Ministerstvo vnútra pod vedením Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD) predložilo návrh zákona, ktorým sa menia viaceré právne predpisy v súvislosti s nepoistenými vozidlami. Impulzom k legislatívnym zmenám bola kontrola Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, ktorá poukázala na dlhodobé nedostatky pri vymáhaní pokút od vodičov bez platného povinného zmluvného poistenia.
Zistenia kontrolórov boli alarmujúce. Ak by okresné úrady postupovali dôsledne, príjmy štátneho rozpočtu by za obdobie šiestich rokov mohli byť vyššie o viac ako 103 miliónov eur. Tento výpadok predstavuje značnú rozpočtovú stratu, ktorá podľa úradov vyplýva z neefektívneho fungovania súčasného systému a neaktuálnych údajov v evidencii vozidiel.
Na základe týchto zistení vznikla na ministerstve pracovná skupina, ktorá združila zástupcov rezortov vnútra, dopravy, financií, Národnej banky Slovenska, Slovenskej kancelárie poisťovateľov a vybraných okresných úradov. Ich spoločným cieľom bolo pripraviť systém, ktorý dokáže efektívnejšie sankcionovať nepoistené vozidlá a znížiť ich počet v cestnej premávke.
Kontrola PZP pri technickej a emisnej kontrole
Jednou z najzásadnejších noviniek bude prepojenie systému PZP s technickou a emisnou kontrolou. Technické služby budú oprávnené overovať, či má vozidlo uzavreté povinné poistenie auta. Ak sa zistí, že vozidlo nemá platné poistenie, bude automaticky považované za nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke. To znamená, že bez platného poistenia nebude možné absolvovať technickú ani emisnú kontrolu.
V praxi by tak vodiči, ktorí sa doteraz vyhýbali poistnej povinnosti, stratili možnosť legálne prevádzkovať svoje vozidlo. Týmto spôsobom chce štát priamo prepojiť administratívne procesy s kontrolnými mechanizmami a včas odhaliť nepoistené vozidlá.
Novela pamätá aj na majiteľov vozidiel, ktoré sú dočasne vyradené z evidencie. Po uplynutí lehoty vyradenia bude musieť vlastník do 30 dní požiadať políciu o opätovné zaradenie, predĺženie vyradenia alebo vyradenie natrvalo. Ak tak neurobí, polícia automaticky vozidlo zaradí späť do evidencie a informuje vlastníka, že si okorem iného musí uzatvoriť PZP.
Tento krok má zabrániť tomu, aby sa v systéme dlhodobo nachádzali „mŕtve duše“ – vozidlá, ktoré existujú len formálne, no nie sú riadne evidované. Zároveň sa zavádza označenie „nepoistené vozidlo“ v databáze evidencie. Ak vozidlo nemá platné poistenie, bude takto označené a jeho držiteľ dostane elektronické upozornenie, že si PZP musí uzatvoriť.
Nové pokuty a možnosť dvojnásobného postihu
Zmeny sa dotknú aj výšky pokút. Ak majiteľ vozidla nemá poistenie dlhšie ako 30 dní, okresný úrad mu uloží pokutu v závislosti od hmotnosti vozidla — od 120 do 900 eur. Pokuty sa môžu ukladať opakovane, pričom pri opakovanom porušení sa ich výška zdvojnásobí. Pokuty majú byť splatné do 15 dní od rozhodnutia.
Zákon zároveň zavádza rozkazné konanie, ktoré umožní rýchlejšie a jednoduchšie vydávanie rozhodnutí. Ak majiteľ zaplatí pokutu do 15 dní, môže ušetriť – v niektorých prípadoch mu bude stačiť uhradiť dve tretiny alebo dokonca len tretinu z celkovej sumy, ak medzitým poistku dodatočne uzavrie.
Ministerstvo vnútra má tiež po novom viesť centrálnu evidenciu správnych deliktov. Do nej sa budú zaznamenávať údaje o osobách, ktoré sa dopustili porušenia povinnosti, podrobnosti o ich vozidlách, pokutách či rozhodnutiach úradov. Systém má zefektívniť prepojenie medzi úradmi a uľahčiť identifikáciu opakovaných priestupkov. Úrady tiež budú môcť trvalo vyradiť vozidlo, ktoré je bez PZP dlhšie ako 24 mesiacov.
Majiteľ takéhoto vozidla bude povinný odovzdať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom. Po trvalom vyradení vozidlo stratí schválenie na prevádzku a nebude sa môcť znovu používať bez nového schválenia. Keď ho napriek tomu chytia na ceste, bude čeliť ďalším sankciám.
Vyše 600-tisíc nepoistených vozidiel
Podľa údajov Slovenskej kancelárie poisťovateľov sa na slovenských cestách nachádza viac zhruba 600-tisíc vozidiel bez platného povinného zmluvného poistenia. Z toho sa približne polovica, teda okolo 300-tisíc, reálne používa v cestnej premávke. Takýto stav spôsobuje nielen rozpočtové straty, ale aj problémy v prípade dopravných nehôd, pri ktorých škodu spôsobí nepoistený vodič.
Zákon preto počíta s viacerými opatreniami, ktoré majú situáciu zmeniť. Novinky by mali platiť od marca 2026, pričom prvé oznamy o nepoistených vozidlách budú zasielané do konca apríla 2026. Ak do 1. mája budúceho roka nebude pre konkrétne vozidlo v databáze uvedené platné poistenie, ministerstvo ho vyradí z evidencie.
Rovnako sa zrušia vozidlá, ktoré sú dlhodobo dočasne vyradené a ich majitelia nepožiadali o zmenu evidencie. Vyradenie bude prebiehať automaticky, bez vydania potvrdenia, čo má zjednodušiť administratívu. Ministerstvo tvrdí, že nový systém prinesie poriadok do evidencie vozidiel a prispeje k spravodlivejšiemu a funkčnejšiemu vymáhaniu povinností, ktoré dnes mnohí vodiči ignorujú.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.