Čaká nás obnovenie hraničných kontrol pri cestovaní po Európe?

Marián Belko | rubrika: Článok | 26. 5. 2011
Niektoré členské krajiny Európskej únie pohrozili zavedením hraničnýchkontrol, čo by znamenalo kolaps jedného zo základných pilierovintegračného procesu – voľného pohybu osôb.
Čaká nás obnovenie hraničných kontrol pri cestovaní po Európe?

Zdroj: Shutterstock

Jednou zo základných praktických výhod európskeho integračného procesu, ktoré každodenne oceňujú milióny občanov členských krajín EÚ je odstránenie fyzických bariér a hraničných kontrol pri cestovaní po Európe. Krajiny strednej a východne Európy – vrátane Slovenska – prejavili po vstupe do EÚ enormný záujem aj o zapojenie do Schengenského systému, aby aj ich občania mohli na tejto výhode participovať.

Voľný pohyb - nárast kriminality

V posledných týždňoch sa ale rozhorela diskusia o udržateľnosti aktuálnej podoby systému vzhľadom k množiacej sa kritike zo strany niektorých členských štátov, ktoré si sťažujú na nárast kriminality ako dôsledku práve nekontrolovateľného pohybu problematických osôb naprieč hranicami. Existuje reálne riziko, že by protiopatrenia mohli zájsť tak ďaleko, aby došlo k ohrozeniu voľného pohybu osôb?

Najčastejšie sa hlas pre prehodnotenie Schengenu ozýva z krajín, ktoré chránia tzv. „vonkajšiu hranicu“ Únie a sú teda najviac vystavené sociálnym a politickým dôsledkom súvisiacich s nelegálnym prisťahovalectvom. Kameňom úrazu bol útek približne 25 tisícov Tuniských emigrantov do Talianska v dôsledku nepokojov v severnej Afrike. Talianska vláda udelila utečencom dočasné povolenia, ktoré ich ale súčasne oprávňovali voľne cestovať do Francúzska a ďalších krajín. Francúzsko reagovalo sprísnením ochrany vlastnej hranice a zavedením kontrol.

Aktuálna právna úprava v rámci Schengenských síce znamená odstránenie fyzických bariér a hraničných kontrol, ale počíta aj s tým, že by niektorá členská krajina bola nútená k tomuto opatreniu siahnuť. Môže tak učiniť za nasledujúcich podmienok:

  • ak to vyžaduje ochrana verejného poriedku, alebo bezpečnosť štátu;
  • musí ísť o výnimočný prípad;
  • musí byť zrejmé, že opatrenia budú v platnosti obmedzenú dobu;
  • rozsahu opatrení musí byť adekvátny danej situácií.

Takto vymedzené podmienky nechávajú pomerne veľký priestor členským krajinám na interpretáciu. Francúzska reakcia vyvolala diskusiu, kam až môžu členské krajiny zájsť pri interpretácií toho, čo im súčasný systém umožňuje. Proti voľnému výkladu sa postavilo napríklad Nemecko. Minister vnútra spolkovej vlády Hans-Peter Friedrich zdôraznil, že za žiadnych okolností nebudú tolerované opatrenia, ktoré akýmkoľvek spôsobom ohrozia voľný pohyb osôb garantovaný v rámci Schengenských dohôd. Podľa neho sú aktuálne pravidlá príliš vágne a umožňujú príliš širokú interpretáciu „ochrany verejnej bezpečnosti“.

Olej do ohňa krátko na tieto udalosti priliala dánska vláda, keď oznámila, že v priebehu pár týždňov plánuje zaviesť permanentné hraničné kontroly na hraniciach so Švédskom a Nemeckom. Dánsky minister pre utečencov, imigrantov a integráciu S?ren Pind spresnil, že nové kontroly sa nebudú systematický týkať všetkých cestujúcich vstupujúcich na územie krajiny, ale majú pomôcť potierať cezhraničnú kriminalitu, daňové úniky a mali by sa týkať výhradne oblastí, ktoré nie sú regulované Schengenskou dohodou.

Vážnosť situácie podrhla odozva Európskej komisie, ktorej predseda José Manuel Barroso sa prakticky vzápätí ostro ohradil proti dánskym plánom. Barroso vyjadril krajné znepokojenie a konštatoval, že podobné opatrenia môžu výrazným spôsobom, ohroziť hladké fungovanie jednotného trhu a výhody, ktoré existencia jednotného priestoru bez hraničných kontrol má pre občanov a ekonomiku. Varoval, že Komisia nebude váhať podniknúť všetky potrebné opatrenia, aby zaistila súlad dánskych plánov s existujúcim právnym rámcom.

Schengen potrebuje autonómny záchranný mechanizmus

Je teda evidentné, že súčasný systém je mierne nestabilný a otvára sa otázka jeho rekodifikácie. Na politickej úrovni zatiaľ panuje názor, že voľný pohyb osôb bez hraničných a pasových kontrol je nutné zachovať. Zhodli sa na tom ministri vnútra členských krajín na špeciálnom jednaní 12. mája. Zhodli sa tiež na tom, že Schengen potrebuje autonómny záchranný mechanizmus, ktorý by mohli členské krajiny využiť, ak sa veľký počet nelegálnych migrantov dostane na územie bez hraničných kontrol.

Zhoda ale neexistuje na tom, ako konkrétne by mal takýto nástroj vypadať a čo by malo byť jeho súčasťou. V diskusií dominuje niekoľko základných otázok:
  • a) v akých konkrétnych situáciách by mali byť členské krajiny oprávnené kontroly vlastných hraníc zaviesť?
  • b) aká bude miera participácie nadnárodných orgánov?
    • (musia mať kontroly súhlas a podporu Komisie, alebo tak môžu vlády učiniť na základe vlastného rozhodnutia?) Členské krajiny vychádzajú z toho, že Schengen patrí do výlučnej pôsobnosti národných vlád. Na druhej strane Komisia presadzuje názor, že zavedenie kontrol musí byť pod jej dohľadom.
  • c) mala by revízia zahrňovať tiež umožnenie dočasného vylúčenia niektorej krajiny zo systému, ak nebude schopná garantovať ochranu svojich hraníc?
    • Táto otázka poukazuje na to, že revízia Schengenu je úzko prepojená s jeho plánovaným rozšírením o Bulharsko a Rumunsko. Predovšetkým Francúzsko a Nemecko zatiaľ tento proces zabrzdili práve z obáv o rozšírenie kriminality.

Akýkoľvek výsledok táto diskusia prinesie, kľúčom k riešeniu bude schopnosť nachádzať efektívne nástroje riešenia náhlych problémov s nelegálnymi imigrantmi. Napovedá tomu fakt, že jak kroky, ktoré podnikli Francúzsko a Taliansko, tak aj prezentované plány dánskej vlády sú reakciou na vnútropolitickú diskusiu o tejto otázke. Samotný postup Dánska musíme vnímať v perspektíve blížiacich sa všeobecných volieb. Išlo o súčasť dohody menšinovej vlády s Dánskou ľudovou stranou, známou svojimi protiimigračnými názormi, ktorej podporu menšinová vláda potrebuje.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

26. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

Ceruzky, peňaženky, kabelky, kozmetika, kneličky, ale aj autá a lietadlo Eva air. Hello Kitty prináša svetu japonskú tradíciu Kawaii už 50 rokov na každom predmete, na aký si človek... celý článok

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

25. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

Sú to peniaze, ktoré aj tak väčšinou končia v USA, vyhlásil premiér. V najbližších rokoch čaká Slovensko „mobilizácia“ finančných prostriedkov. Naznačuje nielen využitie vkladov, ale... celý článok

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

22. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

Trináste dôchodky predstavujú pre štát náklad takmer 830 miliónov eur. Štát na to ale nemá peniaze. Skončíme ako Grécko, budú nás musieť zachraňovať, varuje analytik Ivan Bošňák.

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

11. 4. 2024 | Redakcia

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

Ceny nehnuteľností sa znižujú. Z maxím, na ktoré sa vyšplhali koncom roka 2022, klesali počas celého minulého roka. Aj keď sú ceny za byty čoraz nižšie, prasknutie realitnej bubliny... celý článok

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

2. 4. 2024 | Marek Mittaš

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

Na rozdiel od roku 2022, keď sa ceny pohonných hmôt výrazne menili, si v posledných mesiacoch udržali konštantnú hodnotu. Najnovšie informácie zo sveta a z finančných trhov však naznačujú,... celý článok