Emisné limity už zdražujú autá. Ročná Škoda Fabia je skoro 700 eur drahšia ako vlani

Roland Regely | rubrika: Článok | 17. 3. 2020
Drastické emisné limity nastavené od roku 2020 Európskou úniou začínajú zdražovať novo vyrábané autá. Ceny ďalej porastú.
Emisné limity už zdražujú autá. Ročná Škoda Fabia je skoro 700 eur drahšia ako vlani

Zdroj: Shutterstock

Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometer jazdy totiž okrem elektromobilov splní máloktoré bežne dostupné auto. Do výslednej ceny nových áut sa tak začínajú premietať emisné pokuty, ktoré musia automobilky platiť. Prvé náznaky zdražovania sa objavujú aj na sekundárnom trhu s jazdenými vozidlami. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO, patriacej do skupiny AURES Holdings.

Najpredávanejšie auto drahšie o stovky eur

Podľa analýzy dát zo slovenského trhu s jazdenými autami, ktorú realizovala spoločnosť AAA AUTO, sa cenový medián jedného z najpredávanejších slovenských vozidiel - Škody Fabie, medziročne zodvihol o 700 eur. Porovnávali sa tu vozidlá vo veku do jedného roka a s priemerným nájazdom okolo 17 tisíc kilometrov. Rovnaký trend zaznamenala aj ďalšia Škodovka. Stredná cena Škody Rapid sa oproti minulému roku zdvihla o 400 eur. Zvyšovanie cien týchto dvoch žiadaných modelov je prítomné skoro vo všetkých krajinách, kde skupina AURES Holdings pôsobí.

„V druhej polovici roka očakávame, že sa zdraženie dotkne hlavne zánovných automobilov, ktoré majú najbližšie k trhu s novými autami. Podľa našich odhadov môže ísť o 10 až 15 percent, čo je približne polovica emisnej pokuty, ktorú bude automobilka platiť za novo vyprodukované vozidlo,“ hovorí prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Ceny starších jazdených áut podľa Vaněčka narastú tiež, ale nie až v takej miere. „Staršie, dajme tomu päťročné jazdenky, si cenovú úroveň dlhodobo držia a výkyvy na primárnom trhu ich neovplyvňujú tak, ako zánovné vozidlá,“ dopĺňa Vaněček. 

 

Trh ojazdených automobilov vo februári 2020

V priebehu februára sa v ponuke ojazdených vozidiel na celom slovenskom trhu objavilo spolu 54 343 áut, za najčastejšiu priemernú cenu 6 000 eur. Ich vek sa pohyboval okolo 9,4 roku. Vo februári mierne vzrástol najčastejší priemerný nájazd, ktorý oproti predchádzajúcemu mesiacu narástol o 36 tisíc kilometrov - na 167 000 km. Medzi inzerovanými automobilmi sa najčastejšie objavovala Škoda Octavia, hneď po nej Volkswagen Passat a následne Škoda Fabia. Na štvrtej priečke rebríčka sa umiestnil model Volkswagen Golf. Vyššie spomínaná Škoda Rapid obsadila ôsmu priečku.

Ako zistiť EURO normu vášho auta?

Slovensku je zatiaľ v zisťovaní EURO noriem pozadu v porovnaní so zahraničím. Tam to funguje výrazne jednoduchšie - mnohé krajiny disponujú online databázami, kde do formulára zadáte evidenčné číslo a už o pár sekúnd vám systém vygeneruje odpoveď a vy tak viete, na čom ste. Rovnako, niektoré krajiny majú túto hodnotu uvedenú striktne aj v osvedčení o evidencii. U nás nájdete hodnotu emisií vypísanú v papierovom osvedčení o evidencii vozidla. 

Vyššia emisná norma môže byť výhodnejšia

Ak cestujete často do zahraničia, budete sa čoraz častejšie stretávať s tým, že budete mať s autom s vyššou emisnou normou rôzne výhody. V prvom rade to spočíva povedzme v menšej sume za PZP, cestnej dani, iným poplatkom za mýta alebo poplatkom za diaľničné známky. Mnohé krajiny umožňujú autám s vyššou emisnou normou dokonca možnosť využívať autobusové pruhy alebo špeciálne parkovanie – v prípade elektromobilov. Čoraz častejšie sa však namiesto výhod skloňujú obmedzenia.

EURO normy máme od 90. rokov

EURO normy sa v Európe postupne zavádzajú od devätdesiatych rokov. Ich časová obmena prebieha zhruba každé 4 roky, nie je to však pravidlo. Platí však, že čo kategória vozidla, to iné podmienky. Všetky hodnoty uvedené v tabuľkách poukazujú na schválenie novej normy. Všetky novo vyrobené vozidlá túto normu musia spĺňať po roku od schválenia. Samozrejme, sú dobrovoľné výnimky, kedy výrobcovia začnú predávať vozidlá s motormi, ktoré emisné limity spĺňajú skôr.

Aktuálne platné európske normy

Od 1. septembra 2018 do konca roku 2019 bola v platnosti emisná norma EURO 6d Temp. Od roku 2020 je už v platnosti iba norma Euro 6d, ktorá sa od 6d Temp líši v odchýlke – odchýlka medzi WLTP a RDE môže byť maximálne 110 %, pričom pri emisnej norme Euro 6d už iba 50%. Čo to znamená? Že už len prechod medzi Euro 6c a 6d Temp spôsobil, že za rok musia výrobcovia všetky svoje motory upraviť. To však, samozrejme, nie je z rôznych technických dôvodov úplne možné. Preto viacero áut výrobu skončilo, pozastavilo alebo po novom sa do predaja v nových generáciách už ani nedostanú.

Tabuľka č. 1: Povolené emisie produkované benzínovými motormi

Norma CO (g / km) NOx (g / km) HC (g / km) HC + NOx (g / km)
Euro 1 3,16 - - 1,13
Euro 2 2,20 - - 0,5
Euro 3 2,30 0,15 0,20 -
Euro 4 1,00 0,08 0,10 -
Euro 5 1,00 0,06 0,10 -
Euro 6 1,00 0,06 0,10 -

Tabuľka č. 2: Povolené emisie produkované naftovými motormi

Norma

CO (g / km) NOx (g / km) HC + NOx (g / km) PČ (g / km)
Euro 1 3,16 - 1,13 0,18
Euro 2 1,00 - 0,70 0,08
Euro 3 0,64 0,50 0,56 0,05
Euro 4 0,50 0,25 0,30 0,025
Euro 5 0,50 0,18 0,23 0,005
Euro6 0,50 0,08 0,17 0,005

Anketa

Aký je rok výroby vášho auta?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

30. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

Aktuálne údaje z vládneho materiálu ukazujú, že Slovensko na pomoci Ukrajine nielenže nestráca, ale v konečnom dôsledku profituje. Preplácanie výdavkov z európskych zdrojov a rastúce... celý článok

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

28. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravuje zásadnú zmenu, ktorá ovplyvní všetkých účastníkov trestných konaní. Od 1. mája 2025 sa paušálne sumy trov trestného konania... celý článok

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

27. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

Transkčná daň sa rušiť nebude, ale môže sa vylepšiť. Slováci budú musieť strpieť 'dalšiu konsolidáciu. Premiér Robert Fico a minister financií Ladislav Kamenický na tlačovej besede... celý článok

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

25. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

Zo zhruba stovky bankoviek, ktoré boli vlani novo vydané, vybrali členovia Medzinárodnej spoločnosti pre bankovky dvadsaťjeden najlepších. Pozrite si, ktoré z nich sa stali Svetovou... celý článok

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

25. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

Slovensko sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, keď sa nachádza medzi krajinami s najvyššími deficitmi a rýchlo rastúcim verejným dlhom. Analytici z Dát bez pátosu označujú túto situáciu... celý článok