Zákazníci neprevzali tovar z e-shopu. Podľa súdov musia platiť, hoci mohli odstúpiť

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 23. 7. 2025
Vrátenie tovaru kúpeného cez internet bez udania dôvodu má svoje špecifiká – spotrebiteľ musí dať predovšetkým riadne najavo, že chce od zmluvy odstúpiť. Ak tak neurobí a skrátka len tovar neprevezme, zmluva stále platí. Jeden slovenský e-shop sa však rozhodol s „nepreberačmi“ zatočiť radikálnejšie. Ako to dopadlo?
Zákazníci neprevzali tovar z e-shopu. Podľa súdov musia platiť, hoci mohli odstúpiť

Zdroj: Shutterstock

Každý e-shop musí počítať s tým, že bežní zákazníci môžu tovar zakúpený cez internet v zákonom stanovenej lehote vrátiť. Obchodníci sa ale s touto posilnenou ochranou spotrebiteľa dokázali celkom dobre vyrovnať. Niektorí kupujúci si však možnosť odstúpenia od kúpnej zmluvy uzatvorenej on-line vysvetlili po svojom. Jej kombinácia s platbami na dobierku v praxi vygenerovala e-shopom nový problém - tzv. nepreberačov.

Neprevzatie tovaru nespôsobuje odstúpenie od zmluvy

Internetové obchody umožňujúce úhradu ceny tovaru formou dobierky sa spravidla skôr či neskôr stretnú so špecifickou skupinou zákazníkov. Títo si tovar objednajú, ale napokon sa rozhodnú, že ho skrátka neprevezmú. Domnievajú sa, že ignorovaním zásielky od e-shopu sa zmluva s obchodom automaticky ruší; v skutočnosti to tak však nie je. Dokiaľ zmluva trvá, obchodník má stále povinnosť tovar dodať a kupujúci má naopak povinnosť ho prevziať a zaplatiť zaň dohodnutú cenu.

Ak chce spotrebiteľ od kúpnej zmluvy odstúpiť, musí svoju vôľu prejaviť jednoznačne a voči e-shopu; nestačí teda „hrať mŕtveho chrobáka“ či oznámiť kuriérovi, že si balík nepreberie.

Odstúpenie od zmluvy uzatvorenej cez internet bez uvedenia dôvodu pritom nie je zložité. Pre jeho platnosť podľa zákona postačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa, ktoré vyjadruje jeho vôľu od zmluvy odstúpiť. Ako už bolo uvedené vyššie, vyhlásenie musí byť adresované obchodníkovi. 

Mnoho e-shopov dokonca zrušenie zmluvy zjednodušuje ponukou políčok, ktorých zakliknutím sa považuje vôľa spotrebiteľa odstúpiť za riadne prejavenú. Na odstúpenie ale možno použiť aj vzorový formulár, ktorý obchodníci musia poskytnúť spolu s poučením o tom, ako odstúpenie realizovať. 

Už len pre úplnosť dodajme, že vo väčšine prípadov možno od zmluvy s e-shopom o dodaní tovaru odstúpiť v lehote do 14 dní od jeho prevzatia; odstúpenie ale môže spotrebiteľ realizovať aj pred prevzatím tovaru (a to aj v dobe, keď obchodník oznámi, že tovar je už na ceste).

E-shopy nie sú voči nepreberačom úplne bezbranné 

Niektoré e-shopy uvažujú, či kvôli nepreberačom možnosť platby na dobierku vôbec ponúkať. Rizikom je však odliv určitej skupiny zákazníkov. Iné si vytvárajú interné blacklisty nepreberačov, od ktorých žiadajú platbu vopred. Obe spomínané možnosti predstavujú skôr systémové riešenia; aké má ale e-shop práva voči konkrétnemu zákazníkovi, ktorý tovar neprevezme, hoci od zmluvy neodstúpil? 

Neprevzatím tovaru v dojednanom termíne sa kupujúci dostáva do omeškania. Občiansky zákonník v prípade omeškania s prevzatím tovaru predávajúcemu umožňuje, aby uložil predmet kúpy na náklady kupujúceho vo verejnom skladišti alebo u iného uschovávateľa, teoreticky teda voči nepreberačovi môže vymáhať skladné.

Ak kupujúci porušením povinnosti predávajúcemu spôsobí škodu, môže sa tento domáhať jej náhrady. Nárok na kompenzáciu ujmy spočívajúcej v zbytočne vynaložených nákladoch súvisiacich s doručovaním zásielky využil aj jeden slovenský e-shop, ktorý sa pokúsil situáciu s nepreberačmi riešiť súdne. 

E-shopu na súde pomohlo znenie obchodných podmienok 

Internetový obchod, ktorý sa rozhodol nepreberačov žalovať, podniká v predaji náhradných dielov pre osobné a úžitkové automobily. Žalobami si uplatňoval na istine len čiastku vo výške 7 eur; v súlade s právnymi predpismi ale dlh navýšil aj o zákonné úroky z omeškania a ďalej o náhradu trov súdneho konania (zaplateného súdneho poplatku a trov právneho zastúpenia). 

Žalovaná istina v sume 7 eur predstavovala náklady na poštovné. E-shop žiadal ich náhradu na základe osobitného ustanovenia obchodných podmienok, s ktorými spotrebitelia pri vytvorení objednávky vyslovili súhlas. V zmysle príslušného ustanovenia týchto obchodných podmienok sa spotrebitelia zaviazali, že ak po potvrdení objednávky neprevezmú tovar v stanovenej odbernej lehote bez predchádzajúceho odstúpenia od zmluvy, má e-shop právo účtovať im poplatok za obstaranie tovaru, v ktorom sú zahrnuté aj poštovné náklady na expedovanie a spätné doručenie zásielky na adresu e-shopu. Pred podaním žaloby e-shop na úhradu nákladov nepreberačov upozornil aj písomnou upomienkou.

S takto podanou žalobou bol internetový predajca pomerne úspešný a to naprieč slovenskými súdmi. Nárok mu priznali (okrem iných) napríklad Okresný súd Dunajská Streda (sp.zn. 17C/57/2021), Mestský súd Košice (sp.zn. K2-18C/41/2021), Okresný súd Bratislava II (sp.zn. 50C/86/2021) či Okresný súd Brezno (sp.zn. 6Csp/137/2021).

Dodajme, že samotná ujma za neprevzatie zásielky v jednom prípade sa nejaví ako zvlášť vysoká, spotrebitelia sa preto často spoliehajú, že ju e-shopy nebudú riešiť. Mnohí obchodníci ale upozorňujú, že nepreberačov je stále pomerne dosť a súčet celkových finančných strát preto rozhodne nie je zanedbateľný. E-shopy sa preto nepreberačov snažia aktívne eliminovať. Riadne odstúpenie od zmluvy teda nie je zbytočnou formalitou, ale prostriedkom, ktorý vás pred finančnými nárokmi obchodníkov efektívne ochráni.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Tu si kúpite najlacnejší stromček na Vianoce a prispejete k udržateľnosti

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Tu si kúpite najlacnejší stromček na Vianoce a prispejete k udržateľnosti

Živé vianočné stromčeky z lesných škôlok a prerezávok od LESY SR sú opäť v predaji po celom Slovensku. Pozrite si kompletný zoznam predajných miest, dátumov a ponúkaných druhov stromčekov... celý článok

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

9. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

Ceny vianočného pečenia na Slovensku v roku 2025 opäť stúpli. Podľa analýzy XTB si domácnosti za základné suroviny priplatia v priemere o 4,85 % viac ako vlani. Najväčší cenový skok... celý článok

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

Internetový obchod Amazon oznámil výrazné zníženie poplatkov pre európskych predajcov. Ide o jeden z najväčších škrtov v jeho histórii a prichádza v čase, keď platforma čelí silnej... celý článok

Mikuláš 2025: Viac čokolády, vyššia cena, no aj šanca ušetriť

5. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Mikuláš 2025: Viac čokolády, vyššia cena, no aj šanca ušetriť

Ceny mikulášskych balíčkov v roku 2025 stúpli takmer o 10 %, najmä kvôli drahej čokoláde a ovociu. Analytik Tomáš Boháček zo 365.bank vysvetľuje, prečo sú čokoládové tyčinky, kiwi či... celý článok

Známy reťazec spustil netradičnú súťaž o zlaté tehly

4. 12. 2025 | Redakcia

Známy reťazec spustil netradičnú súťaž o zlaté tehly

Investičná tehlička namiesto klasického zľavového kupónu? Žiaden problém. V čase, keď domácnosti citlivo vnímajú ceny a obchodníci súperia o vernosť zákazníkov, prichádza Lidl s kampaňou... celý článok