Predpovedá Labubu finančnú apokalypsu? Nový trend môže naznačovať blížiacu sa krízu

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 9. 6. 2025
Labubu, chlpatá postavička, sa stala nečakaným fenoménom, ktorý fascinuje zberateľov po celom svete. Tento raketový vzostup však môže byť viac než len módnym trendom. Labubu sa spája s tzv. 'Lipstick Effectom', teóriou, ktorá naznačuje, že počas ekonomických kríz ľudia hľadajú malé, dostupné radosti namiesto drahých luxusných produktov. Môže byť Labubu symbolom meniaceho sa spotrebiteľského správania a predzvesťou ekonomických výziev?
Predpovedá Labubu finančnú apokalypsu? Nový trend môže naznačovať blížiacu sa krízu

Zdroj: Shutterstock

Väčšina ľudí ešte donedávna ani netušila, že existuje niečo ako Labubu – chlpatá, škeriaca sa postavička s uškami, ktorá vyzerá, akoby vypadla z nočnej mory aj rozprávky zároveň. Zrazu chce Labubu úplne každý, tie pravé sa zháňajú ťažko, na sekundárnom trhu sa predávajú za tisíce eur a trh zároveň zaplavujú fejky (tzv. Lafufu). Raketový vzostup zdanlivo obyčajnej zberateľskej hračky však neodzrkadľuje len trendy medzi mladými, ale môže naznačovať aj niečo oveľa vážnejšie: príchod ekonomicky náročných čias.

Labubu sa totiž čoraz častejšie spomína v súvislosti s tzv. "Lipstick Effectom" – teóriou, podľa ktorej si ľudia počas kríz namiesto drahých luxusných produktov doprajú menšie, dostupnejšie radosti. V tomto prípade to nie je rúž, ale prívesok na kabelku, ktorý stojí pár desiatok eur, no dokáže urobiť rovnakú psychologickú službu ako kabelka za tisícku. Aj preto sa Labubu môže javiť ako nový symbol meniaceho sa správania spotrebiteľov a možno aj predzvesť finančných výziev, ktoré sa rysujú na obzore.

Kto je Labubu a prečo všetci šalejú?

Labubu vznikol pod rukami hongkonského umelca Kasinga Lunga ako súčasť série „The Monsters“. V roku 2019 sa spojil so značkou Pop Mart, ktorá sa špecializuje na zberateľské figúrky predávané v tzv. "blind boxoch" – teda krabičkách, v ktorých dopredu netušíte, aký model dostanete. Aby toho nebolo málo, v krabičke si môžete nájsť nielen klasického sériového Labubu, ale aj tzv. tajného (secret Labubu). Šanca, že ho budete mať v krabici, je 1:72. A práve tento moment prekvapenia, spolu s roztomilo-bizarným dizajnom, robí z Labubu niečo, čo si fanúšikovia zamilovali.

Jeho popularita nabrala na obrátkach najmä v posledných mesiacoch, keď sa objavil na kabelkách známych svetových celebrít ako Rihanna či Dua Lipa. Na prvý pohľad je to len plyšová zubatá príšerka so zajačími uškami a veľkými očami, ale pre mnohých je to vyjadrenie štýlu, identity, zberateľskej vášne aj nostalgie. Zberatelia hovoria o doslova kultovom statuse, pričom bežné originálne modely stoja v Pop Marte okolo 15 – 20 eur, no limitované edície Secret Labubu môžu dosiahnuť cenu v stovkách až tisícoch eur.

Niektoré automaty na figúrky v Londýne už museli dočasne prestať s predajom Labubu, pretože predaj vyvolal chaos. Ľudia stáli v radoch, bili sa medzi sebou kvôli krabičkám a niektorí boli ochotní zaplatiť horibilné sumy len za to, aby získali vzácny kúsok. Kvôli Labubu zaveseným na spätných zrkadlách sa vykrádajú autá, zlodeji ich strhávajú ľuďom z tašiek a kabeliek priamo na ulici. Pred obchodmi Pop Mart stoja každé ráno rady ľudí, ktorí si chcú uchmatnúť svojho Labubu a eshop tohto obchodu sa pravidelne rúca pod nájazdom dychtivých zberateľov.

Labubu ako jazdec finančnej apokalypsy

Zatiaľ čo verejnosť hovorí o Labubu ako o ďalšom trende z Tik Toku, analytici v ňom vidia aj niečo temnejšie. Tomáš Vranka, analytik finančných trhov zo spoločnosti XTB, upozorňuje, že podobné nákupné správanie spotrebiteľov sa v histórii objavilo už viackrát, najmä v súvislosti s ekonomickými krízami.

Ide o fenomén známy ako „Lipstick Effect" – teóriu, podľa ktorej si ľudia počas hospodárskeho poklesu prestávajú kupovať drahé veci ako autá, kabelky či dovolenky, ale namiesto toho si doprajú malé luxusné radosti ako rúže, hodinky alebo iné doplnky. Tento efekt bol badateľný napríklad po roku 2001 či počas finančnej krízy v roku 2008.

„Teória Efektu rúžu tvrdí, že keď spotrebitelia čelia ekonomickej kríze či neistote, tak si síce nekupujú drahé luxusné tovary ako napríklad kabelky, oblečenie, autá či drahé dovolenky v takom objeme, ako počas dobrých časov, ale kupujú menšie luxusné výrobky, ako napríklad rúže či hodinky alebo drahší alkohol. Ľudia si chcú jednoducho urobiť radosť aj v náročnej situácii aspoň malými drobnosťami, preto si kúpia výrobok, ktorý prináša pocit luxusu, avšak v absolútnej hodnote je jeho cena relatívne malá,“ vysvetľuje analytik Vranka. „Ďalším faktorom môže byť aj to, že počas recesií je trh práce viac konkurenčný a kandidáti míňajú viac na vylepšenie svojho zovňajšku, aby zvýšili svoju šancu na uplatnenie“.

Podobné správanie sa podľa neho neprejavuje len v kozmetike či móde, ale aj v potravinách či kultúre. Ľudia menej chodia do reštaurácií, no zároveň si radi doprajú luxusné suroviny domov. Rovnako to platí pre návštevu kín, koncertov alebo divadiel – hoci ide o výdavok, je to investícia do zážitku, ktorý pomáha zvládať psychickú záťaž neistoty.

Labubu tak môže byť novodobým príkladom Lipstick Effectu. V čase, keď si mnohí nemôžu dovoliť novú kabelku za 1 500 eur, si radšej kúpia štýlový prívesok v podobe zberateľskej postavičky, ktorá kabelku osvieži a zároveň poteší.

Aj keď recesia ešte oficiálne neprišla, možno ju cítiť v našich nákupných rozhodnutiach. A keď namiesto drahej kabelky siahame po Labubu, možno to nie je len o móde, ale aj o tom, ako si chceme zachovať kúsok radosti vo svete, ktorý je čoraz viac neistý. 

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

-2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sociálna poisťovňa predstavila 3 novinky, ktoré potešia každého moderného Slováka

11. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Sociálna poisťovňa predstavila 3 novinky, ktoré potešia každého moderného Slováka

Sociálna poisťovňa prináša revolúciu v správe poistných účtov, keďže viac ako 400-tisíc Slovákov už využíva jej Elektronický účet poistenca (EUP). V rámci najnovšej modernizácie prichádzajú... celý článok

KVÍZ: Najdrahšie dvojeurové mince stoja až 5 000 eur. Spoznáte ich?

9. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

KVÍZ: Najdrahšie dvojeurové mince stoja až 5 000 eur. Spoznáte ich?

Ktorú mincu dokážete predať až za 5 000 eur a ktorá vám vynesie „len“ desiatky či stovky eur? Dvojeurovky sa razia v limitovaných edíciách, ale niekedy sa stane, že dôjde k chybe v... celý článok

Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov čoskoro prijme euro

5. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov čoskoro prijme euro

Bulharsko sa stane dvadsiatym prvým členom eurozóny od 1. januára 2026, čo potvrdila Európska komisia po splnení všetkých ekonomických podmienok. Po rokoch príprav a odkladov, spôsobených... celý článok

Odmena 800 eur nebude ohrozovať príspevok na opatrovanie. Vláda schválila nové nariadenie

5. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Odmena 800 eur nebude ohrozovať príspevok na opatrovanie. Vláda schválila nové nariadenie

Vláda Slovenskej republiky prináša novinku, ktorá poteší zamestnancov štátnej a verejnej správy, ktorí zároveň poskytujú starostlivosť osobám s ťažkým zdravotným postihnutím. Schválené... celý článok

Retro kvíz, ktorý mladým nedá šancu: poznáte slovenské a československé bankovky?

3. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Retro kvíz, ktorý mladým nedá šancu: poznáte slovenské a československé bankovky?

Slováci už roky platia eurom. Predtým však v našej krajine kolovali slovenské koruny a ešte pred nimi československé mince a bankovky. Pamätáte si ich ešte? Otestujte svoju pamäť v... celý článok