Každý e-shop musí počítať s tým, že bežní zákazníci môžu tovar zakúpený cez internet v zákonom stanovenej lehote vrátiť. Obchodníci sa ale s touto posilnenou ochranou spotrebiteľa dokázali celkom dobre vyrovnať. Niektorí kupujúci si však možnosť odstúpenia od kúpnej zmluvy uzatvorenej on-line vysvetlili po svojom. Jej kombinácia s platbami na dobierku v praxi vygenerovala e-shopom nový problém - tzv. nepreberačov.
Neprevzatie tovaru nespôsobuje odstúpenie od zmluvy
Internetové obchody umožňujúce úhradu ceny tovaru formou dobierky sa spravidla skôr či neskôr stretnú so špecifickou skupinou zákazníkov. Títo si tovar objednajú, ale napokon sa rozhodnú, že ho skrátka neprevezmú. Domnievajú sa, že ignorovaním zásielky od e-shopu sa zmluva s obchodom automaticky ruší; v skutočnosti to tak však nie je. Dokiaľ zmluva trvá, obchodník má stále povinnosť tovar dodať a kupujúci má naopak povinnosť ho prevziať a zaplatiť zaň dohodnutú cenu.
Ak chce spotrebiteľ od kúpnej zmluvy odstúpiť, musí svoju vôľu prejaviť jednoznačne a voči e-shopu; nestačí teda „hrať mŕtveho chrobáka“ či oznámiť kuriérovi, že si balík nepreberie.
Odstúpenie od zmluvy uzatvorenej cez internet bez uvedenia dôvodu pritom nie je zložité. Pre jeho platnosť podľa zákona postačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa, ktoré vyjadruje jeho vôľu od zmluvy odstúpiť. Ako už bolo uvedené vyššie, vyhlásenie musí byť adresované obchodníkovi.
Mnoho e-shopov dokonca zrušenie zmluvy zjednodušuje ponukou políčok, ktorých zakliknutím sa považuje vôľa spotrebiteľa odstúpiť za riadne prejavenú. Na odstúpenie ale možno použiť aj vzorový formulár, ktorý obchodníci musia poskytnúť spolu s poučením o tom, ako odstúpenie realizovať.
Už len pre úplnosť dodajme, že vo väčšine prípadov možno od zmluvy s e-shopom o dodaní tovaru odstúpiť v lehote do 14 dní od jeho prevzatia; odstúpenie ale môže spotrebiteľ realizovať aj pred prevzatím tovaru (a to aj v dobe, keď obchodník oznámi, že tovar je už na ceste).
E-shopy nie sú voči nepreberačom úplne bezbranné
Niektoré e-shopy uvažujú, či kvôli nepreberačom možnosť platby na dobierku vôbec ponúkať. Rizikom je však odliv určitej skupiny zákazníkov. Iné si vytvárajú interné blacklisty nepreberačov, od ktorých žiadajú platbu vopred. Obe spomínané možnosti predstavujú skôr systémové riešenia; aké má ale e-shop práva voči konkrétnemu zákazníkovi, ktorý tovar neprevezme, hoci od zmluvy neodstúpil?
Neprevzatím tovaru v dojednanom termíne sa kupujúci dostáva do omeškania. Občiansky zákonník v prípade omeškania s prevzatím tovaru predávajúcemu umožňuje, aby uložil predmet kúpy na náklady kupujúceho vo verejnom skladišti alebo u iného uschovávateľa, teoreticky teda voči nepreberačovi môže vymáhať skladné.
Ak kupujúci porušením povinnosti predávajúcemu spôsobí škodu, môže sa tento domáhať jej náhrady. Nárok na kompenzáciu ujmy spočívajúcej v zbytočne vynaložených nákladoch súvisiacich s doručovaním zásielky využil aj jeden slovenský e-shop, ktorý sa pokúsil situáciu s nepreberačmi riešiť súdne.
E-shopu na súde pomohlo znenie obchodných podmienok
Internetový obchod, ktorý sa rozhodol nepreberačov žalovať, podniká v predaji náhradných dielov pre osobné a úžitkové automobily. Žalobami si uplatňoval na istine len čiastku vo výške 7 eur; v súlade s právnymi predpismi ale dlh navýšil aj o zákonné úroky z omeškania a ďalej o náhradu trov súdneho konania (zaplateného súdneho poplatku a trov právneho zastúpenia).
Žalovaná istina v sume 7 eur predstavovala náklady na poštovné. E-shop žiadal ich náhradu na základe osobitného ustanovenia obchodných podmienok, s ktorými spotrebitelia pri vytvorení objednávky vyslovili súhlas. V zmysle príslušného ustanovenia týchto obchodných podmienok sa spotrebitelia zaviazali, že ak po potvrdení objednávky neprevezmú tovar v stanovenej odbernej lehote bez predchádzajúceho odstúpenia od zmluvy, má e-shop právo účtovať im poplatok za obstaranie tovaru, v ktorom sú zahrnuté aj poštovné náklady na expedovanie a spätné doručenie zásielky na adresu e-shopu. Pred podaním žaloby e-shop na úhradu nákladov nepreberačov upozornil aj písomnou upomienkou.
S takto podanou žalobou bol internetový predajca pomerne úspešný a to naprieč slovenskými súdmi. Nárok mu priznali (okrem iných) napríklad Okresný súd Dunajská Streda (sp.zn. 17C/57/2021), Mestský súd Košice (sp.zn. K2-18C/41/2021), Okresný súd Bratislava II (sp.zn. 50C/86/2021) či Okresný súd Brezno (sp.zn. 6Csp/137/2021).
Dodajme, že samotná ujma za neprevzatie zásielky v jednom prípade sa nejaví ako zvlášť vysoká, spotrebitelia sa preto často spoliehajú, že ju e-shopy nebudú riešiť. Mnohí obchodníci ale upozorňujú, že nepreberačov je stále pomerne dosť a súčet celkových finančných strát preto rozhodne nie je zanedbateľný. E-shopy sa preto nepreberačov snažia aktívne eliminovať. Riadne odstúpenie od zmluvy teda nie je zbytočnou formalitou, ale prostriedkom, ktorý vás pred finančnými nárokmi obchodníkov efektívne ochráni.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.