Požičal si 300 eur, zrazu mal vrátiť 15 000. Slovenský dôchodca doplatil na známu kľučku nebankoviek

Redakcia | rubrika: Článok | 24. 1. 2025
Dôchodca Anton si vzal pôžičku len 300 eur, ale splácať musí 15 000 eur. Ako sa to stalo? Vysoké úroky a neprijateľné zmluvné podmienky, ktoré Anton prehliadol, sú len časťou problému. Tento prípad je varovným príkladom, prečo je dôležité dôkladne čítať zmluvy, najmä keď ide o pôžičky od nebankových subjektov.
Požičal si 300 eur, zrazu mal vrátiť 15 000. Slovenský dôchodca doplatil na známu kľučku nebankoviek

Ilustračný obrázok

Keď si 65-ročný dôchodca Anton K. z Radobice požičal 300 eur od nebankovej spoločnosti, netušil, že táto suma sa časom vyšplhá až na neuveriteľných 15-tisíc eur. Za všetko môžu extrémne vysoké úroky a neprijateľné zmluvné podmienky, ktoré dôchodca neodhalil hneď. Situácia mu spôsobuje neustály stres, pričom jeho snahy o nápravu narážajú na množstvo prekážok. O prípade informuje Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS), pričom zdôrazňuje potrebu spravodlivého a etického prístupu pri vymáhaní dlhov. 

Napriek tomu, že banky, štát aj médiá neustále varujú Slovákov pred neférovými podmienkami nebankových pôžičiek, neustále sa objavujú nové prípady. Čo robiť, ak ste sa už dostali do problémov?

Chýbajúce náležitosti a agresívne vymáhanie dlhu

V zmluve, ktorú pán Anton podpísal, chýbali povinné údaje, ako je ročná percentuálna miera nákladov (RPMN). Podľa platnej legislatívy by takáto pôžička mala byť bezúročná a bez akýchkoľvek poplatkov. Navyše sa v dokumente nachádzala tzv. rozhodcovská doložka, ktorú odborníci označili za neprijateľnú zmluvnú podmienku.

Aj napriek týmto pochybeniam bol dlh od nebankovej spoločnosti predaný externej inkasnej spoločnosti, ktorá na dôchodcu vyvíja tlak. Vymáhanie prebieha neprimeranými metódami, hoci dlh nebol potvrdený platným súdnym rozhodnutím. „Cítim sa bezmocný a obávam sa, čo príde ďalej,“ priznáva pán Anton, ktorému situácia vážne zasahuje do bežného života.

Úroky nie sú to jediné, na čo sa musíte pozerať pri uzatváraní zmluvy o úvere. Ročná percentuálna miera nákladov (RPMN) vám presne povie, koľko peňazí navyše zaplatíte. Môžete si to spočítať na našej kalkulačke.

Kalkulačka: Ročná percentuálna miera nákladov (RPMN)

Výpočet RMPN

Ďalšie kalkulačky

Regulácia inkasných spoločností: Svetlo na konci tunela?

Príbehy, akým čelí pán Anton, sú dôvodom, prečo vznikla Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS). Združenie si kladie za cieľ zvýšiť odbornú a etickú úroveň vymáhania dlhov na Slovensku. Členovia ASINS sa zaväzujú dodržiavať profesionálny prístup, pričom rešpektujú Etický kódex a interné stanovy združenia.

Prezident ASINS, Martin Musil, vysvetľuje, aké pravidlá musia členovia dodržiavať: „Je neprípustné ponižovať dlžníkov, vyhrážať sa im alebo vyvíjať nátlak. Taktiež nesmú zverejňovať informácie o dlžníkoch ani kontaktovať ich mimo času určeného zákonom.“ Dodáva, že ak sa dlžníci cítia obeťou nezákonného konania zo strany inkasnej spoločnosti, môžu ASINS kontaktovať. Združenie následne preverí postup danej spoločnosti alebo poradí ďalší postup.

Viceprezident ASINS, Pavol Jakubov, podčiarkuje dôležitosť komunikácie: „Najhoršie, čo môže dlžník urobiť, je prestať komunikovať. Ak sa spoločnosť pridŕža etických zásad, cieľom nie je vymáhať, ale pomôcť ľuďom dostať sa zo zlej finančnej situácie.“

Efektívne riešenie dlhov: Komunikácia ako kľúč

Podľa prieskumu medzi zákazníkmi inkasných spoločností zapojených do ASINS až 88 % dlžníkov ocenilo, že zamestnanci aktívne počúvali ich situáciu. Ďalších 90 % potvrdilo, že dostali pomoc, ktorú potrebovali, a 86 % vyzdvihlo empatický prístup, ktorý pomohol vyriešiť ich problém.

Pozitívne skúsenosti potvrdzuje aj klient inkasnej spoločnosti, pán Ľubomír: „Keď chcete riešiť svoje dlhy, vždy sa dá dohodnúť. Netreba sa báť zavolať. Odporúčam komunikovať a hľadať spoločné riešenia.“ Tento prístup, ktorý stavia na vzájomnej dôvere, pomáha spoločnostiam budovať lepší imidž v očiach zákazníkov.

Prezident ASINS Martin Musil uzatvára: „Každý prípad je jedinečný a vyžaduje individuálny prístup. Našou prioritou je pomôcť zákazníkom vrátiť sa na správnu finančnú cestu.“

Čo robiť, ak čelíte podobnému problému?

Ak máte pocit, že postup inkasnej spoločnosti je neetický alebo nezákonný, obráťte sa na ASINS alebo právnika, ktorý vám pomôže ochrániť vaše práva. Dôležité je nečakať a aktívne riešiť problém. Príbeh pána Antona je varovaním, aké dôležité je venovať pozornosť zmluvným podmienkam a vyhnúť sa pochybnej pôžičke za každú cenu.

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Úrok nie je všetko. Ako spoznať, ktorá pôžička je tá najvýhodnejšia?

4. 9. 2023 | Jan Müller

Úrok nie je všetko. Ako spoznať, ktorá pôžička je tá najvýhodnejšia?

Chcete si zobrať pôžičku? Dnes sa pozrieme na to, ako spoznať, za ktorú pôžičku zaplatíme viac a za ktorú menej. Nie všetko je totiž na prvý pohľad vždy jasné. Každá pôžička má síce... celý článok

Ak veriteľ neskontroluje vašu bonitu, môžete mať úver zadarmo

8. 9. 2021 | Barbora Magočová | 1 komentár

Ak veriteľ neskontroluje vašu bonitu, môžete mať úver zadarmo

Úvery by nemali byť poskytované osobám, ktoré ich nebudú schopné splácať. Čo sú poskytovatelia úverov povinní zisťovať a ako môžete profitovať z toho, keď svoje povinnosti zanedbajú? celý článok

Príbuzný naletí každému podvodníkovi a rozdáva peniaze: čo robiť?

28. 4. 2021 | Barbora Magočová

Príbuzný naletí každému podvodníkovi a rozdáva peniaze: čo robiť?

Problémy s vyhodnocovaním výhodnosti rôznych transakcií prichádzajú s vyšším vekom, zhoršením duševného zdravia či zneužívaním návykových látok. Ako postupovať, ak už problém nastal... celý článok

Polovica ľudí požiadala o opätovný odklad splátok spotrebných úverov

25. 11. 2020 | Roland Regely

Polovica ľudí požiadala o opätovný odklad splátok spotrebných úverov

Ľudia s opakovaným odkladom splátok majú v súčasnej dobe ovplyvnenej koronavírusom častejšie problémy so splácaním v porovnaní s tými, ktorí využili len jeden odklad.

Stavebné sporenie - aké sú aktuálne podmienky a výhody?

10. 11. 2020 | Roland Regely

Stavebné sporenie - aké sú aktuálne podmienky a výhody?

V roku 2019 prešlo stavebné sporenie zásadnejšími zmenami. Štátna prémia sa nemenila a obmedzenia zostávajú rovnaké. Prinášame tipy, ako možno stavebné sporenie využiť.