Chatbot finančnej správy Taxana radí daňovníkom už od konca septembra. Za prvá dva týždne fungovania poradil viac ako 5000 daňovníkom. Najčastejšie radí v oblasti DPH a dane z príjmu. Finančná správa na základe spätnej väzby od používateľov chatbot stále vylepšuje.
Čo je to ten chatbot
Chatbot je počítačový program, ktorý napodobňuje rozhovor s človekom. Chatbot poskytuje pohodlný a interaktívny spôsob, ako sa spojiť so zákazníkmi on-line a dať im podobný zážitok, aký majú z konverzácie so živým operátorom kedykoľvek počas dňa. Je to robot, ktorý komunikuje s užívateľmi (klientmi) a je schopný viesť rôzne komunikácie s tisíckami užívateľov v jednej sekunde. Finančná správa pracovala na príprave aplikácie niekoľko mesiacov.
Taxana zvládla riešiť až 80% prípadov
Finančná správa spustila Taxanu pred tromi týždňami. Až v 80 % prípadov identifikovala dopytované témy a daňovníkom správne poradila. V ostatných 20 % prípadov sa daňovníci pýtali na témy, ktoré momentálne nie sú v chatbote zahrnuté, alebo sa týkali príliš špecifických prípadov jednotlivých daňovníkov.
Rieši najmä najčastejšie otázky
Taxana bola pre spustenie prevádzky navrhnutá tak, aby odpovedala na najčastejšie otázky, s ktorými sa daňové subjekty obracajú na call centrum finančnej správy.
"Daňovníci, ktorí sa obrátia na tento chatbot, pomáhajú finančnej správe systém vylepšovať. Na základe podnetov od občanov finančná správa už doplnila základné číselné informácie. Tiež upravila úvodné a záverečné reakcie, ktoré používa Taxana pri komunikácii s daňovníkmi," informovala TASR Ivana Skokanová, hovorkyňa finančnej správy.
Čo ak vám Taxana nerozumie
Dôležitou zmenou je aj upravená informácia pre daňovníka v prípade, že mu chatbot poradiť nevie. Namiesto slova "nerozumiem" pošle daňovníkovi informáciu, že otázka je príliš špecifická a odporučí mu obrátiť sa na call centrum finančnej správy, pričom uvedie aj priamy kontakt.
Taxana dokáže momentálne radiť v oblasti dane z pridanej hodnoty, závislej činnosti, príjmu fyzických osôb, príjmu právnických osôb, elektronickej komunikácie s finančnou správou a v oblasti elektronických registračných pokladníc. Ďalšie témy bude finančná správa pridávať postupne.
Slovensko sa snaží držať krok s ostatnými krajinami
"Slovenská finančná správa v digitalizácii nezaostáva za ostatnými európskymi krajinami, samozrejme, sú krajiny, ktoré sú pred nami, sú krajiny, ktoré sú za nami," poznamenal pre TASR prezident slovenskej finančnej správy František Imrecze.
Zrýchliť proces digitalizácie slovenskej finančnej správy by mala podľa Imreczeho pomôcť aj konferencia, ktorá sa konala v utorok pri príležitosti ukončenia slovenského ročného predsedníctva v IOTA.
"Bratislavská konferencia IOTA prináša možnosť zdieľať najlepšie riešenia v oblasti digitalizácie, ktorej cieľom je, samozrejme, zvyšovanie vnútornej efektivity finančných správ a zlepšovanie skúseností našich zákazníkov, ktorými, samozrejme, sú platitelia daní, pri interakcii s finančnou správou," skonštatoval Imrecze.
Ako funguje Taxana
Taxana funguje na princípe vyskakovacieho okna v prostredí portálu finančnej správy, dostupná je aj na Facebookovej fanpage finančnej správy [nové okno].
Priamou identifikáciou dopytu alebo postupnými otázkami, ktoré kladie daňovníkovi, sa spoločne prepracujú k téme, ktorá občana zaujíma. Z úvodnej správy od používateľa identifikuje kategórie alebo aj podkategórie témy.
Identifikácia prebieha na základe definovaných kľúčových výrazov, prípadne ich kombinácií. V prvej fáze bude radiť v daňovej oblasti vo vybraných jednoduchších odborných témach, konkrétne v oblasti dane z pridanej hodnoty, závislej činnosti, príjmu fyzických osôb, príjmu právnických osôb, elektronickej komunikácie s finančnou správou a v oblasti elektronických registračných pokladníc. Po vyhodnotení úspešnosti projektu chce finančná správa rozšíriť automatizovaný chatbot aj na ostatné daňové a colné témy.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.