Slováci vlani na e-shopoch minuli takmer o polovicu viac, ukázal prieskum

Roland Regely | rubrika: Článok | 18. 3. 2021
Zatvorené obchody a zákaz vychádzania v období pandémie znamenal presun veľkej časti nákupov z kamenných obchodov na internet. Podľa transakčných údajov Mastercard vzrástol obrat slovenských online obchodov v roku 2020 o 47 percent.
Slováci vlani na e-shopoch minuli takmer o polovicu viac, ukázal prieskum

Zdroj: Shutterstock

Nákupy na internete sa tešia stále väčšej popularite. Vyplýva to zo štúdie Mastercard iResearch. Až 91 percent Slovákov nakupuje na internete aspoň občas, podľa nákupných dát spoločnosti Mastercard na e-shopoch zaplatili medziročne o 47 percent viac. Najobľúbenejším spôsobom platby je v 57 percentách prípadov platba kartou cez internet.

Naproti tomu, platbu v hotovosti na dobierku zvolilo medziročne o 21 percentuálnych bodov menej zákazníkov, teda len viac ako tretina (38 percent). Ako otravné označilo vypisovanie svojich platobných údajov pri online nákupoch 25 percent respondentov, zatiaľ však len tretina držiteľov kariet využila možnosť tento proces urýchliť bezpečným uložením svojich údajov pre budúce nákupy u internetového predajcu.

Lockdown presúva pozornosť do e-shopov

Zatvorené obchody a zákaz vychádzania v období pandémie znamenal presun veľkej časti nákupov z kamenných obchodov na internet. Podľa transakčných údajov Mastercard vzrástol obrat slovenských online obchodov v roku 2020 o 47 percent, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok.

Z prieskumu Mastercard iResearch tiež vyplýva, že až 91 percent Slovákov nakupuje na internete aspoň občas. Všeobecne dôvera v bezpečnosť platieb kartou na internete rastie, iba 15 percent Slovákov vyjadrilo nedôveru.

 

Ľudia si žiadajú rýchle a jednoduché platby

„Robíme všetko pre to, aby nákupy na internete boli čo najbezpečnejšie a užívateľsky najprívetivejšie. Je to dôležité najmä v čase, keď je obmedzená možnosť nakupovať iným, tradičnejším spôsobom. Pre takmer polovicu zákazníkov je dôležité, aby boli platby čo najjednoduchšie a rýchle. Pri pravidelných nákupoch si tak zákazníci môžu napríklad bezpečne uložiť svoje údaje u obchodníka, čo zrýchli celý proces platby,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

O možnosti uložiť si bezpečne svoje dáta u predajcu vedelo už 73 percent respondentov, využilo ju zatiaľ 33 percent zákazníkov a to najmä pri streamovacích službách. Až 31 percent si svoje dáta u internetových obchodníkov neukladá. Je to jeden zo spôsobov, ako si opýtaní svoje dáta chránia, ďalších 41 percent (v roku 2019 iba 25 percent) respondentov uviedlo, že nakupujú iba u overených predajcov.

Najčastejšie platíme kartou

Najčastejším spôsobom platenia pri nákupoch na internete bola v minulom roku platba kartou cez internet (57 %). Naproti tomu, platba v hotovosti na dobierku klesla v porovnaní s predchádzajúcim rokom o plných 21 percentuálnych bodov a využila ju viac ako tretina zákazníkov. Kartou na dobierku platilo vlani 25 percent spotrebiteľov, čo je o 16 percentuálnych bodov medziročne viac. V prípade držiteľov kreditných kariet ju k platbám na internete využilo už 66 percent z nich. Čím ďalej viac ľudí tak využíva kreditnú kartu na zvýšenie ochrany nákupov na internete najmä preto, aby platba nebola priamo spojená s ich bežným účtom.

Čo teda odrádza spotrebiteľov od nakupovania na internete? Vzhľadom na to, že rýchlosť, jednoduchosť a bezpečnosť nákupu je priorita, vypisovanie údajov platobnej karty nespĺňa podmienku hneď v prvom bode. Práve to označilo za otravné 25 percent respondentov. Ďalších 25 percent ku internetovým platbám nemá dôveru, 12 percentám opýtaných nevyhovuje, že majú ich dáta okrem banky uložené aj predajcovia a 10 percent považuje celý proces za príliš zdĺhavý.

Viac ako tretine držiteľov kariet príde nadbytočné opätovne overovať platby pri pravidelných nákupoch a 42 percent opýtaných by neoverovalo nákupy v hodnote do 20 EUR. Celkom 7 percent ľudí, ktorí nakupujú u internetových predajcov, však cez internet neplatí. Najčastejším dôvodom bol stále strach zo zneužitia osobných dát či krádeže účtu, prípadne nedôvera v samotný nákup, a tak radšej zaplatia až po prevzatí. Na druhej strane, až 33 percentám opýtaných na internetových nákupoch nevadí nič.

Anketa

Akú koncovku domény by ste použili pre svoj e-shop?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok