Lidl oslavuje na Slovensku už 21 rokov a pri tejto príležitosti predstavil zaujímavé čísla, ktoré ukazujú jeho ekonomický prínos pre krajinu za obchodný rok 2024. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti Forvis Mazars sa celková ekonomická hodnota, ktorú reťazec vyvolal svojimi aktivitami, vyšplhala na vyše dve miliardy eur, konkrétne 2 038 502 203 eur. Tento objem predstavuje až 1,6 % slovenského HDP, čo znamená, že Lidl je nielen stabilným hráčom na maloobchodnom trhu, ale aj významným pilierom slovenskej ekonomiky.
Efekt jednej veľkej firmy
Aby bolo možné lepšie predstaviť si silu tohto čísla, odborníci porovnali túto sumu s potenciálnymi verejnými investíciami: za dve miliardy eur by sa totiž dalo zabezpečiť približne 3 400 nových elektrobusov, 2 900 trolejbusov alebo dokonca 15 500 nájomných bytov. A čo je ešte dôležitejšie, každý jedno euro distribuovanej ekonomickej hodnoty zo strany Lidla dokáže na Slovensku generovať ďalších 58 centov pre rôznych prijímateľov, či už ide o domácnosti, firmy, alebo verejný sektor.
Za viac ako dve desaťročia pôsobenia sa Lidl vyprofiloval na jedného z najväčších zamestnávateľov v krajine. Momentálne má viac ako 6 500 zamestnancov, pričom prevádzkuje 175 predajní, tri distribučné centrá a centrálu, a to takmer vo všetkých okresoch Slovenska – presne v 77 zo 79. V rámci svojho fungovania za rok 2024 zaplatil Lidl na daniach viac ako 294 miliónov eur, pričom za celú dobu jeho pôsobenia v krajine už do verejných rozpočtov prispel sumou blížiacou sa k 3,3 miliardám eur. Za svoje daňové správanie získal spoločnosť už desať ocenení Daňovník roka.
„Našou snahou je zmapovať a informovať verejnosť, aký vplyv má naše podnikanie na slovenské regióny, podniky, domácnosti či dodávateľov,“ vysvetlila Kamila Klész, vedúca daňového úseku Lidl Slovenská republika. Práve takáto transparentnosť a dôraz na spoločenskú zodpovednosť sú kľúčové črty, ktoré reťazec dlhodobo prezentuje.
Slovenské výrobky posiela do sveta
Silné postavenie Lidla v ekonomike podporuje aj rozsiahla sieť lokálnych dodávateľov, s ktorými spolupracuje, čím napomáha rozvoju lokálnej ekonomiky. Nemenej dôležitou súčasťou je investícia do ľudského kapitálu, v roku 2024 vyplatil reťazec svojim zamestnancom na mzdách až 168 miliónov eur. Do spoločensky zodpovedných projektov investoval Lidl už viac ako 20 miliónov eur a darcovské príspevky v rámci podpory tretieho sektora presiahli hodnotu 1,3 milióna eur.
Vďaka Lidlu sa rozvíjajú aj menej rozvinuté okresy na Slovensku, napríklad Kežmarok. V tomto okrese sa nachádza mliekareň, ktorá je významným dodávateľom Lidla a jej výrobky sa predávajú aj mimo Slovenska. Podobne ako výrobca tofu, ktorý dnes dodáva výrobky prostredníctvom Lidla do celej Európy.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.