MySpace, Yahoo, Netscape a iní. Ako skončili najväčší internetoví hráči minulosti?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 21. 3. 2023
Internet zmenil nielen spôsob nášho života, ale vytvoril úplne nový trh. Množstvo internetových spoločností, ktoré vznikli, bolo enormné. Niektoré z nich poznáme dodnes. Čo sa však stalo so spoločnosťami, ktoré patrili medzi najväčších internetových hráčov? Dnes sa na to pozrieme.
MySpace, Yahoo, Netscape a iní. Ako skončili najväčší internetoví hráči minulosti?

Zdroj: Shutterstock

AOL

Táto spoločnosť vznikla v roku 1985 ešte pod starým názvom Quantum Computer Services. Poskytovala online službu Quantum Link, ktorá bola určená pre osobné počítače Commodore 64 a 128. Užívateľom Commodore umožňovala pripojiť sa do online sveta s ostatnými ľuďmi a obsahovala:

  • online chat, 
  • e-mail, 
  • rôzne hry, ktoré ste vedeli hrať s ostatnými hráčmi,
  • možnosť zdieľania súborov.

V roku 1991 sa QCS premenovala na American Online (AOL) a svoju službu Q-Link ponúkala aj pre PC, ktoré pomaly začali ovládať trh s osobnými počítačmi. V skorých 90. rokoch začalo AOL poskytovať dial-up internetové pripojenie najprv len pre technických nadšencov, nakoľko pripojenie do siete si vyžadovalo určité technické skúsenosti. Časom však tento proces výrazne zjednodušili, a tak sa z AOL stal najväčší internetový poskytovateľ v USA.

V rokoch 1999 – 2000 prechádza AOL na DSL pripojenie, ktoré prinieslo revolúciu v rýchlosti pripojenia. Dial-up mal deklarovanú maximálnu rýchlosť 64 Kbps, pričom priemerná rýchlosť DSL v roku 2000 bola od 1,5 do 3,0 Mbps.

V januári 2000 sa AOL spojila s Time Warner, ale v roku 2009 sa osamostatnila. V roku 2015 ju odkúpil Verizon, ktorý ju zaradil do divízie Oath a tú neskôr premenoval na Verizon Media. V roku 2021 Verizon oznámil predaj 90 % podielu Verizon Media spoločnosti Apollo Global Management.

Yahoo!

Yahoo! svoju životnú púť začalo v roku 1994. Spočiatku išlo o jednoduchú vyhľadávaciu stránku, ktorá funguje dodnes. Vďaka jednoduchému použitiu sa jej vyhľadávač stal jedným z najznámejších a najpoužívanejších na svete. Časom Yahoo! do svojho vyhľadávacieho portálu zaradilo rôzne online služby:

  • email,
  • diskusné fóra,
  • správy,
  • hry,
  • chat,
  • kalendáre.

Yahoo! dosiahlo svoj vrchol v roku 2000, keď zamestnávalo takmer 14 000 zamestnancov a jeho trhová hodnota bola odhadovaná na 125 miliárd dolárov. Bohužiaľ, stretlo sa s konkurenciou, ktorá ho nakoniec odsunula na vedľajšiu koľaj. Nakoniec bol Yahoo! v roku 2017 odkúpený spoločnosťou Verizon.

Netscape

Netscape bol prvým internetovým prehliadačom, ktorý dokázal zobraziť grafické prvky, ako sú obrázky či videá priamo v prehliadači. Vznikol v roku 1994 a stála za ním spoločnosť Netscape Communication Corporation. Prehliadač sa stal natoľko obľúbeným, že iba pár mesiacov po jeho uvedení ho používalo až 3/4 užívateľov. Koncom 90. rokoch ho kúpila spoločnosť AOL.

Osud tohto prehliadača však spečatila konkurencia. Microsoft integroval do svojich Windowsov Internet Explorer a Google zase prišiel so svojím Chrome. Netscape tak upadol do zabudnutia a v roku 2008 bol tento program ukončený. Jeho nepriamym nasledovníkom je Mozilla Firefox, ktorý je založený na open-source kóde Netscape-u.

ICQ

Názov tejto služby je šikovnou slovnou hračkou, ktorá hovorí “I seek you“, čo je vhodný názov pre jednu z prvých služieb poskytujúcich okamžité správy (IM – instant messages). ICQ vyvinuli izraelskí študenti v roku 1996. Spočiatku išlo o málo známy program, avšak po čase si získal niekoľko miliónov aktívnych používateľov. V roku 1998 ho odkúpila spoločnosťAOL. 

K popularite mu dopomohla široká varieta funkcií, ktoré ICQ obsahovalo. Medzi nimi boli:

  • instantné správy,
  • hlasové správy a videohovory,
  • posielanie súborov,
  • zdieľanie obrázkov, videí a hudby,
  • online multiplayerové hry.

S príchodom ostatných IM služieb, ako je Skype, Whatsapp či Viber, stráca ICQ na popularite. V roku 2010 ho od AOL odkúpila ruská spoločnosť Digital Sky Technologies a funguje dodnes.

MySpace

MySpace vznikla v roku 2003 a bola to prvá masovo populárna sociálna sieť, ktorá dobyla svet. V čase svojho vrcholu bola najnavštevovanejšou webovou stránkou v USA a na svete. Spočiatku bola veľmi obľúbená medzi hudobníkmi, na ktorých pôvodne cielila. 

Umelci si na MySpace mohli vytvoriť svoju vlastnú stránku, na ktorej sa prezentovali. Okrem toho na nej zdieľali svoje piesne, fotografie a zverejňovali termíny svojich koncertných turné. Všetky tieto informácie boli zaujímavé pre ich fanúšikov, ktorí ich obsah často zdieľali medzi sebou. 

Postupne sa MySpace stal populárnym aj medzi obyčajnými ľuďmi, ktorí si masovo vytvárali svoje profily. Rovnako ako hudobníci, aj oni si na svojich stránkach zdieľali svoje fotografie, statusy a vytvárali rôzne záujmové skupiny.

V čase svojho vrcholu mala MySpace viac ako 20 miliónov aktívnych používateľov. V roku 2005 ju odkúpila spoločnosť News Corporation. V roku 2004 vznikol Facebook, ktorý o pár rokov spečatil budúcnosť MySpace. Konkrétne v roku 2008 začal Facebook získavať na popularite a MySpace stratil svojich používateľov. 

Dôvodov, prečo sa tak stalo, je hneď niekoľko:

  • používanie Facebooku bolo jednoduchšie a intuitívnejšie,
  • Facebook videl potencial v mobilných zariadeniach a tlačil na vývoj mobilnej aplikácie,
  • Facebook bol zameraný na sociálne kontakty medzi ľuďmi, ktorí sa reálne poznali. Umožňoval im medzi sebou okamžite zdieľať fotografie, statusy a podobne.

Aj napriek tomu, že MySpace prišiel o masívny počet užívateľov, ešte stále funguje. Dnes sa sústreďuje najmä na hudobnú komunitu. Ponúka možnosť streamovania hudby, vytvárania vlastných hudobných profilov a zdieľania vlastnej hudby.

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

biznis, Internet, online služba

Toto ste už čítali?

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

1. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) vo svojom júnovom rozpočtovom semafore prináša znepokojivé správy: deficit verejnej správy na rok 2025 sa odhaduje na viac ako 7 miliárd eur,... celý článok

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

30. 6. 2025 | Redakcia

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

Minister financií Ladislav Kamenický stojí pred výzvou, ktorá môže zmeniť tvár ekonomiky krajiny. S plánovanou sumou opatrení, ktorá by mohla presiahnuť 2,3 miliardy eur, sa očakáva... celý článok

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

24. 6. 2025 | Anna Kubešková

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

Rodina je bezpečný prístav. Pocit bezpečia, ktorý nám rodina poskytuje, však môžu narušiť hádky, medzigeneračné rozpory alebo strach z neschopnosti postarať sa o chorých členov rodiny.... celý článok

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

23. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

Slovensko sa v máji 2025 opäť ocitlo na nelichotivom treťom mieste v rámci eurozóny, čo sa týka medziročného rastu cien. Harmonizovaná inflácia u nás dosiahla 4,3 %, čo je viac než... celý článok

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

20. 6. 2025 | Natália Stašíková

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

Inofest 2025 prinesie do Trnavy kľúčové diskusie o budúcnosti slovenského priemyslu, výzvach digitalizácie, umelej inteligencii a inováciách vo výrobe. Festival spojí odborníkov, firmy... celý článok