Prečo je dôležité, aby mala firma zriadenú elektronickú schránku? (otázky a odpovede)

Redakcia | rubrika: Článok | 15. 12. 2021
V zmysle zákona o e-Governmente majú podnikatelia štátom zriadenú elektronickú schránku dostupnú na portáli www.slovensko.sk. Prečo je dôležité mať do nej prístup a čo hrozí, ak ju niekto nemá? Odpoveď na túto a ďalšie otázky prináša advokátka z Accace Legal Simona Klučiarová.
Prečo je dôležité, aby mala firma zriadenú elektronickú schránku? (otázky a odpovede)

Zdroj: Shutterstock

Čo je to elektronická schránka?

Elektronická schránka slúži na komunikáciu medzi vami a orgánmi verejnej moci. Nielen vy cez ňu môžete zasielať podania príslušným orgánom, ale aj tieto orgány zasielajú svoje rozhodnutia, výzvy, pokyny a iné dokumenty do vašej schránky. Komunikácia cez elektronickú schránku teda nahradila doručovanie listinných zásielok poštou.

Využíva sa aj na komunikáciu s finančnou správou?

Doposiaľ boli daňové subjekty, prípadne ich zástupcovia povinní komunikovať s finančnou správou prostredníctvom jej vlastného portálu. Od 1. januára 2022 dochádza k čiastočnej zmene v tejto komunikácii, pretože po tomto dátume sa bude doručovanie zo strany finančnej správy realizovať už len prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy, rovnako ako v prípade iných orgánov verejnej moci. Dokumenty finančnej správy budú teda doručované do elektronických schránok daňových subjektov zriadených na portáli slovensko.sk. Aj tu však bude platiť, že v prípade, ak daňový subjekt udelí svojmu zástupcovi plnomocenstvo aj na preberanie zásielok od finančnej správy, budú dokumenty doručované do elektronickej schránky tohto zástupcu.

Ako to bude v prípade opačnej komunikácie?

Pri opačnej komunikácii, čiže zo strany daňového subjektu smerom k finančnej správe, osoba povinná komunikovať elektronicky v zmysle daňového poriadku bude musieť štruktúrované podania (pozn. podania, ktoré majú predpísanú formu) naďalej realizovať prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančná správa cez určené dátové rozhranie.

Ako sa do elektronickej schránky prihlásiť?

Možností, ako sa prihlásiť do elektronickej schránky je viac. V prípade podnikateľov napríklad, ak je štatutár právnickej osoby slovenským štátnym občanom, ktorý vlastní občiansky preukaz s čipom a aktivoval si bezpečnostný osobný kód, vie sa do schránky prihlásiť sám na vyššie uvedenej webovej stránke. Ak je štatutár právnickej osoby zahraničným štátnym občanom, v niektorých prípadoch sa vie do elektronickej schránky prihlásiť aj pomocou svojho (zahraničného) občianskeho preukazu s čipom – táto možnosť sa však týka len niektorých krajín Európskej únie. V prípade, že štatutár právnickej osoby nespĺňa ani jednu z uvedených možností, môže si na cudzineckej polícii SR vybaviť tzv. alternatívny autentifikátor, vďaka ktorému získa do schránky prístup. Poslednou možnosťou je splnomocnenie inej osoby (slovenského občana) na prístup do elektronickej schránky.

Čo sa môže stať, ak niekto nemá prístup a ani ho nezabezpečí cez inú osobu?

V takom prípade vám hrozí situácia, že do elektronickej schránky spoločnosti vám bude doručený úradný dokument, z ktorého vám budú plynúť povinnosti (napr. výzva na preukázanie skutočností v rámci výkonu kontroly) a vy sa o ňom nedozviete, v dôsledku čoho si tieto povinnosti nesplníte a príslušný úrad vám následne uloží pokutu, ktorú keď nezaplatíte v stanovenej lehote, bude ju od vás vymáhať cestou exekútora, čím vám v konečnom dôsledku môžu výrazne narásť vynaložené náklady.

Ako vyzerá prax a kedy tento problém vzniká?

Zo skúseností vieme, že tento problém vzniká najmä v spoločnostiach so zahraničným štatutárom a zahraničným spoločníkom, ktorí nedostatočne poznajú slovenskú právnu úpravu a o existencii elektronickej schránky často ani nevedia. Následné obrátenie sa na advokáta so žiadosťou o riešenie vzniknutej situácie je už často bezpredmetné, pretože klient sa svojím postupom obral o možnosti podať voči vydanému rozhodnutiu príslušné opravné prostriedky a neostáva mu nič iné ako sankciu zaplatiť.

Čo je ešte dôležité vedieť pri elektronickom doručovaní?

Aj pri dokumentoch doručovaných zo strany finančnej správy sa bude pri elektronickom doručovaní dokumentov režimom do vlastných rúk uplatňovať fikcia doručenia, tzn. elektronický dokument sa bude považovať za doručený, ak adresát potvrdí notifikáciu o doručení (deň, hodina, minúta a sekunda doručenia sa uvádza na elektronickej doručenke), ale aj vtedy, ak uplynie úložná lehota (15 dní) a notifikáciu o doručení v tejto lehote adresát nepotvrdí.

Aké je riešenie?

V prípade, že váš štatutár nemá prístup do elektronickej schránky spoločnosti alebo je natoľko zaneprázdnený, že nemá časový priestor ju kontrolovať, odporúčame vám splnomocniť na prístup do schránky inú osobu, vďaka ktorej sa vždy včas dozviete o všetkých doručených dokumentoch, čo vám umožní podniknúť prípadné potrebné právne kroky.

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

10 filmov a dokumentov na Netflixe, ktoré vám ukážu svet peňazí inými očami

23. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

10 filmov a dokumentov na Netflixe, ktoré vám ukážu svet peňazí inými očami

Vianočné sviatky sú ako stvorené na vysedávanie pred televízorom, tak prečo tento druh zábavy nevyužiť aj na ľahké vzdelávanie? Vybrali sme pre vás 10 filmov a dokumentov na Netflixe,... celý článok

Prebytok masla zrazil ceny pod jedno euro. Pozor na staré zásoby, vždy skontrolujte dátum

23. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Prebytok masla zrazil ceny pod jedno euro. Pozor na staré zásoby, vždy skontrolujte dátum

Maslo je v slovenských obchodoch najlacnejšie za ostatné roky. Niektoré značky kúpite už pod jedno euro. Za rekordne nízkymi cenami stojí prebytok na európskom trhu, no odborníci aj... celý článok

6 platobných trendov, ktoré v roku 2026 zmenia spôsob nakupovania

22. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

6 platobných trendov, ktoré v roku 2026 zmenia spôsob nakupovania

V roku 2026 čakajú svet digitálnych platieb zásadné zmeny – od nástupu umelej inteligencie pri nakupovaní, cez prepojenie kryptomien s tradičnými menami až po personalizované platby... celý článok

Otváracie hodiny cez sviatky: Kedy má otvorené Tesco, Lidl a ďalšie reťazce

22. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Otváracie hodiny cez sviatky: Kedy má otvorené Tesco, Lidl a ďalšie reťazce

Prehľad otváracích hodín obchodov počas Vianoc a na prelome rokov 2025 a 2026 vám pomôže naplánovať nákupy bez stresu Zistite, kedy budú otvorené Tesco, Billa, Lidl, Kaufland, COOP... celý článok

Známe bratislavské obchodné centrum sa totálne premení, chce byť viac než obchod

18. 12. 2025 | Redakcia

Známe bratislavské obchodné centrum sa totálne premení, chce byť viac než obchod

Nákupné centrum VIVO! Bratislava sa pripravuje na rozsiahlu rekonštrukciu, ktorá odštartuje v januári 2026. Modernizácia prinesie nové gastro prevádzky, fitness centrum, vylepšený dizajn... celý článok