Pripravovaná novela má zaviesť jednoduchší spôsob udeľovania pokút za nezaplatené PZP. Zatiaľ čo dnes polícia udeľuje na mieste len nízke pokuty a pri ich nezaplatení sa prípady presúvajú na okresné úrady, nový návrh počíta s rozkazným konaním. Tento mechanizmus má nahradiť doterajšie zdĺhavé správne konanie a zrýchliť celý proces ukladania sankcií.
Podľa rezortu vnútra je súčasný systém málo efektívny, pretože okresné úrady sú zahltené konaniami a vymáhanie pokút je často neúspešné. Zjednodušenie procesu by malo zabezpečiť, že pokuty budú ukladané rýchlejšie, čím sa zvýši tlak na dodržiavanie povinnosti uzatvoriť poistenie. Súčasťou legislatívy majú byť aj ďalšie zmeny.
Asociácie žiadajú zapojenie do prípravy
V rámci pripomienkovania predbežnej informácie k príprave zákona sa k návrhu vyjadrilo viacero organizácií. Asociácia priemyselných zväzov a dopravy požiadala ministerstvo vnútra o osobné konzultácie a účasť na rokovaniach. Poukázala na potrebu vyriešiť, ako bude zabezpečené odovzdanie vyradených vozidiel na spracovanie v súlade so zákonom o odpadoch.
Národná asociácia STK, ktorá združuje prevádzkovateľov technických a emisných kontrol, žiada o zapojenie do prípravy finálneho návrhu zákona. Upozorňuje, že ak sa má kontrola PZP stať súčasťou technickej kontroly, je potrebná odborná diskusia, aby sa minimalizoval negatívny dopad na činnosť a reputáciu staníc technickej kontroly.
Slovenská asociácia sprostredkovateľov v poisťovníctve (SASP) rovnako žiada účasť na rokovaniach a predložila viacero otvorených otázok, ktoré sa týkajú jasnosti právnej úpravy, ochrany práv neplatiča, elektronizácie, ochrany osobných údajov či financovania nového úradu, ktorý by mal spravovať celý systém.
Otvorené otázky návrhu zákona
SASP upozorňuje, že návrh zákona musí presne určiť, kto a za akých podmienok bude ukladať pokuty, ako bude fungovať doručovanie a likvidácia pokút a kto bude zodpovedať za správnosť zoznamu vozidiel. Zároveň žiada zabezpečiť právo na právnu ochranu, možnosť odvolania, primeranosť pokút a jasné pravidlá pre spracovanie údajov o poistení.
Organizácia tiež otvára otázku, či bude možné využívať elektronické formy upozornení, napríklad e-maily, SMS alebo správy cez portál slovensko.sk. Zároveň chce vedieť, či štát zriadi nový úrad, ako bude financovaný a či sa jeho prevádzka bude hradiť aj z plánovaného zvýšenia osobitného odvodu z PZP z osem na desať percent.
Ďalším návrhom je, aby časť vybraných pokút smerovala do garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov, z ktorého sa hradia škody spôsobené nepoistenými vozidlami a ktorý zabezpečuje prevádzku databázy poistených vozidiel a registra poistných udalostí.
Čo chce ministerstvo zmeniť
Súčasťou legislatívnych zmien má byť zavedenie pravidelných upozornení držiteľov vozidiel o nezaplatenom poistení, určenie lehôt na jeho zaplatenie a presné stanovenie sadzieb pokút. Kontrola splnenia povinnosti mať uzatvorené PZP sa má po novom stať súčasťou aj technickej kontroly vozidiel. Ak vozidlo nebude poistené, nemalo by ňou prejsť. Ministerstvo chce týmto krokom zabezpečiť, že nepoistené autá nebudú môcť zostať legálne v premávke.
Ako posledný krok sankčného mechanizmu sa počíta s vyradením vozidla z evidencie, ak majiteľ dlhodobo nerešpektuje povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu. Novela má zároveň umožniť jednorazové vyradenie všetkých vozidiel, ktoré sú bez PZP dlhšie ako 24 mesiacov, formou takzvaného generálneho pardonu.
Ministerstvo tvrdí, že tieto opatrenia majú prispieť k zníženiu počtu nepoistených vozidiel na cestách a tým aj k ochrane ostatných účastníkov cestnej premávky.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.