Návrh legislatívnej zmeny vychádza z potreby reagovať na rastúci počet nehôd a kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov a iných dopravných prostriedkov s pomocným motorčekom. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov, najmä na chodníkoch, kde sa v posledných rokoch čoraz častejšie stretávajú s rýchlo sa pohybujúcimi kolobežkami.
Zavedenie rýchlosti chôdze do zákona
Elektrické kolobežky sa stali obľúbeným a rýchlym spôsobom dopravy v mestách. Ich masívne rozšírenie však sprevádza časté porušovanie pravidiel cestnej premávky. K najzávažnejším problémom patrí ohrozovanie chodcov, nevhodné správanie na cyklotrasách či technické zásahy do zariadení, ktoré umožňujú prekročiť zákonom stanovenú maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu.
Podľa údajov hlavného mesta Bratislavy bolo len za prvý štvrťrok roku 2023 zaznamenaných desať kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek. Jedna z týchto nehôd sa skončila tragicky. Odborníci pritom upozorňujú, že počet nezaznamenaných incidentov môže byť ešte vyšší. Tento trend má stúpajúcu tendenciu, a preto je podľa rezortu potrebné prijať preventívne opatrenia na ochranu zdravia a života ľudí.
Jednou z noviniek v novele je zavedenie definície takzvanej „rýchlosti chôdze“, ktorá doteraz v právnej úprave chýbala. Táto hodnota má byť stanovená na šesť kilometrov za hodinu, čo zodpovedá hornej hranici priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka.
Zavedenie tejto rýchlosti má praktický význam pri dokazovaní priestupkov cyklistov či používateľov kolobežiek na chodníkoch. V prípadoch, keď bude potrebné určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu, sa práve táto hodnota stane referenčnou. Pri rýchlosti šesť kilometrov za hodinu je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení výrazne nižšie.
Návrh tiež zavádza jednotnú úpravu rýchlosti pohybu pre všetky osoby, ktoré sa po chodníku pohybujú inak než pešo. To sa týka napríklad korčuliarov, skateboardistov či osôb na lyžiach a podobnom športovom vybavení. Cieľom je zabezpečiť, aby chodníky zostali predovšetkým bezpečným priestorom pre chodcov, a zároveň vytvoriť jasné pravidlá pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zmena lekárskych prehliadok pre vodičov
Novela sa neobmedzuje len na zvýšenie bezpečnosti chodcov, ale prináša aj zmeny v oblasti povinných lekárskych prehliadok vodičov motorových vozidiel. Podľa štatistík Prezídia Policajného zboru za rok 2023 vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili len minimum dopravných nehôd.
Na základe týchto údajov, ako aj vďaka zohľadneniu technologického pokroku v oblasti bezpečnostných prvkov v autách a zlepšeniu zdravotného stavu populácie, sa navrhuje zvýšiť vekovú hranicu povinnej lekárskej prehliadky z 65 na 70 rokov. Táto zmena má znížiť zbytočnú administratívnu záťaž a umožniť seniorom viesť vozidlo bez potreby častejších návštev lekárov.
Zároveň sa navrhuje, aby vodiči vo veku nad 70 rokov mohli absolvovať potrebnú prehliadku aj u svojho všeobecného lekára, ak o ňu požiadajú ústne. Takéto riešenie zjednoduší celý proces a zníži finančné náklady na cestovanie či poplatky za odborné vyšetrenia. Novela tým zároveň odľahčí aj zdravotný systém, keďže ubudne duplicít v posudzovaní zdravotnej spôsobilosti.
Súčasťou návrhu je aj ustanovenie, že vodič, ktorý absolvoval všeobecnú preventívnu prehliadku u svojho lekára v príslušnom kalendárnom roku, už nebude musieť absolvovať duplicitnú lekársku prehliadku podľa zákona o cestnej premávke – ak táto prehliadka spĺňa potrebné kritériá.
Pre osoby nad 80 rokov sa obdobie platnosti lekárskej prehliadky navrhuje upraviť na každé dva a pol roka. Cieľom je nastaviť vyvážený systém, ktorý ochráni bezpečnosť na cestách, no zároveň nebude zbytočne zaťažovať starších občanov.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.