SZČO reklamuje produkty rovnako ako fyzická osoba. Zaúčtovanie je zložitejšie

Roland Regely | rubrika: Článok | 25. 6. 2020 | 2 komentáre
Ak SZČO zistí odhalí nekvalitný výrobok, môže si uplatniť reklamáciu voči dodávateľovi, rovnako ako fyzická osoba. Zaúčtovanie závisí najmä od toho, či si podnikateľ vedie podvojné účtovníctvo alebo nie.
SZČO reklamuje produkty rovnako ako fyzická osoba. Zaúčtovanie je zložitejšie

Zdroj: Shutterstock

Pod vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie. Ako sa však postupuje, ak ide o reklamačné konanie živnostníka? Živnostník resp. SZČO podniká vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť a keďže produkt kupuje do užívania ako fyzická osoba, platia pre ňho rovnaké podmienky ako pre bežného spotrebiteľa. Rozdiel je len v účtovníctve - záleží na tom, či si SZČO vedie jednoduché alebo podvojné účtovníctvo

Ak si živnostník na konci daňového obdobia povie, že si uplatňuje paušálne výdavky a nedokladuje reálne výdavky - tým pádom nerieši vo svojom podnikaní ani reklamácie. Ak ide o podnikateľa, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, reklamáciu musí riadne zaúčtovať. 

V zásade ide najmä o to, či už je daný výrobok po kúpe evidovaný v účtovníctve alebo ešte nie. Ak ešte nie je a po zistení vady sa vymení pri reklamácii napríklad počítača alebo mobilného telefónu kus za kus, v účtovníctve sa to nemusí objaviť. Iné je to však vo chvíli, keď je produkt riadne zaúčtovaný a k poruche alebo k odstúpeniu od zmluvy dôjde počas záručnej doby. Potom je potrebné s účtovníkom riešiť najmä to, či majiteľ produktu odstúpi od zmluvy alebo mu produkt opravia/vymenia - v účtovníctve sa obe situácie riešia inak.

Kedy má živnostník nárok na reklamáciu?

Reklamácie môžu vznikať z rôznych dôvodov, napr. z dôvodu:

  • zlej akosti veci,

  • poškodenia produktu,

  • nesprávne uvedenej ceny,

  • dodania iného tovaru alebo dodania iného množstva než požadovaného a pod.

 

Čo robiť keď zistíte nedostatok?

  • V prípade zistenia vady výrobku je potrebné uplatniť reklamáciu bezodkladne (výrobok ďalej nepoužívať), a to u predávajúceho alebo u určenej osoby.

  • Predávajúci je povinný fyzickú osobu - SZČO - riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, ako aj o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.

  • Živnostník spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby, ktorá je povinná reklamáciu vybaviť.

  • Ak to charakter výrobku umožňuje, SZČO predávajúcemu (určenej osobe) výrobok odovzdá pri uplatnení reklamácie. Ak povaha výrobku neumožňuje doručiť výrobok predávajúcemu (určenej osobe), spotrebiteľ môže pri uplatnení reklamácie požadovať odstránenie vady na mieste, kde sa výrobok nachádza alebo si s predávajúcim (určenou osobou) dohodnúť spôsob prepravy výrobku.

  • Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie.

  • Pri uplatnení reklamácie je potrebné doložiť doklad o kúpe a/alebo záručný list (v prípade, ak bol spotrebiteľovi vydaný). 

  • Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať spotrebiteľovi potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie (napr. elektronickou poštou), predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť spotrebiteľovi ihneď, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie. Potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak spotrebiteľ má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.

  • Predávajúci je povinný vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej uplatnenia. Lehota na vybavenie reklamácie začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, kedy bola reklamácia uplatnená. Lehotu na vybavenie reklamácie nie je možné žiadnym spôsobom predĺžiť. Po jej márnom uplynutí vzniká spotrebiteľovi nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí za reklamovaný výrobok.

  • Ak spotrebiteľ uplatnil reklamáciu počas prvých 12 mesiacov od kúpy, predávajúci môže vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na jeho výsledok všetky náklady znáša predávajúci.

  • Ak SZČO/spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch a predávajúci ju zamietol, je povinný v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže SZČO/spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie (súdny znalec, autorizovaná osoba, určená osoba). Ak bude odborný posudok v prospech SZČO/spotrebiteľa, môže reklamáciu uplatniť znova; znova uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť. 

Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká len vtedy, keď živnostník spotrebiteľ zakúpil tovar prostredníctvom:

  • zmluvy uzavretej na diaľku (zmluvy medzi predávajúcim a SZČO/spotrebiteľom dohodnutej a uzavretej výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a SZČO/spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu), a

  • zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho 

Spotrebiteľ/SZČO môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy u predávajúceho v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči; ak bola zmluva uzavretá ústne, na uplatnenie práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa vyjadrujúce jeho vôľu odstúpiť od zmluvy. Spotrebiteľ môže použiť formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý mu odovzdal predávajúci. Učiniť tak môže v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.

Po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy je predávajúci povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov. Na druhej strane, spotrebiteľ musí najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu.

Ako zaúčtovať reklamáciu produktu?

Spôsob účtovania reklamácií závisí tiež od toho:

  • čo je predmetom reklamácie,

  • či sa reklamovaný predmet sa dá opraviť, alebo nie,

  • či sa dá reklamovaný predmet vymeniť za nový,

  • či dodávka bola už zaplatená alebo nie,

  • či je reklamovaná cena v dôsledku nedostatočnej kvality a pod.

Väčšinou sa reklamácia rieši dobropisom

V podnikateľskej praxi sa bežne stáva, že dodaný tovar alebo produkt nie je v požadovanej kvalite, objednanom množstve, je poškodený, nefunkčný alebo má skrátka iné nedostatky a účtovná jednotka ich musí reklamovať. Pod reklamáciou rozumieme oznámenie predávajúcemu, že dodaný produkt nie sú v súlade so zmluvne dohodnutými podmienkami. Na uznanú reklamáciu, prípadne na zľavu z ceny sa vystavuje tzv. dobropis.

Zákon hovorí, že z pohľadu dodávateľa sa reklamácie voči odberateľovi účtujú v súlade s § 50 ods. 5 na účte 325 – Ostatné záväzky, na ktorom sa účtujú aj záväzky voči obchodnému partnerovi, ktorý preberá záručné záväzky za predané výkony. V praxi sa pri účtovaní reklamácií často zohľadňuje skutočnosť, či faktúra za dodávku bola alebo nebola pred uplatnením reklamácie zaplatená.

Pri účtovaní o reklamáciách je dôležitá aj tá skutočnosť, kedy možno o reklamáciách účtovať a v ktorom účtovnom období a kedy bude reklamácia vybavená. Taktiež odlišný postup pri účtovaní o reklamáciách bude u dodávateľa a iný bude u odberateľa.

Záleží aj na tom, či sa výrobok dá opraviť alebo nie

Spôsob účtovania reklamácií závisí od toho, čo je predmetom reklamácie, či odberateľ dodávateľovi reklamovaný tovar fyzicky vráti alebo nevráti, či reklamované zásoby sú opraviteľné, ako a kedy sa reklamácia vybaví, akým spôsobom účtujete výrobu a pod. 

Pre uplatňovanie, vybavovanie a účtovanie reklamácií neexistujú jednoznačné pravidlá, kritériá a postupy, preto sa každý prípad reklamácie posudzovať individuálne a vychádza sa z príslušných predpisov a zo zmlúv uzatvorených v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov.

Najčastejším javom ale je, že pri účtovaní aj zmene stavu výrobkov sa celá dodávka vráti, dodávateľ vystaví dobropis a tento má vplyv na zníženie tržieb ako aj na zmenu stavu výrobkov/produktov.

Anketa

Ako ste riešili reklamáciu?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 2 komentárov

Toto ste už čítali?

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

9. 5. 2024 | Redakcia

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

Prezidentka Zuzana Čaputová podpísala dve novely, ktoré sa týkajú podnikania a investícií. Novela pre podnikateľov odstráni administratívnu záťaž a byrokraciu. Zároveň sa menia pravidlá... celý článok

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

9. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

Ceny kultového pouličného jedla v Nemecku sa kvôli inflácii zvýšili. Kancelár Olaf Scholz sa kvôli tomu ocitol „na grile“. Ľudia ho žiadajú, aby na kebab platil cenový strop.

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

2. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

1. mája odštartoval na Slovensku projekt „právo na prvé zamestnanie“. Podľa ministra práce sa doňho zapojilo už viac ako 137 firiem.

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

30. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

Minister ako jednu z možností predstavil takzvané retailové dlhopisy. Čo to znamená?

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

26. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

Ceruzky, peňaženky, kabelky, kozmetika, kneličky, ale aj autá a lietadlo Eva air. Hello Kitty prináša svetu japonskú tradíciu Kawaii už 50 rokov na každom predmete, na aký si človek... celý článok