Po 21 rokoch končí KOMPOT, obľúbený obchod ľudí, ktorí milovali originalitu, humor a trošku drzosti. Teraz však prichádza správa, ktorá v mnohých vyvolá nostalgiu a smútok – kultový KOMPOT končí. Po 21 rokoch sa značka rozhodla povedať zbohom. Informuje o tom na sociálnej sieti.
KOMPOT končí
„Máme pre vás správu vo fľaši,“ začína sa rozlúčkový oznam „KOMPOT po 21 rokoch končí. Bola to jazda, bola to sranda, bola to zábava, bola to radosť a bol to boj,“ uvádza obchod. KOMPOT podľa vlastných slov nikdy nebol klasickou firmou, vznikol skôr pre zábavu ako pre zisk. Ten je však v podnikaní dôležitý na prežitie a firma Kompot ho v roku 2024 Nemala. Prepadla sa do straty viac ako 15 000 eur, pričom pri jej názve svieti aj dlh daniarom viac ako 6 600 eur.
KOMPOT sa nechce vhovárať na pandémiu, vojnu či konsolidáciu. Priznáva, že ide o prirodzený koniec niečoho, čo fungovalo vtedy, keď boli priaznivé podmienky. „KOMPOT je projekt, ktorý vie fungovať, keď je dobre. A keď nie je dobre, fungovať nevie.“
Obchod na Panenskej 30, ktorý sa stal miestom, kam si ľudia chodili po darčeky s nápadom, tričká s výpovednou hodnotou alebo len tak nasať atmosféru, zatvorí svoje dvere na konci tohto roka. Ešte však máte možnosť naposledy si niečo odniesť – či už suvenír, ktorý vám bude KOMPOT pripomínať, alebo originálny darček, ktorý povie viac ako tuctový produkt z nákupného centra.
Také naozaj vtipné tričká
KOMPOT vždy miešal dizajn, iróniu, slovenský kontext a komunitného ducha do jednej originálnej značky, ktorá mala svoj názor a nebála sa ho prejaviť. V časoch, keď bol slovenský dizajn ešte len na kolenách, KOMPOT ukazoval, že to ide aj inak – s ľahkosťou, humorom a osobitosťou. A práve preto jeho koniec nie je len o uzatvorení predajne. Je to symbolický záver jednej éry, ktorá formovala to, ako dnes vnímame nezávislú tvorbu a mestský lifestyle.
Obchod mal v portfóliu skutočne vtipné tričká s potlačou, ale aj doplnky či kryty na telefóny. Jedným z najznámejších produktov je luxusná handra Pelle, alebo ikonické tričo s veľmi vulgárnym nápisom "Ľuďom je*e". KOMPOT vznikol ako značka agentúry Komplot, ktorej ľudia komolili názov, a tak sa rozhodli (ako správni kreatívci) využiť to. Na festivale Hodokvas začali predávať tričká s vtipnými potlačami a tento "merch" sa stretol s takým úspechom, že ho preniesli do online sveta a neskôr aj kamennej predajne.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.