Rozruch ohľadom bankrotu HappyTravel.sk neutícha. Rozhorčení klienti sa sťažujú, že cestovná kancelária len pár hodín pred informovaním o úpadku ešte predávala zájazdy. Najnovšie si chcú na celý prípad posvietiť aj orgány činné v trestnom konaní. Poškodení majú svoje oznámenia adresovať na odbor kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre. Mali by sa báť aj klienti iných cestovných kancelárií?
Jednou z výhod zmluvy s cestovkou je jej ochrana pre prípad úpadku
Bankroty cestovných kancelárií nie sú obzvlášť časté; môžu však mať značný dopad na ich klientov. Práve z tohto dôvodu musí mať každá cestovná kancelária zabezpečenú ochranu pre prípad jej úpadku. Dovolenka s cestovkou teda (v porovnaní s inými formami cestovania) poskytuje nezanedbateľnú záruku, že pokiaľ váš zmluvný partner nebude schopný plniť svoje záväzky, mala by vám prípadné peňažné škody vykompenzovať poisťovňa.
Suma zabezpečujúca ochranu pre prípad úpadku musí byť dohodnutá vo výške aspoň 30 % ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov a spojených služieb cestovného ruchu. Ak by plánované tržby mali byť nižšie ako v predchádzajúcom roku, musí CK dohodnúť sumu zabezpečujúcu ochranu pre prípad úpadku najmenej vo výške 30 % tržieb z predaja zájazdov a sprostredkovania a predaja spojených služieb cestovného ruchu v predchádzajúcom roku.
Zabezpečenie ochrany pre prípad úpadku kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Pokiaľ zistí, že cestovná kancelária túto ochranu nemá, musí vydať predbežné opatrenie, ktorým jej predaj zájazdov a sprostredkovanie služieb cestovného ruchu zakáže.
Aktuálny zoznam cestovných kancelárií nájdete na webe SOI. Môžete si v ňom skontrolovať aj informácie o:
- zmluve s poisťovňou, ktorá zabezpečuje ochranu konkrétnej CK pre prípad úpadku, a to vrátane sumy, ktorou je zabezpečovaná;
- prípadnom zákaze CK uzatvárať zmluvy s klientami.
V rámci zabezpečenia ochrany pre prípad úpadku má poisťovňa viaceré záväzky. Z finančného hľadiska je však povinná plniť len do sumy zabezpečujúcej ochranu proti úpadku. Za nároky, ktoré ju presahujú, zodpovedá cestovná kancelária.
Z poslednej aktualizovanej verzie zoznamu cestovných kancelárií zverejneného na webe SOI vyplýva, že v prípade HappyTravel.sk, s.r.o. predstavuje suma zabezpečujúca ochranu pre prípad úpadku čiastku 2 880 000 Eur. Táto teda bude k dispozícii za účelom uspokojenia poškodených klientov.
S čím možno počítať po oznámení o úpadku CK?
Ak ste za služby cestovného ruchu, ktoré sú súčasťou zájazdu či spojených služieb cestovného ruchu zaplatili, máte v prípade úpadku cestovky právo na:
1. vrátenie zálohy či ceny zaplatenej za zájazd, ktorý sa neuskutočnil, príp. iných platieb prijatých CK za služby cestovného ruchu, ktoré neboli poskytnuté;
2. vrátenie rozdielu medzi zaplatenou cenou a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu/služby;
3. zabezpečenie repatriácie (pokiaľ mala byť súčasťou plnení zo strany CK)
V prvom rade by mal byť zabezpečený váš návrat na miesto odchodu alebo na iné miesto, ktoré ste si s CK dohodli, a to vrátane nevyhnutného ubytovania a stravovania. Podľa situácie vám môže byť poskytnuté aj plnenie vo forme úhrady služieb, na základe ktorých budete pokračovať v zájazde alebo v spojených službách cestovného ruchu.
Pokiaľ si návrat domov vrátane nevyhnutného ubytovania či stravovania zabezpečíte sami na vlastné náklady, poisťovňa vám ich na základe vašej žiadosti vykompenzuje len do sumy, akú by musela vynaložiť, ak by repatriáciu zabezpečila poisťovňa alebo cestovná kancelária či jej zmluvný partner, s ktorým poskytnutie tohto plnenia dohodla.
Okrem poisťovne zvážte aj tieto možnosti
Okolo HappyTravel sa vynorilo množstvo informácií, ktoré môžu byť pre niektorých jej klientov pomerne mätúce. Vec rieši poisťovňa a aktuálne aj polícia. Na koho sa teda obrátiť?
V prvom rade určite na poisťovňu. Na políciu sa pochopiteľne môžete obrátiť tiež, ale zatiaľ nie je vôbec isté, aké budú výsledky jej zisťovania. Ak by vás v plnej miere neuspokojila poisťovňa, môžete si skúsiť nárok na náhradu škody uplatniť v prípadnom trestnom konaní. Treba tak ale urobiť najneskôr do skončenia vyšetrovania.
Ďalšou možnosťou, ako získať kompenzáciu (pokiaľ ju poisťovňa poskytne len sčasti) je konkurz samotnej cestovnej kancelárie. Priebeh konkurzného konania môžete sledovať v Obchodnom vestníku; neuspokojenú časť nároku na náhradu škody si treba v konkurznom konaní uplatniť formou prihlášky.
Môžete sa obrátiť na poisťovňu, ak vaša cestovka neplní, ale úpadok neoznámila?
Klienti HappyTravel.sk sa zatiaľ podľa všetkého nemusia báť, že by s uspokojením ich nárokov poisťovňa nepomohla. Generali už zverejnila pokyny, podľa ktorých jej môžu škody nahlasovať. V tejto súvislosti zároveň upozornila, že tak treba urobiť v lehote 6 mesiacov a že s vyplácaním plnení môže začať ihneď po nahlásení všetkých poistných udalostí od dotknutých klientov.
Spolupráca medzi skrachovanou cestovnou kanceláriou a jej poisťovňou však nemusí vždy prebiehať hladko. Svedčia o tom napr. prípady klientov cestovnej kancelárie Fantravel. Poisťovňa ich odmietala s tvrdením, že v dobe poistenia k úpadku cestovnej kancelárie nedošlo, pretože nebolo začaté konkurzné konanie, v ktorom by bol tento potvrdený.
Súdy však upozornili, že úpadok je stav, ktorý sa odvíja od reálnej platobnej neschopnosti dlžníka, a nie od oficiálneho potvrdenia súdnym rozhodnutím. V praxi to znamená, že poškodeným klientom by nemalo byť vo vzťahu k poisťovni na ujmu, ak si skrachovaná cestovná kancelária svoje povinnosti súvisiace s vyhlásením bankrotu riadne neplní (rozhodnutie Krajského súdu Bratislava, sp.zn. 14Co/172/2019 či rozhodnutie Krajského súdu Trnava, sp.zn. 24CoCsp/55/2022).
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.