Najväčšie potravinové reťazce. Trh si rozdelilo pár hráčov. Kto za nimi stojí?

Redakcia | rubrika: Článok | 26. 7. 2022
Regály v obchodoch plné potravín od rôznych značiek umožňujú zákazníkovi vybrať si, ktorú spoločnosť podporí svojím nákupom. Zatiaľ s touto vetou možno súhlasíte. Avšak po dočítaní tohto článku sa váš názor možno zmení. Ukážeme vám, že aj keď ide o dva produkty úplne odlišného typu, napríklad žuvačky a psie granule, za ich výrobou môže stáť jedna medzinárodná korporátna spoločnosť. Tu sú najväčšie z nich pôsobiace na Slovensku.
Najväčšie potravinové reťazce. Trh si rozdelilo pár hráčov. Kto za nimi stojí?

Zdroj: Shutterstock

Mondelez

Spoločnosť Mondelez sa vyvinula z firmy založenej 10. decembra 1923. Koncom roku 2022 bude oslavovať 99 rokov na trhu. Jej vznik sa pripisuje dvom podnikateľom z Chicaga, ktorí sa snažili využiť zlú situáciu v oblasti výroby zmrzliny v Spojených štátoch.

Hlavné zameranie, teda výrobu a distribúciu potravín, si spoločnosť udržala dodnes. Rozdiel je v tom, že z malej firmy sa stal medzinárodný gigant, ktorý sa môže pochváliť ročnými tržbami v hodnote 28,7 miliárd dolárov (2021). Zo značiek patriacich spoločnosti Mondelez sa v slovenských obchodoch môžete stretnúť s:

  • Brumík,
  • 7 Days,
  • Halls,
  • Milka,
  • Oreo,
  • Toblerone,
  • Tuc.

Nestlé

V roku 1866 lekárnik Henri Nestlé experimentoval s kombinovaním mlieka, múky a cukru. Podarilo sa mu namiešať náhradu materského mlieka pre kojencov. S cieľom jej predaja si založil spoločnosť Nestlé. Produkt sa v priebehu pár rokov rozšíril do celej Európy. Tento úspech Henriho motivoval k postupnému rozširovaniu ponuky o iné typy potravín.

Dnes spoločnosť Nestlé vlastní desiatky značiek tovaru. Od detskej výživy cez sladkosti, cereálie, kávu, nápoje až po starostlivosť o domáce zvieratá. Predaje tovaru z celého sveta generujú ročný zisk v hodnote 87,1 miliárd dolárov (2021). Slováci sa najčastejšie stretnú s týmito značkami od Nestlé:

  • Nesquik,
  • Lion,
  • S.Pellegrino,
  • KitKat,
  • Nescafé,
  • Nespresso,
  • Maggi,
  • Nestea,
  • Felix,
  • Friskies.

PepsiCo

Už z názvu je jasné, ktorá značka najviac preslávila túto spoločnosť. Výrobca svetovo obľúbenej Pepsi však ponúka oveľa viac ako tento kolový nápoj. Spoločnosť PepsiCo síce bola oficiálne založená v roku 1965, ale značka Pepsi Cola sa na trhu objavila už v roku 1898.

S viac ako 290 000 zamestnancami dosiahla PepsiCo za rok 2021 tržby v hodnote 79,5 miliárd dolárov. Okrem samotnej Pepsi sa na našom trhu objavilo aj množstvo ďalších značiek spravovaných touto spoločnosťou:

  • Mirinda,
  • Toma,
  • 7up,
  • Lay’s,
  • Mountain Dew,
  • Gatorade,
  • Rockstar Energy Drink,
  • Lipton.

Unilever

Spoločnosť Unilever vznikla v roku 1929 spojením menších spoločností Margarine Unie (Holandsko) a Lever Brothers (Veľká Británia). Dnes s pobočkami vo viac ako 100 krajinách sveta vyrába a distribuuje tovar z oblasti potravín a drogérie. Jej ročné tržby z predaja prekračujú hranicu 53 miliárd dolárov (2021).

Aktuálne pod Unilever patrí 24 značiek. Spomedzi nich sa do slovenských regálov s potravinami dostali:

  • Hellmann’s,
  • Knorr,
  • Magnum,
  • Wall’s,
  • Ben & Jerry's.

V oddelení s tovarom zameraným na starostlivosť o telo a domácnosť vám pravdepodobne budú známe:

  • Axe,
  • Cif,
  • Domestos,
  • Lux,
  • Rexona,
  • Dove.

Mars Inc

Forbes v rebríčku najväčších súkromných spoločností v USA zaradil Mars Inc na štvrté miesto. To svedčí o veľmi silnom vplyve, ktorý má táto spoločnosť na svetové trhy s potravinami. Pre mnohých však bude prekvapením, že výrobca obľúbenej tyčinky Mars poskytuje aj veterinárne služby. Týka sa to však najmä Ameriky a Ázie.

Široká ponuka sladkostí a jedla pre zvieratá spoločnosti Mars Inc priniesla za rok 2021 predaje v hodnote 45 miliárd dolárov. Medzi ich značky dovážané do slovenských obchodov patria:

  • Mars,
  • Bounty,
  • M&M’s,
  • Milky Way,
  • Twix,
  • Hubba Bubba,
  • Orbit,
  • Airwaves,
  • Skittles,
  • Eukanuba,
  • Royal Canin,
  • Whiskas,
  • Pedigree,

Coca-Cola

Táto americká spoločnosť vlastní iba značky nápojov, no aj napriek tomu dosahuje miliardové ročné tržby. Za rok 2021 to bolo konkrétne 38,6 miliárd dolárov. Zaujímavosťou je, že Coca-Cola v roku 1982 kúpila filmové štúdio Columbia Pictures. Hoci ho už predala, ale istý čas na vás táto spoločnosť možno pôsobila nielen nápojmi, ale aj filmami, ako Ghostbusters alebo The Karate Kid.

Medzi značkami spoločnosti Coca-Cola je samozrejmosťou samotná Coca Cola a všetky nápoje od nej odvodené (Zero, Diet a ich rôzne príchute). Okrem toho však do obchodov dodáva aj:

  • Sprite,
  • Schweppes,
  • Fanta,
  • Fuze Tea,
  • Dr Pepper,
  • Costa Coffee.

Danone

Názov Danone si mnohí spájajú s jogurtami. Nie je to náhoda – tejto medzinárodnej korporátnej spoločnosti patrí prvé miesto na svete vo výrobe mliečnych výrobkov. Danone založil doktor Isaac Carasso v roku 1919 v Španielsku. Prvým produktom spoločnosti bol jogurt. Toho sa z veľkej časti drží dodnes aj po presune sídla do Paríža a expanzii do Ameriky.

Tržby Danone v roku 2021 dosiahli hodnotu 28,7 miliárd dolárov. Okrem toho, že predávajú produkty pod značkou Danone, vybudovali aj mnohé ďalšie. V slovenských obchodoch sú to:

  • Activia,
  • Actimel,
  • Alpro,
  • Danette,
  • Evian,
  • Nutricia (Nutridrink).

Prečítajte si aj, kto vlastní reťazce pôsobiace na Slovensku

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Slováci míňajú na dovolenky menej než vlani. Poradíme, ako ušetriť ešte viac

13. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci míňajú na dovolenky menej než vlani. Poradíme, ako ušetriť ešte viac

Slováci tento rok plánujú letnú dovolenku vo väčšom počte než za posledných desať rokov. Podľa prieskumu agentúry Focus pre spoločnosť PARTNERS sa na dovolenku chystá až 58 percent... celý článok

SOI odhalila najčastejšie chyby voči spotrebiteľom; v roku 2025 plánuje tieto kontroly

6. 6. 2025 | Barbora Magočová

SOI odhalila najčastejšie chyby voči spotrebiteľom; v roku 2025 plánuje tieto kontroly

Na čo by sa mali podnikatelia v roku 2025 poriadne pripraviť, ak sa chcú vyhnúť mastnej pokute alebo iným sankciám zo strany SOI? A v čom by naopak mali byť obozretní spotrebitelia,... celý článok

Super správa pre seniorov, lístky na vlak už nebudú potrebovať. Platí to v týchto prípadoch

4. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Super správa pre seniorov, lístky na vlak už nebudú potrebovať. Platí to v týchto prípadoch

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prichádza so zjednodušením pravidiel pre starších cestujúcich, čím im uľahčí cestovanie. Seniori už nebudú potrebovať bezplatný lístok na osobné... celý článok

Zahraničná dovolenka s dieťaťom: kedy treba súhlas druhého rodiča?

2. 6. 2025 | Barbora Magočová

Zahraničná dovolenka s dieťaťom: kedy treba súhlas druhého rodiča?

Vzťahy medzi bývalými partnermi bývajú zložité; neraz na to doplácajú aj spoločné deti. Ak sa obávate, že vám váš „ex“ zhatí plány na zahraničnú dovolenku s vaším potomkom, máme dobré... celý článok

10 tipov, ako neprísť o peniaze na dovolenke: pozor na „latte efekt“ aj bankomaty

30. 5. 2025 | Redakcia

10 tipov, ako neprísť o peniaze na dovolenke: pozor na „latte efekt“ aj bankomaty

Dovolenka by mala byť časom oddychu a relaxu, ale pre mnohých sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru plnú nečakaných výdavkov. Či už ide o nevýhodné výmenné kurzy, skryté poplatky alebo... celý článok