Reklamácia dovolenky. Na čo dať pozor, aby ste proti cestovke uspeli súde? (3 prípady z praxe

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 1. 8. 2025
Tešili ste sa na dovolenku, no namiesto oddychu ste zažili sklamanie? Ak v cestovnej kancelárii s reklamáciou nepochodíte, môžete podať žalobu. Na súdne konanie ohľadom nedostatkov zájazdu sa ale treba dobre pripraviť. Poučte sa z reálnych prípadov, v ktorých rekreanti na slovenských súdoch narazili.
Reklamácia dovolenky. Na čo dať pozor, aby ste proti cestovke uspeli súde? (3 prípady z praxe

Zdroj: Shutterstock

Právna úprava reklamácií zájazdov je už dlhšiu dobu rovnaká. Aj vďaka tomu sa cestujúci čoraz lepšie orientujú vo svojich právach. Písali sme o nich napríklad v článku: Nedostali ste, čo cestovka sľúbila? Aké nedostatky vám musí kompenzovať?

Ani vyčíslenie kompenzácie vo forme zľavy z ceny zájazdu už nebýva problematické – stačí nahliadnuť do ITQ kódexu či tzv. Frankfurtskej tabuľky, ktorých sa do značnej miery pridržiavajú aj slovenské súdy. Správne uplatnenie nárokov však má svoje pravidlá. Čo si treba postrážiť, aby ste sa v spore s cestovnou kanceláriou zbytočne nepripravili o peniaze? 

Prípad 1: Dovolenkári sa tešili na all inclusive, sklamala ich jednotvárna strava a neporiadok

V prvom prípade sa súd musel vysporiadať s reklamáciou dovolenky v Bulharsku. Podľa katalógu malo byť poskytnuté ubytovanie v štvorhviezdičkovom hoteli so stravovaním all inclusive. Nespokojná cestujúca ale namietala, že ubytovanie a služby avizovaný štandard nedosahovali. Strava bola jednotvárna s úzkym výberom jedál, bar bol dostupný len jeden a nápoje sa podávali v tenkých plastových pohároch a boli len z lacných sirupov. Na dôvažok bol večer pri hoteli neporiadok, všade sa povaľovali cigaretové ohorky, plast a odpadky. 

V dôsledku namietaných vád žiadala cestujúca z celkovej ceny zájazdu 1 308 eur zľavu v sume 650 eur a tiež primeranú náhradu za nemajetkovú ujmu v sume 650 eur.

So svojou žalobou však neuspela, a to ani čiastočne. Kameňom úrazu boli 2 skutočnosti:

1) nedostatočné dôkazy ohľadom tvrdenia o malom výbere z rôznych jedál – fotografie predložené cestujúcou neobsahovali dôkaz o tom, že zobrazujú stravu ponúkanú v danom hoteli, išlo o fotografie tácok s potravinami a varníc, ktoré mohli teoreticky dokumentovať jedlo v akomkoľvek inom zariadení. Súd jej zároveň vytkol, že riadne nešpecifikovala, aké konkrétne podmienky by teda mala ponúkaná strava spĺňať; 

2) nesprávna interpretácia informácií z katalógu – pri nápojoch katalóg uvádzal, že all inclusive zahŕňa miestne nealkoholické a alkoholické nápoje. Cestujúca teda nemohla očakávať, že v rámci ceny budú k dispozícii aj nápoje známych značiek. 

Cestujúcej nepomohli ani negatívne recenzie z internetu, ktoré na podporu svojich tvrdení predložila. Súd uviedol, že aj pri uspokojivých službách sa zariadenie bežne nevyhne aj negatívnym recenziám a tieto nemôžu byť úplne smerodajné v prípade posudzovania nárokov vád zo zájazdu (rozhodnutie Krajského súdu Žilina, sp.zn. 11Co/25/2023). 

Poučenia z prípadu 1: 

1) Zamerajte na získanie dostatočne vypovedajúcich dôkazov. Namiesto izolovaných fotografií vyhotovte aj videozáznamy, z ktorých bude jasnejšie, že skutočne dokumentujete situáciu v danom hoteli. Pokiaľ už nemáte možnosť vyhotoviť záznam, skúste nadviazať kontakt s inými účastníkmi rovnakého zájazdu, ktorí by mohli o službách vypovedať ako svedkovia. 

2) Rozsah a kvalitu služieb neodhadujte na základe predchádzajúcich skúseností v iných hoteloch či ubytovacích zariadeniach alebo subjektívnych očakávaní, ktoré sa vám s určitými pojmami (napr. all inclusive) spájajú. Nenechajte sa zmiasť idylickými fotografiami v katalógu; vždy čítajte aj sprievodný text a samozrejme aj zmluvu o zájazde. 

Prípad 2: Chýbajúca terasa/balkón a nedostatočne určitá reklamácia

Druhý posudzovaný prípad sa týkal viacerých nedostatkov izby v ubytovacom zariadení. Niektoré z nich súd zohľadnil, cestujúci však neboli úspešní s námietkou, že izba mala mať podľa vopred poskytnutých informácií terasu alebo balkón, ale mala len posuvné okná. Súd poukázal na skutočnosť, že absencia balkónu bola namietaná až v žalobe. Cestujúci síce v reklamácii uvádzali rôzne nedostatky okien, chýbajúci balkón ale ako vadu najskôr priamo neoznačili (rozhodnutie Krajského súdu Prešov, sp.zn. 13CoCsp/37/2022).

Poučenie z prípadu 2:

Keď sa chystáte cestovnej kancelárii vytknúť nedostatky zájazdu, spíšte si ich zoznam a následne ešte skontrolujte aj jednotlivé položky Frakfurtskej tabuľky či ITQ kódexu. Tieto vás môžu inšpirovať k doplneniu reklamácie o ďalšie položky tak, aby ste neskôr mohli (aj) na súde požadovať vyššiu výšku zľavy. S vymedzením vád zároveň nečakajte až na žalobu; riešte ich aktívne už s delegátom, prípadne (ak delegát nezariadi nápravu priamo na mieste) ich všetky vyčerpávajúco uveďte v písomnej reklamácii.

Prípad 3: Vady zájazdu pokazili dovolenku obom manželom, reklamáciu vybavoval len jeden

V poslednom prípade súd riešil pokazenú dovolenku manželov, ktorí si zakúpili zájazd na Cyprus. Zmluvu o zájazde uzatvoril aj v mene manželky manžel; tento následne sám uplatnil aj reklamáciu voči cestovnej kancelárii a sám tiež podal žalobu. V nej však vyčíslil nároky tak, že boli uplatnené aj v prospech manželky. Súd upozornil, že nároky z vád a tiež náhrada nemajetkovej ujmy titulom straty radosti z dovolenky sú právami spojenými s konkrétnou osobou. Manželka teda mala ohľadom sumy zodpovedajúcej kompenzácii nedostatkov vo vzťahu k jej osobe podať žalobu spolu s manželom (rozhodnutie Krajského súdu Nitra, sp.zn. 8CoCsp/11/2021).

Poučenie z prípadu 3: 

Pri reklamácii a podávaní žaloby zvážte, či chcete vykompenzovať ujmu všetkých cestujúcich (v drvivej väčšine prípadov to tak zrejme bude). Podľa Krajského súdu Nitra by v takom prípade nemal uplatňovať nároky a následne podávať súdnu žalobu len ten, kto podpísal zmluvu s cestovnou kanceláriou či zájazd reálne zaplatil, ale všetci, ktorí mali postavenie „cestujúcich“.

Kalendár

Blíži sa Medzinárodný deň migrantov

Medzinárodný deň migrantov je celosvetové podujatie, ktoré sa každoročne koná 18. decembra. Tento deň vyhlásilo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov v roku 2000 s cieľom uznať dôležitú úlohu,... Viac

Preskúmajte ďalšie dni v našom kalendári

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Tunel Višňové otvoria ešte pred Vianocami. Deň predtým sa chystajú vianočné trhy

15. 12. 2025 | Miroslav Homola

Tunel Višňové otvoria ešte pred Vianocami. Deň predtým sa chystajú vianočné trhy

Tunel Višňové sa po rokoch čakania stane súčasťou diaľničnej siete ešte pred Vianocami. Pre motoristov sa oficiálne otvorí v pondelok 22. decembra popoludní a výrazne zmení dopravu... celý článok

Zaplatil parkovné, no aj tak dostal pokutu. V ktorom meste majú také pravidlá?

10. 12. 2025 | Miroslav Homola

Zaplatil parkovné, no aj tak dostal pokutu. V ktorom meste majú také pravidlá?

V Žiline môže vodič dostať pokutu aj vtedy, keď parkovné zaplatí – dokonca vo vyššej sume, než by musel. Rozhodujúce totiž nie je, koľko zaplatil, ale či parkovné uhradil presne pre... celý článok

Držitelia kariet Mastercard prídu o bezplatné vstupy do letiskových salónikov

10. 12. 2025 | Miroslav Homola

Držitelia kariet Mastercard prídu o bezplatné vstupy do letiskových salónikov

Majitelia kreditných kariet Mastercard, ktorí roky využívali bezplatný vstup do letiskových salónikov v Bratislave, Prahe či vo Viedni, sa musia pripraviť na zmenu. Kartová spoločnosť... celý článok

Pozor, vodiči: Inšpekcia zvoláva autá do servisu pre závažné chyby

4. 12. 2025 | Miroslav Homola

Pozor, vodiči: Inšpekcia zvoláva autá do servisu pre závažné chyby

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) zverejnila začiatkom decembra trinásť zvolávacích akcií na motorové vozidlá viacerých značiek. Ide o dobrovoľné opatrenia výrobcov, ktoré majú odstrániť... celý článok

Toto je posledný dátum na poslanie pošty aby prišla do Vianoc

26. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Toto je posledný dátum na poslanie pošty aby prišla do Vianoc

Posielate darčeky na Vianoce poštou? Aby zásielka dorazila načas pod stromček, Slovenská pošta odporúča dodržať kľúčové termíny. Pre balíky v rámci Slovenska je posledným dňom podania... celý článok