V mnohých mestách na Slovensku a v Česku sú ľudia zvyknutí na to, že pri obchodných centrách zaparkujú aj zadarmo. Spravidla tam nie sú ani rampy a parkovacia plocha je voľná pre kohokoľvek. Tento trend sa však postupne mení.
Dôvodom sú práve majitelia vozidiel, ktorí bezplatné parkovacie plochy zneužívajú. Mnohokrát tam nechávajú firmené vozidla a na parkoviskách neraz dlhé roky stoja vraky. Voľné státie využívajú aj ľudia, ktorí bývajú na sídlisku susediacom s obchodným centrom.
Príkladom na spoplatnené parkovanie je Žilina
Príkladom meniaceho sa trendu je parkovacia politika v Žiline. Vedenie mesta začalo na niektorých sídliskách zavádzať novú parkovaciu politiku. Ľudia predtým za parkovanie pred panelákom nič neplatili. Ak chce niekto po novom parkovať pod bytovkou, musí za to pravidelne platiť. Prehodnotiť parkovanie sa však rozhodli aj niektoré obchodné centrá v tomto meste.
Od leta napríklad pribudli rampy a poplatky za parkovanie pri obchodnom centre Dubeň. V jeho okolí sú pritom aj bytovky a univerzita, takže tam neraz stáli aj autá študentov či majiteľov bytov. Parkovisko v minulosti využívali ľudia aj na parkovanie firemných vozidiel. Ide o pomerne veľkú parkovaciu plochu, na ktorej bolo státie v minulosti bezplatné.
Ak tam chce niekto po novom zaparkovať, musí si pred rampou vybrať parkovací lístok. Prvé dve hodiny parkovania počas pracovného týždňa sú bezplatné. Potom sa už za každú hodinu platí jedno euro, no za deň to je maximálne šesť eur. Cez víkend sa tam bezplatne stojí štyri hodiny. V prípade straty parkovacieho lístka je poplatok na úrovni 50 eur.
Zatvorí sa aj parkovisko pri Tescu
Spolu s postupnými úpravami parkovacej politiky mesta Žilina bolo len otázkou času, kedy sa začne regulovať aj rozľahlé parkovisko pred najväčšou predajňou Tesco v Žiline. Ako informoval portál myzilina.sme.sk, parkovanie pred hypermarketom bude čoskoro spoplatnené. Parkovisko s kapacitou 517 miest budú regulovať rampy po vzore iných predajní v meste
Správca už v súčasnosti rieši ponuky od dodávateľov služieb a technológií, preto presný termín zavedenia poplatkov zatiaľ nie je známy. Cieľ pripravovanej regulácie je však už teraz jasný - zabezpečiť, aby parkovacie miesta pri hypermarkete slúžili predovšetkým zákazníkom, ktorí si prišli nakúpiť.
Situácia je totiž dlhodobo problematická. Parkovisko využívajú nielen návštevníci Tesca, ale aj obyvatelia okolitých bytoviek, zamestnanci firiem či majitelia nepojazdných vozidiel, ktoré tam stoja mesiace aj roky. K podobnej regulácii parkovania v minulosti okrem obchodného centra Dubeň prešli aj Kaufland či Metro.
Parkoviská zatvorí aj český Lidl a Ikea
Podobné problémy s parkovaním riešia aj obchodné reťazce v Česku. Napríklad Lidl zavádza pri viacerých predajniach obmedzené bezplatné parkovanie. Opakovane sa totiž stávalo, že parkovacie miesta určené pre zákazníkov zaberali vodiči, ktorí nešli nakupovať. Išlo najmä o dlhodobo odstavené vozidlá obyvateľov okolitých sídlisk či ľudí využívajúcich parkoviská ako náhradné verejné státie. Upozornil na to portál e15.cz.
Aby sa tomu zabránilo, viaceré prevádzky zavádzajú časový limit bezplatného parkovania. Nákup je tak možné vybaviť bez poplatku, no len počas prvých 90 minút. Po uplynutí limitu sa začne účtovať poplatok 100 českých korún za každú začatú hodinu. Reťazec tým chce zabezpečiť vyššiu dostupnosť miest pre skutočných zákazníkov. Lidl používa pri regulácii parkovania plochu bez rampy aj s ňou.
Obmedzené bezplatné parkovanie sa netýka len Lidla. Reguláciu zavádza napríklad aj Ikea. Tam je parkovanie zadarmo len prvých päť hodín. Po prekročení limitu sa účtuje 50 korún za každú ďalšiu začatú hodinu. Vo väčšine predajní Ikea v českých mestách je však parkovanie bezplatné. Ide o praktický benefit, ktorý zvyčajne postačuje pre štandardnú dĺžku nákupu.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.