Od 1. augusta platí nový zákon o povinnom zmluvnom poistení (PZP), ktorý priniesol množstvo zmien týkajúcich sa povinnosti poistenia motorových vozidiel. Napriek tomu, že zákon je v platnosti už niekoľko týždňov, mnohí vodiči a majitelia vozidiel stále nie sú úplne istí, ktoré vozidlá musia byť poistené a ktoré nie.
Otázka, či elektrobicykel potrebuje PZP často smeruje na samotné poisťovne. Zákon síce hovorí jasne, že povinnosť poistenia sa vzťahuje na motorové vozidlá s vlastným pohonom, ktoré majú maximálnu konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 km/h alebo prevádzkovú hmotnosť vyššiu ako 25 kg a maximálnu konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 14 km/h. Nie všetky elektrobicykle však túto podmienku spĺňajú.
Kde sa dá uzatvoriť PZP na kolobežku? PREHĽAD poisťovní >>>
Podľa čoho zistiť, či potrebujem PZP na elektrobicykel
Pillow ako prvá z poisťovní ponúka online PZP pre kolobežky a ďalšie elektrické vozítka podľa nového zákona. Klienti však majú chaos v tom, čo poistiť a čo nie. Martin Podávka, produktový expert spoločnosti Pillow hovorí, že klienti sa na PZP elektrických bicyklov a kolobežiek pýtajú veľmi často. „Dôležité je vymedzenie pojmov, ako sú hmotnosť a rýchlosť. V prípade vozidiel kategórie L, ako sú motocykle, sa prevádzková hmotnosť meria bez vodiča. Rovnaká metodika sa preto vzťahuje aj na kolobežky, e-bicykle, jednokolky atď.“ Pre mnohých ľudí, ktorí sú zvyknutí na to, že prevádzková hmotnosť automobilov je definovaná vrátane vodiča, je to prekvapením.
K podobným nedorozumeniam dochádza aj v prípade rýchlosti. Napríklad každý elektrobicykel môže ísť z kopca rýchlosťou viac ako 25 km/h, a pritom väčšina elektrobicyklov nepotrebuje PZP. „Dôležité je, že motor vo väčšine elektrobicyklov typu „pedelec“ sa pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h vypne a ďalej cyklistovi nepomáha. Takéto bicykle nepotrebujú PZP, ich maximálna konštrukčná rýchlosť je 25 km/h,“ vysvetľuje Martin Podávka. Len malá skupina elektrobicyklov (typ „speed-pedelec“) môže pomáhať motorom až do rýchlosti 45 km/h, a preto sa na ne vzťahujú iné pravidlá, napríklad povinnosť registrácie a EČV.
Kto má najvýhodnejšie PZP pre vaše vozidlo? Vypočítajte si to na novej kalkulačke >>>
Pri elektrobicykloch je zákon nejasný
Prvá skupina elektrobicyklov, ktorú môžeme zaradiť medzi najbežnejšie, sú tie s maximálnou rýchlosťou do 25 km/h a hmotnosťou do 25 kg. V prípade týchto bicyklov je otázka PZP jasná – nie je potrebné. Tieto bicykle sa zvyčajne využívajú na rekreačné účely alebo ako dopravný prostriedok v mestských oblastiach, kde ich nízka rýchlosť a hmotnosť robia bezpečnými a nenáročnými na reguláciu.
Druhou kategóriou sú tzv. speed-pedelec elektrobicykle. Tieto stroje sú rýchlejšie, dosahujú maximálnu rýchlosť až 45 km/h a spadajú pod kategóriu L1e podľa nariadenia EÚ. Tieto bicykle už pred novelou zákona vyžadovali PZP, čo je v zhode s tým, že ich výkonnosť a rýchlosť zaraďuje medzi vozidlá, ktoré sú porovnateľné so skútrami. Pri speed-pedelecoch je taktiež povinnosť ich registrovať a vybaviť evidenčným číslom (EČV), čo podčiarkuje ich zvláštny status na cestách. Aj keď na nich musí jazdec stále šliapať, prítomnosť motora, ktorý asistuje pri dosahovaní vyšších rýchlostí, kladie na nich iné nároky z hľadiska bezpečnosti a legislatívy.
Najväčšia nejasnosť však vzniká pri tretej kategórii elektrobicyklov. Tieto bicykle majú maximálnu rýchlosť do 25 km/h, ale ich hmotnosť presahuje 25 kg. V prípade týchto vozidiel nie je potrebná registrácia, čo ich technicky zaraďuje medzi bežné elektrobicykle. Avšak otázka potreby PZP zostáva nejasná. Niekto tvrdí, že podobne ako pri elektrických kolobežkách, by mala byť povinnosť PZP aj pri týchto ťažších elektrobicykloch. Iní zas argumentujú, že elektrobicykel nie je „vozidlo s vlastným mechanickým pohonom“, čo by ho oslobodzovalo od tejto povinnosti.
Ktoré typy vozidiel potrebujú PZP?
V zákone sa detailne riešia aj ďalšie typy vozidiel, ako sú elektrokolobežky, jednokolky, segwaye, hoverboardy, elektrické skateboardy a dokonca aj záhradné traktory či golfové vozíky. Pre každé z týchto vozidiel platia špecifické pravidlá, ktoré sa odvíjajú od ich rýchlosti a hmotnosti. Napríklad, elektrokolobežky s hmotnosťou nad 25 kg a maximálnou rýchlosťou medzi 15 a 25 km/h musia byť poistené. Rovnaké pravidlo platí pre jednokolky, segwaye a ďalšie samovyvažovacie vozidlá, ak spĺňajú zákonom stanovené parametre.
PZP potrebujú aj golfové vozíky, ktorých rýchlosť presahuje 25 km/h a to aj napriek tomu, že jazdia len v ohraničených areáloch. Naopak, majitelia hoverboardov a podobných dosiek s pohonom si môžu vydýchnuť, hmotnosť týchto zariadení málokedy prevýši 15 kg.
Pri niektorých typoch vozidiel, ako sú invalidné vozíky pre seniorov, platia špecifické výnimky. Tieto vozíky musia mať PZP iba vtedy, ak ich rýchlosť presahuje 15 km/h, pričom hmotnosť týchto zariadení vždy presahuje 25 kg. Ak však takýto vozík používa ŤZP osoba, poistenie nepotrebuje, keďže sa na takýto vozík uplatňuje výnimka.
Osobitnú kategóriu tvoria chopper kolobežky, ktoré sú z pohľadu zákona vozidlami kategórie L s rýchlosťou nad 25 km/h a vyžadujú si tak registráciu a PZP podobne ako motocykle.
Zhrnutím, povinnosť mať PZP sa vzťahuje na všetky vozidlá, ktoré prekračujú stanovené limity rýchlosti a hmotnosti podľa zákona. Majitelia by si mali dôkladne overiť, či ich vozidlo spĺňa tieto kritériá, aby sa vyhli pokutám a iným nepríjemnostiam spojeným s porušením zákona. Ak máte akékoľvek pochybnosti o tom, či vaše vozidlo potrebuje PZP, odporúčame konzultovať s odborníkom alebo poisťovňou, ktorá vám pomôže určiť správnu kategóriu a povinnosti týkajúce sa poistenia.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.