšiu konsolidáciu. Premiér Robert Fico a minister financií Ladislav Kamenický na tlačovej besede... celý článok

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

25. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

Zo zhruba stovky bankoviek, ktoré boli vlani novo vydané, vybrali členovia Medzinárodnej spoločnosti pre bankovky dvadsaťjeden najlepších. Pozrite si, ktoré z nich sa stali Svetovou... celý článok

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

25. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

Slovensko sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, keď sa nachádza medzi krajinami s najvyššími deficitmi a rýchlo rastúcim verejným dlhom. Analytici z Dát bez pátosu označujú túto situáciu... celý článok