Objednané vianočné darčeky môžu uviaznúť na colnici. Stačí pritom nesprávne vyplnený dokument, ktorý sa dostane do rúk prísneho colníka. Upozornila na to logistická spoločnosť Kuehne+Nagel.
Darčeky môžu uviaznuť na colnici
Európski maloobchodníci a e-shoperi sú podľa spoločnosti obvykle prijímatelia zásielok a mali poskytnúť odosielateľom jasne formulované inštrukcie, ako majú byť vystavené a vyplnené prepravné doklady. Má to totiž vplyv na rýchlosť doručenia a v konečnom dôsledku aj na cenu prepravy. Všetok tovar, vrátane náhradných dielov, musí mať presne vyčíslenú hodnotu, hoci aj symbolické euro alebo jeden dolár.
Tovar, ktorý sa preclieva, musí mať v dokladoch reálnu hodnotu. Colníci poznajú približné cenové rozpätie, ak ceny nie sú v súlade, môžu vzniknúť otázky a zdržanie. „Vágne označenie ako elektronika, náhradné diely alebo hračky colníci nemusia akceptovať. Môže potom trvať dni až týždne, kým sa podarí spojiť s odosielateľom a chýbajúce údaje doplniť,“ varuje Jana Mošovská, manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku.
Na Slovensku prichádza k zlučovaniu a optimalizácii colníc, čo ale znamená, že sa stávajú personálne poddimenzované a lehoty colných konaní sa predlžujú. „Vždy sa nájdu prísni colníci, predovšetkým v Nemecku, ktorí pri najmenších pochybeniach v prepravných dokumentoch dokážu náklad zadržať na dlhú dobu,“ uvádza Mošovská. Stačí pritom jeden nesprávny údaj v dokumentácii a vianočné darčeky môžu uviaznuť na colnici.
Prídu objednávky ešte pred sviatkami?
Spoločnosť tiež upozorňuje, že maloobchod sa musí pripraviť na nápor pred Vianocami. Logistické a distribučné centrá sa zapĺňajú a pribúdajú inzeráty na pozície kuriérov, doručovateľov a brigádnikov v skladoch. Obchodníci obvykle napĺňajú sklady už od augusta, aby boli v novembri pripravení na takzvaný Black Friday.
Tlak na prepravné kapacity tovaru z Ázie každý rok podľa Kuehne+Nagel stúpa predovšetkým pred tzv. Golden Week. Ten je spojený s Národným dňom Číny a ľudské kapacity pri nakládke v prístavoch sú preto obmedzené. Číňania v tomto období cestujú za rodinami do vnútrozemia. Aj preto sa e-shopy snažia prepraviť tovar do Európy ešte pred týmito sviatkami.
„Tento rok ale žiadna strmá krivka dopytu po prepravných kapacitách pred Golden Week nevznikla. Prečo? Prepravných kapacít je totiž dostatok a celkovo sa globálne prepravuje menej nákladu. Svoj podiel na tom majú rôzne nepredvídateľné faktory, geopolitické napätie, drakonické zmeny ciel zo strany Spojených štátov či pretrvávajúce nebezpečenstvo v okolí Suezského prieplavu,“ dodáva Kuehne+Nagel.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.