8 mýtov, ktoré si možno o startupoch myslíte

Hana Bartušková | rubrika: Článok | 24. 2. 2017
V dnešnej dobe sa startup spája väčšinou s podnikaním v technologicky náročnom odvetví, ako je napríklad IT. Zo svojej podstaty je startup označenie pre akékoľkvek začínajúce podnikanie, ktoré má výrazný potenciál rastu. A startup je hlavne in. Čo všetko si o startupoch myslíme a čo nám hovoria štatistiky?
8 mýtov, ktoré si možno o startupoch myslíte

Zdroj: Shutterstock

Existuje mnoho definícií, ktoré označujú ako startup akékoľvek podnikanie, iné hovoria, že startup je iba začiatočníckou fázou podnikania, že startup je napríklad len podnikateľský zámer, iné považujú za startup iba podnikanie, ktoré vychádza z vedy a výskumu a je vysoko technologicky náročné.

Tak či tak, startupové podnikanie je dôležitou súčasťou súčasnej ekonomiky.  V európskych krajinách napríklad každé startupové podnikanie vytvára priemerne 12 nových pracovných miest. O startupoch sa toho tiež hodne nahovorí. Čo z toho je len mýtus?

K úspešnému podnikaniu nie je potrebný titul

Facebook, Microsoft alebo Steve Jobs a jeho Apple. Všetky tieto úspešné príklady nám ukazujú, že pre úspešné podnikanie a pre vznik celosvetovo známeho produktu proste vysokoškolské vzdelanie nie je potrebné.  Však oni to tiež dokázali a vysokú školu opustili po pár semestroch, tak na čo diplom?! Štatistiky však ukazujú niečo iné. Podľa prieskumu v USA má približne 95 % podnikateľov aspoň bakalársky titul. Vypadá to, že vzdelanie nie je úplne zbytočné.

Chcete podnikať? Najskôr sa to naučte

Ďalším mýtom môže byť aj to, že podnikanie sa dá naučiť. 

Takže najlepšie je študovať nejaký odbor spojený s podnikaním. Ukazuje sa však, že dôležité je vzdelanie v akejkoľvek oblasti, podnikať vás totiž aj tak nikto v škole nenaučí. Chcete sa to naučiť? Proste začnite. Je to rovnaké ako s jazdou na bicykli alebo s plávaním. 

Môžete prečítať množstvo kníh, otec vám to môže vysvetľovať stále dookola, ale ak na ten bicykel nesadnete a dokiaľ si neoblečiete plavky a nevyskúšate vodu, tak sa plávať ani jazdiť skrátka nenaučíte. Pretože šedá je teória, zelená prax života.

Startupy sú len pre mladých

Štatistiky celkom výrazne popierajú  predstavu, že začať podnikať a prísť s nejakou prevratnou myšlienkou je záležitosťou pre mladých a nádejných.

Vlastne naopak! Startupy rozhodne nie sú vyhradené len pre mladých. Priemerný vek podnikateľov v Európe vo chvíli, kedy zakladajú svoje prvé podnikanie, je asi 30 rokov. To potvrdzujú štatistiky z USA, kde asi 65 % podnikateľských subjektov zakladajú ľudia starší 30 rokov.

Startupy krachujú, pretože nedokážu predať

Alebo jeden z najväčších mýtov. Najdôležitejšie je produkt predať. Štatistiky však ukazujú, že štyri z piatich startupov, ktoré skončili, skončili kvôli tomu, že mali nedostatky v cash flow, nie v predaji. Jednoducho si  nepostrážili komu a kedy majú zaplatiť a kde na to vezmú peniaze.  Dodávateľské pohľadávky, dane a poplatky. Nedostatky vo finančnom riadení a chýbajúci finančný plán podniku tak patrí k hlavným dôvodom, prečo startupy končia.

Najdôležitejšie je byť na „nete“

Vlastný web, aktívna činnosť na sociálnych sieťach, väčšina startupov plánuje, že tento rok bude aj v mobilnej aplikácii.

Skúsenosti a štatistiky však ukazujú, že online marketing nie je všetko. Mnoho malých podnikov skončí nielen kvôli nedostatočnému finančnému riadeniu cash flow, ale tiež kvôli tomu, že podcení bežné činnosti, ako je prevádzkové riadenie, offline marketingové činnosti, PR alebo jednanie s úradmi.

Ako rozhodujúce sa javí nielen zaistenie financovania začiatkov startupu, ale predovšetkým dobré riadenie prevádzkových záležitostí. Častou chybou v podnikaní býva tiež nerealistické stanovenie ceny produktov, či už príliš vysoko alebo nízko.

Kto neuspeje, tak na to nemá

Pretože, keď neuspejem, tak to predsa niečo znamená. Znamená to, že na to nemám. Pretože neúspech je predsa niečo čo sa neodpúšťa. Tak to ale vôbec nie!

Vlastne viac menej platí, že väčšina startupov skončí neúspechom už v prvom roku podnikania. Neúspech však nie je neúspechom, ale skôr cennou skúsenosťou. Ukazuje sa podľa štatistík, že s každým ďalším podnikaním tiež rastie šanca na úspech.

A napríklad v Európe patrí viac než polovica startupov práve k druhým a ďalším pokusom. Prvý neúspech skutočne nič neznamená. Takmer dve tretiny európskych podnikateľov tiež uvádza, že pokiaľ ich súčasné podnikanie neuspeje, tak rozhodne začnú znova.

Len sa rozbehnúť a potom sa už poveziem

To si myslí každý začínajúci podnikateľ. Však stačí vydržať na začiatku, bude to chvíľku trvať, trošku tvrdej práce a potom si už bude užívať zisk. Nič však nie je menej pravdepodobné. Asi štvrtina nového podnikania skončí už v prvom roku a ďalšia štvrtina do piatich rokov.

Dobrou správou však je, že ak vydržíte päť rokov, tak každý ďalší rok trvania podnikania už zvyšuje vašu šancu na ešte väčší úspech. Čím staršie podnikanie, tým životaschopnejšie.

V samotnom podnikaní nie sú rozdiely medzi mužmi a ženami

Vypadá to, že rovnoprávnosť do podnikania ešte nedorazila. Startupy sú mužskou doménou, ženy tvoria len asi jednu sedminu z európskych starupov. Je však možné nájsť veľké rozdiely medzi jednotlivými európskymi krajinami.

Najväčší podiel ženských startupov je možné nájsť vo Veľkej Británii (cez 30 %) a v Grécku (28 %), najmenší vo Švajčiarsku (11 %) alebo v Rakúsku (menej než 10 %). Navyše ženy a muži získavajú odvahu k samostatnému podnikaniu rozdielne, muži sú v priemere o 3 roky mladší v okamizu založenia svojho prvého startupu. 

Podľa štatistík z USA, pokiaľ podnikajú muži, sú schopní generovať zhruba o 60 % viac príjmov než ženy.

Hana Bartušková

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Príklady: Oplatí sa v roku 2026 ísť na s.r.o., alebo rovno zrušiť živnosť?

16. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Príklady: Oplatí sa v roku 2026 ísť na s.r.o., alebo rovno zrušiť živnosť?

Slovensko od januára 2026 čaká jedna z najväčších zmien v oblasti odvodového zaťaženia pre SZČO za posledné roky. Vládny konsolidačný balíček prináša zvýšenie minimálneho vymeriavacieho... celý článok

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

11. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

Od januára 2026 čaká živnostníkov výrazné zvýšenie minimálnych odvodov do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Mesačne si SZČO priplatia o 80,76 eura viac, čo v ročnom súčte znamená navýšenie... celý článok

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

Od roku 2026 čaká živnostníkov na Slovensku výrazné zvýšenie minimálnych sociálnych odvodov a skrátenie odvodových prázdnin pre nových podnikateľov. Tieto zmeny zasiahnu nielen novozaložené... celý článok

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

Obchodníci, ktorí stále neumožňujú platbu kartou alebo mobilom, riskujú stratu až tretiny zákazníkov. Nový prieskum Visa ukazuje, že Slováci čoraz viac preferujú digitálne platby. Obľúbené... celý článok

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

3. 9. 2025 | Miroslav Homola

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

Niektorí živnostníci využívajú možnosť odkladu daňového priznania, čím si môžu ušetriť stovky eur na sociálnych odvodoch. Pre tých, ktorí začali podnikať v priebehu minulého roka to... celý článok